Powstała Rada Koordynacyjna ds. Morskiej Energetyki Wiatrowej
Wczoraj w Ministerstwie Klimatu i Środowiska została powołana Rada Koordynacyjna ds. Morskiej Energetyki Wiatrowej, która ma usprawnić rozwój offshore na polskim Bałtyku. Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej wskazuje w tym kontekście na pilną potrzebę doprecyzowania przepisów dotyczących m.in. terminów związanych z kontraktami różnicowymi.
Powołana wczoraj Rada Koordynacyjna ds. Morskiej Energetyki Wiatrowej jest organem nadzorującym realizację „Porozumienia sektorowego na rzecz rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce”.
Zostało ono podpisane 15 września 2021 r. z inicjatywy Ireneusza Zyski, wiceministra klimatu i środowiska i pełnomocnika rządu ds. OZE, między administracją rządową, przedstawicielami instytucji finansowych, przedsiębiorców, inwestorów, łańcucha dostaw oraz sektora nauki. Obecnie stronami porozumienia jest już ponad 180 podmiotów.
– Naszym celem jest stworzenie platformy współpracy dla najważniejszych interesariuszy branży morskiej energetyki wiatrowej, która umożliwi wdrażanie wypracowanej strategii rozwoju tego sektora w Polsce. Będzie to również miejsce dla różnych podmiotów i przedsiębiorstw do przedstawienia wspólnego głosu w jednej sprawie – wskazał Ireneusz Zyska, wiceminister klimatu i środowiska.
Minister klimatu, Anna Moskwa, powołała w skład Rady Koordynacyjnej ds. Morskiej Energetyki Wiatrowej 34 członków, którzy reprezentują strony „Porozumienia sektorowego na rzecz rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce”.
Do zadań Rady ma należeć koordynacja działań zmierzających do realizacji Porozumienia, m.in. koordynowanie realizacji celów strategicznych czy monitorowanie poziomu local content osiąganego przez inwestorów i podmioty uczestniczące w łańcuchu dostaw dla morskiej energetyki wiatrowej.
Podczas pierwszego posiedzenia Rady Koordynacyjnej został przyjęty regulamin Rady Koordynacyjnej oraz powołano grupy robocze w następujących obszarach:
- Grupa 1 – Rozwój kadr i system kształcenia;
- Grupa 2 – Badania i rozwój;
- Grupa 3 – Rozwój polskiego przemysłu i udział polskich przedsiębiorstw (z eksportem);
- Grupa 4 – Logistyka zaplecza portowego i wpływ na regiony nadmorskie;
- Grupa 5 – Edukacja społeczna;
- Grupa 6 – Współpraca interesariuszy i otoczenie regulacyjne
Grupy robocze mają rozpocząć pracę na przełomie kwietnia i maja, następnie przedstawią plan działań, który – jak informuje Ministerstwo Klimatu i Środowiska – nie tylko będzie wyrażał i dokumentował intencję stron porozumienia sektorowego, ale stworzy perspektywę realizacji deklaracji z Porozumienia sektorowego w perspektywie długoterminowej.
Potrzebne nowe przepisy
Projekt Polityki Energetycznej Polski do 2040 roku przewiduje, że do 2030 roku na Bałtyku powstaną farmy wiatrowe o mocy 5,9 GW, do 2040 roku łącznie będzie to około 11 GW.
Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej podkreśla, że potencjał offshore na Bałtyku jest dużo większy, ale rosną też wyzwania, które mają być przedmiotem prac nowo powołanej Rady Koordynacyjnej ds. Morskiej Energetyki Wiatrowej.
PSEW zaznacza, że potrzebę optymalizacji niektórych przepisów dostrzegł również polski rząd. Efektem są przepisy zawarte w najnowszym projekcie nowelizacji ustawy o odnawialnych źródłach energii.
– Cieszy nas, że polski rząd również dostrzega potrzebę optymalizacji niektórych przepisów ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych i w przedstawionym ostatnio do konsultacji projekcie nowelizacji ustawy o odnawialnych źródłach energii zaproponował również stosowne zmiany w obszarze sektora offshore – mówi Janusz Gajowiecki, prezes Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej.
W opinii Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej szczególnie istotne jest pilne wdrożenie przepisów dookreślających termin, od którego liczona jest waloryzacja kontraktu różnicowego w ramach mechanizmu wsparcia.
– Biorąc pod uwagę procesy notyfikacyjne projektów pierwszej fazy prowadzone przed Komisją Europejską, niezbędne jest wprowadzenie tych regulacji jeszcze w tym roku (projekt rządowy zakłada stosowne zmiany, ale ich wprowadzenie przewidziano dopiero od 1 stycznia 2023 r.). Dynamika zmian na rynkach, w tym walutowych pokazuje, że potrzeba pilnych zmian jest dziś szczególnie istotna – wskazuje Janusz Gajowiecki, prezes Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej.
– Mądrzejsi o doświadczenia wynikające z dotychczas przeprowadzonych prac dostrzegamy również potrzebę optymalizacji w obszarze permitingowym, które pozytywnie wpłyną na skrócenie czasu realizacji inwestycji offshore, a tym samym wpiszą się w działania zmierzające do dywersyfikacji źródeł energii w Polsce – dodaje.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.