Takie ceny resort klimatu proponuje dla różnych obszarów offshore
Ministerstwo Ministra Klimatu i Środowiska przygotowało projekt rozporządzenia, w którym zaproponowało maksymalne ceny dla wytwórców energii z morskich farm wiatrowych. Zgodnie z nowelizacją ustawy offshore wind zróżnicowano je dla poszczególnych obszarów tzw. drugiej fazy offshore w Polsce.
Projekt rozporządzenia w sprawie maksymalnej ceny za energię elektryczną wytworzoną w morskiej farmie wiatrowej i wprowadzoną do sieci, jaka może być wskazana w ofertach złożonych w aukcji przez wytwórców, przedstawiony przez resort klimatu i opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji, to nowa propozycja przygotowana zgodnie z ostatnią nowelizacją ustawy offshore wind. Wprowadziła ona możliwość zróżnicowania ceny dla wytwórców energii z morskich farm wiatrowych budowanych w różnych obszarach. We wtorek (10 grudnia) pojawiła się informacja o podpisaniu tej ustawy przez prezydenta.
W projekcie rozporządzenia zaproponowano, aby maksymalna cena za energię elektryczną z morskich farm wiatrowych wyniosła:
1) 479,10 zł/MWh – dla obszarów z załącznika 1 do ustawy oraz dla obszarów 14.E.1, 14.E.2, 14.E.3, 14.E.4, 43.E.1, 44.E.1, 45.E.1, 46.E.1 z załącznika 2 do ustawy;
2) 512,32 zł/MWh – dla obszarów 53.E.1, 60.E.1, 60.E.2, 60.E.3, 60.E.4 z załącznika 2 do ustawy.
Wyższa cena dotyczyłaby pięciu obszarów pod farmy wiatrowe leżących w odległości około 75 km od polskiego wybrzeża Morza Bałtyckiego. Natomiast niższa cena odnosiłaby się do do ośmiu obszarów znajdujących się mniej więcej o połowę bliżej.
Dane uwzględnione przy wyliczaniu ceny
Jak wskazano w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia, przy obliczeniu ceny maksymalnej na podstawie dostępnych danych przyjęto następujące parametry techniczne i wskaźniki dla referencyjnej morskiej farmy wiatrowej (MFW), spójne dla wszystkich obszarów wskazanych w załącznikach nr 1 i nr 2 do ustawy:
- głębokość – 36 m,
- średnia moc morskiej farmy wiatrowej – 1000 MW,
- prędkość wiatru (wpływa na produktywność projektu) – 9,46 m/s na wysokości 100 m,
- rok uruchomienia referencyjnej morskiej farmy wiatrowej – 2032 (rozpoczęcie eksploatacji MFW 7 lat po wygraniu pierwszej aukcji),
- techniczny czas życia i okres amortyzacji – 25 lat,
- kurs euro– 4,34 zł/euro,
- kurs dolara NBP średnia z 2022 r. – 4,46 zł/dol.,
- koszty bilansowania – 17 zł/MWh (opracowany na podstawie wprowadzonych w czerwcu 2024 r. zmian w funkcjonowaniu rynku bilansującego; koszty bilansowania uwzględniają przychody ze świadczenia usług bilansujących).
Aby odzwierciedlić polskie warunki rozwoju morskich farm wiatrowych, powyższe wskaźniki techniczne i ekonomiczne ustandaryzowano, stosując parametry techniczne lokalizacji referencyjnej. Ponadto Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) wskazuje, ze przy ustalaniu ceny maksymalnej uwzględniono:
- koszty operacyjne oraz dodatkowe koszty inwestycyjne ponoszone w okresie eksploatacji, w którym wytwórca korzysta z prawa do pokrycia ujemnego salda;
- koszty inwestycyjne ponoszone w okresie przygotowania projektu i budowy morskiej farmy wiatrowej wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną oraz zespołem urządzeń służących do wyprowadzenia mocy, a także koszty całkowitej likwidacji MFW wraz z zespołem urządzeń służących do wyprowadzenia mocy po zakończeniu jej eksploatacji;
- uzasadniony zwrot z kapitału zaangażowanego w wykonywaną działalność gospodarczą w zakresie przygotowania, budowy i eksploatacji morskiej farmy wiatrowej.
