Istotne zmiany w zasadach budowy farm wiatrowych w nowelizacji ustawy 10H

W najnowszym projekcie nowelizacji ustawy o inwestycjach wiatrowych pojawiły się nowe propozycje dotyczące zasad budowy farm wiatrowych oraz zmiany mające ułatwić repowering, czyli wymianę starych turbin na nowe o większej mocy. Jeszcze w lutym projekt ustawy liberalizującej zasady budowy lądowych farm wiatrowych ma trafić na Stały Komitet Rady Ministrów.
Długo oczekiwany przez branżę wiatrową projekt ustawy o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych doczekał się kolejnych zmian, które są efektem ostatnich uzgodnień między poszczególnymi ministerstwami.
W projekcie, który ma trafić 27 lutego do Stałego Komitetu Rady Ministrów, resort klimatu kierowany przez Paulinę Hennig-Kloskę wprowadził propozycje nowych przepisów dotyczących tzw. repoweringu, czyli wymiany starych turbin wiatrowych na nowe, o większej mocy, zapewniające bardziej efektywną produkcję energii.
Repowering może dać nowy impuls inwestycyjny polskiemu sektorowi energetyki wiatrowej i wyraźnie zwiększyć zainstalowaną moc farm wiatrowych na lądzie. Pierwsze elektrownie wiatrowe w naszym kraju były stawiane w pierwszej dekadzie XXI w., a ich jednostkowe moce są kilkukrotnie niższe od mocy turbin, które są obecnie dostępne na rynku.
Nowe ułatwienia dla repoweringu
Jak tłumaczy Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ), w projektowanych przepisach wprowadzono definicję oraz ułatwienia w zakresie modernizacji elektrowni wiatrowych (repoweringu). Autorzy projektu chcą – pod określonymi warunkami – umożliwić prowadzenie inwestycji polegających na repoweringu na podstawie dotychczasowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Nowe prawo powinno ponadto ułatwić w pewnych przypadkach procedury środowiskowe w zakresie repoweringu farm wiatrowych. Proponowane przepisy mają określać sytuacje, w których możliwe będzie prowadzenie repoweringu bez konieczności uzyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Uwzględniono też preferencje dla projektów repoweringowych w zakresie przyłączania do sieci. W tym przypadku zaproponowano obniżenie wysokości opłaty za przyłączenie do sieci, zwolnienie z zaliczki uiszczanej na poczet tej opłaty oraz skrócenie terminu wydania warunków przyłączenia.
Ponadto w celu ujednolicenia rozwiązań projektowanych dla repoweringu oraz pozostałych inwestycji w elektrownie wiatrowe projektowaną dotychczas koncepcję zmian w art. 59a ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie zastąpiono nowym rozwiązaniem dotyczącym trybu załączania wypisu i wyrysu planu miejscowego do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Nowa minimalna odległość od dróg i tras lotnictwa wojskowego
Do projektu ustawy opracowanego przez MKiŚ zostały wprowadzone także propozycje przepisów w zakresie minimalnej odległości elektrowni wiatrowych od dróg krajowych oraz obszarów wykorzystywanych przez lotnictwo wojskowe. Zaproponowano wprowadzenie wymogu odległości elektrowni wiatrowych od dróg krajowych odpowiadającej całkowitej wysokości elektrowni (1H).
Jak tłumaczy resort klimatu, we współpracy z Ministerstwem Infrastruktury opracowano także przepisy dotyczące warunków odstępstwa od zasady 1H oraz przesłanki uzyskania przez właściciela elektrowni wiatrowej – zlokalizowanej na terenie objętym decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej – odszkodowania za usuwaną elektrownię wiatrową.
W projekcie zaproponowano także zakaz lokalizacji elektrowni wiatrowych w przestrzeniach powietrznych wykorzystywanych przez lotnictwo wojskowe (MCTR i MRT). Był to postulat zgłoszony przez Ministerstwo Obrony Narodowej.
NIE dla spółdzielni energetycznych na terenach miejskich
W projekcie nowelizacji ustawy 10H jego autorzy zrezygnowali z pomysłu rozszerzania na tereny miejskie obszaru działania spółdzielni energetycznych, co wynikało z uwag zgłoszonych przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Jak informuje MKiŚ, ta propozycja została natomiast włączona do innego rządowego projektu ustawy (UD162), który jest aktualnie przedmiotem konsultacji publicznych.
Uwzględniono także zmniejszenie obciążeń sprawozdawczych dla spółdzielni energetycznych. Ma to nastąpić dzięki propozycji rezygnacji z obowiązku składania przez spółdzielnie energetyczne corocznego sprawozdania do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa.
W planie Stały Komitet Rady Ministrów
Zaktualizowany projekt nowelizacji ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych ma trafić jutro na Stały Komitet Rady Ministrów. Kolejnym krokiem w rządowym procesie legislacyjnym będzie Rada Ministrów. Jeśli ten organ przyjmie projekt, wówczas propozycje nowych przepisów dla sektora lądowej energetyki wiatrowej będą mogły zostać skierowane do prac w parlamencie.
Piotr Pająk
piotr.pajak@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Ta telenowela doczeka się w końcu finału?
Cytując klasyka: No i kto za to płaci Pan, Pani, społeczeństwo płaci. My wszyscy. Interes się będzie kręcił – dosłownie. Pozdrawiam
„Jak nie świeci to wieje, a jak wieje to nie świeci” genialne, co za umysł! Simens zacira ręce, eldorado dla wiatraków już tak blisko.. że popuszczają w gacie! KPO przecież czeka! Pisowski rząd pod wpływem szantażu zgodził się na zapisy złagodzenia przepisów ograniczających stawianie wiatraków tzw. KamienieMilowe, a przecież to podobno Praworządność była przyczyną braku wypłaty środków z KPO?! Natomiast obcna Pato-koalicja13grudnia bez żadnego ukrywania dąży do wydrenowania środków z KPO należnych Polsce! do zagranicznych podmiotów potrzebujących ratunku finansowego! Pożyczone i oprocentowane pieniądze, nasze pieniądze Polaków, Bruksela zmusza nas do zakupu wiatraków! Potężny przekręt i nadroższa energia dla Polaków! Hańba !
Radzę wejść w google: Ile kosztuje OZE dla każdej 4-osobowej rodziny w Niemczech – 25 000 euro–wg cire pl oraz pse. pl dane systemowe
Dlaczego odlegość od drogi krajowej i linii NN ma wynoscić 3H? Wychodzi na to że minimalna odległość będzie niższa dla zabudowy mieszkaniowej -500m niż dróg i linii NN gdzie wychodzi ponad 600m, ABSURD. Idiotyczne szastanie zasobami terenowymi zamiast zagęszczania infrastruktury