Polenergia i Equinor z ważnym kontraktem na statki instalacyjne dla projektów Bałtyk 2 i 3

Polenergia i Equinor z ważnym kontraktem na statki instalacyjne dla projektów Bałtyk 2 i 3
Cadeler - Statek instalacyjny Wind Osprey. Fot. PAP

Polenergia i Equinor podpisały bardzo ważny kontrakt dla morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3. Po zamówieniu turbin, fundamentów oraz kabli morskich i lądowych obie spółki podpisały niezwykle istotną umowę na statki instalacyjne. Statki posłużą do transportu i instalacji na morzu 100 ogromnych turbin wiatrowych.

Projekty Bałtyk 2 i 3, o łącznej mocy 1440 MW, dysponują kompletem morskich i lądowych pozwoleń na budowę. Morskie farmy wiatrowe Bałtyk to jeden z największych projektów infrastrukturalnych w historii Polski.

W ramach projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3 na Morzu Bałtyckim powstanie 100 turbin wiatrowych o mocy 14,4 MW każda. To największe turbiny wyprodukowane do tej pory przez firmę Siemens Gamesa.

REKLAMA

mapka projektów MFW Bałtyk 1 i Bałtyk 2
Źródło: PAP MediaRoom

Wieże wiatrowe osiągną wysokość 260 m, co oznacza, że każda z nich będzie wyższa niż Pałac Kultury i Nauki w Warszawie. Po uwzględnieniu fundamentów, które znajdują się pod powierzchnią wody, całkowita wysokość jednej turbiny niemal zrówna się z wysokością wieży Eiffla.

Wieże wiatrowe w projekcie MFW Bałtyk 1 i 2
Źródło: PAP MediaRoom

 

Do transportu i instalacji ogromnych turbin posłużą statki instalacyjne. Umowę dotyczącą statków Polenergia i Equinor podpisały ze spółką Cadeler.

– Kontrakt na statki instalacyjne dla morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3 to jeden z ostatnich kroków, który dzieli nas od ich budowy. Skalę projektu najlepiej oddają liczby. Dzięki instalacji na morzu 100 potężnych turbin łączna zainstalowana moc projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3 osiągnie imponujące 1440 MW. A to pozwoli nam na zasilenie czystą, odnawialną energią ponad 2 mln gospodarstw domowych. Morskie farmy wiatrowe Bałtyk to jeden z największych projektów infrastrukturalnych w historii Polski. Jest to też projekt strategiczny dla polskiego bezpieczeństwa energetycznego. Umowa na statki instalacyjne to kolejny, niezwykle ważny etap w jego realizacji – mówi Jerzy Zań, prezes zarządu Polenergia SA.

Statki instalacyjne

Cadeler to globalna firma z siedzibą w Danii. Do realizacji zakontraktowanych zadań Cadeler zamierza wykorzystać dwa typy statków instalacyjnych – klasy P oraz klasy O.

REKLAMA

Jednostki typu P dysponują powierzchnią pokładu wynoszącą 5,6 tys. m2, ładownością na poziomie ponad 17,6 tys. ton i udźwigiem głównego dźwigu, który przekracza 2,6 tys. ton w promieniu 46 m od statku.

Statki klasy O opierają się na konstrukcji złożonej z sześciu nóg. Główny dźwig zamontowany na jednostkach typu O ma udźwig do 1,6 tys. ton w promieniu 40 m od jednostki. Główny hak może sięgać 160 m ponad pokład główny.

Obie klasy statków uzupełniają się podczas prac na morzu, co zwiększa elastyczność i efektywność prowadzonych działań. Jednostki obu typów mają ponad 150 m długości.

– Podpisana umowa na statki instalacyjne to kolejny krok w kierunku finalnej decyzji inwestycyjnej oraz budowy morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3. Budowa takiej infrastruktury na pełnym morzu jest bardzo skomplikowana i wymaga specjalistycznej floty statków. Zainstalują one najnowocześniejsze i bardzo wydajne turbiny wiatrowe na głębokości kilkudziesięciu metrów. Cieszy nas, że możemy wykorzystać swoje międzynarodowe doświadczenie z budowy infrastruktury energetycznej na morzu – mówi Michał Jerzy Kołodziejczyk, prezes zarządu Equinor Polska.

Polenergia i Equinor realizują wspólnie na polskim morzu trzy projekty morskich farm wiatrowych Bałtyk, o łącznej mocy do 3000 MW.

Pierwsza energia z farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3 ma popłynąć do sieci już w 2027 r., komercyjny etap ich użytkowania zaplanowano od 2028 r.

 

PAP MediaRoom