66 mln euro unijnego dofinansowania na terminal w Świnoujściu
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście otrzymał dofinansowanie na projekt realizowany w ramach rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce. Port morski w Świnoujściu dostosowany zostanie do obsługi największych jednostek instalacyjnych.
Jak podaje Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (ZMPSiŚ), całkowity koszt projektu pn. „Budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej” wynosi 77,5 mln euro. Pozyskana kwota dofinasowania z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” na lata 2021–2027 (CEF 2) to 65,9 mln euro (85 proc. kosztów).
Miejsce dla statków instalacyjnych
W ramach projektu mają powstać elementy portowej infrastruktury dostępowej. Obejmie to pogłębienie kanału wejściowego i basenu portowego, wraz z obrotnicą, doprowadzającego do nabrzeży o głębokości technicznej 12,5 metrów.
Ponadto zbudowane zostaną dwa stanowiska statkowe w jednej linii cumowniczej o łącznej długości około 500 metrów. Ma to umożliwić bezpieczne cumowanie statków maksymalnych typu jack-up (WTIV) i innych (WTTV).
Projekt przewiduje też formowanie nowego obszaru portowego wraz z konstrukcją przyszłego nabrzeża na długości około 290 metrów. Pozwoli to na dalszy rozwój terminalu instalacyjnego o kolejne stanowisko dla jednostek instalacyjnych (WTIV)
Dostawa komponentów
Według informacji ZMPSiŚ projekt ma na celu budowę w Świnoujściu terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych, który będzie mógł obsługiwać największe jednostki instalacyjnych (WTIV) czwartej generacji. Charakteryzują się one zwiększonym udźwigiem urządzeń instalacyjno-przeładunkowych, które transportują kluczowe komponenty farm wiatrowych: turbin, wież i fundamentów.
W porcie instalacyjnym będą składowane i montowane sekcje wież wiatrowych (w tym fundamenty) oraz pozostałe elementy turbin, posłuży on także do przeładunków i składowania innych ładunków ponadgabarytowych. Jak podkreśla ZMPSiŚ, istotny jest też nieograniczony dostęp do portu od strony wody – w przypadku dofinasowanego projektu daje to możliwość transportu wielkoskalowych elementów współczesnych turbin wiatrowych z zachowaniem wymaganych bezpiecznych przestrzeni nawigacyjnych.
Baltic Power
Projekt realizowany w Świnoujściu umożliwi budowę morskiej farmy wiatrowej Baltic Power o mocy 1140 MW. Ma to być pierwsza taka instalacja w Polsce.
Za budowę morskich farm wiatrowych na obszarze projektu Baltic Power odpowiada deweloper Baltic Power sp. z o.o. Z kolei firmą odpowiedzialną za budowę i wyposażenie terminalu instalacyjnego w Świnoujściu jest Orlen Neptun II SA.
W ramach instrumentu CEF 2 oprócz ZMPSiŚ dofinansowanie – w wysokości prawie 100 mln zł – otrzymała też spółka ZMP Gdańsk dla projektu pn. „Poprawa infrastruktury Portu Gdańsk wraz z analizą wdrożenia systemu niskoemisyjnego OPS dla zrównoważonego rozwoju sieci TEN-T”.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.