Morskie farmy wiatrowe w trzech ławicach
Ministerstwo Klimatu i Środowiska podkreśla, że każdy projekt MFW ma swoją specyfikę, a do aukcji będą przystępować projekty z trzech ławic: Ławicy Środkowej, Ławicy Słupskiej oraz Ławicy Odrzanej. Obszary te charakteryzują się większym zróżnicowaniem m.in. pod względem głębokości i warunków środowiskowych. Najistotniejszymi różnicami w kontekście budowy MFW są jednak odległość od brzegu i długość zespołu urządzeń służących do wyprowadzenia mocy.
Ponadto, ponieważ morska energetyka wiatrowa jest obecnie mocno rozwijającym się sektorem w Unii Europejskiej i wiele państw nadbałtyckich jest w fazie rozwoju offshore wind na Morzu Bałtyckim, rośnie zagęszczenie morskich farm wiatrowych. Resort klimatu podkreśla w uzasadnieniu, że to spowoduje tzw. wake effect, czyli zmniejszenie prędkości wiatru wzajemnym oddziaływaniem turbin. Finalnie przełoży się to na mniejszą produktywność morskiej farmy wiatrowej.
W efekcie wskazanych czynników w zależności od lokalizacji obszaru współczynnik wykorzystania mocy MFW może być inny. Szczegóły na temat przyjętych odległości i wskaźników referencyjnych dla poszczególnych obszarów można znaleźć w uzasadnieniu projektu rozporządzenia dostępnym na tej stronie.
Kontrakty różnicowe dla morskich farm wiatrowych
Resort klimatu wyjaśnia, że przygotowane rozporządzenie określa cenę maksymalną za energię elektryczną wytworzoną w morskiej farmie wiatrowej i wprowadzoną do sieci w ramach drugiej fazy systemu wsparcia. A przewidziany w ustawie model wsparcia bazuje na wypróbowanej już w Polsce koncepcji tzw. dwustronnego kontraktu różnicowego, stosowanej w odniesieniu do odnawialnych źródeł energii.
Wytwórcy energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych, którzy zostaną dopuszczeni do systemu wsparcia, uzyskają prawo do pokrycia ujemnego salda. W praktyce oznacza to pokrycie różnicy między rynkową ceną energii a ceną umożliwiającą wytwórcom pokrycie kosztów wytwarzania energii elektrycznej na morzu. Wielkość udzielonego wsparcia wyznaczana będzie jako iloczyn planowanej mocy zainstalowanej MFW i 100 000 godzin. Według MKiŚ takie rozwiązanie pozwala na optymalne rozłożenie wsparcia w czasie, w którym będzie ono udzielane, czyli przez maksymalnie 25 lat.
Przygotowania do aukcji
W celu wyeliminowania nieuzasadnionego nadwsparcia dla projektów zlokalizowanych bliżej linii brzegowej oraz zapewnienia wymaganej minimalnej liczby 3 ofert złożonych przez wytwórców w ramach danej aukcji resort klimatu zdecydował się na zastosowanie fakultatywnego rozwiązania umożliwiającego ustalenie odmiennej ceny maksymalnej dla poszczególnych grup obszarów.
Decyzja o podziale na dwie grupy obszarów została podjęta przede wszystkim na podstawie odległości poszczególnych obszarów od brzegu. Wraz ze wzrostem odległości od brzegu wzrasta bowiem długość zespołu urządzeń służących do wyprowadzenia mocy, co przekłada się na wzrost kosztów inwestycyjnych. Ponadto większa odległość od brzegu wpływa na wyższe koszty eksploatacyjne.
Ministerstwo podkreśla, że ustalenie wysokości ceny maksymalnej jest niezbędne do uruchomienia drugiej fazy systemu wsparcia, a w efekcie – do terminowego i zrównoważonego rozwoju morskich farm wiatrowych w Polsce. Informacja o maksymalnej cenie jest kluczowa dla inwestorów. Pozwala im bowiem ocenić, czy dany projekt MFW może być rentowny przy zaproponowanych warunkach wsparcia.
Kwestia maksymalnej ceny dla wytwórców energii z morskich farm wiatrowych budziła już w tym roku wiele emocji na polskim rynku offshore. Więcej na ten temat można przeczytać w artykule: Sejm uchwalił nowelizację ustawy offshore wind. Będą różne ceny energii.
Projekt rozporządzenia trafił teraz do konsultacji.
Barbara Blaczkowska
barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.