Gminy dostaną rekompensaty za podatek od elektrowni wiatrowych

Gminy dostaną rekompensaty za podatek od elektrowni wiatrowych
Andrzej Duda. Fot. Kancelaria Prezydenta RP.

Prezydent podpisał ustawę przyznającą gminom, na terenie których znajdują się farmy wiatrowe, rekompensat za podatek utracony w 2018 roku. Pieniądze, które otrzymają gminy, będą pochodzić z budżetu państwa i mają zostać wypłacone jeszcze w tym roku.

Celem ustawy podpisanej przez prezydenta jest zrekompensowanie gminom dochodów utraconych z powodu zmiany opodatkowania budowli wchodzących w skład elektrowni wiatrowych.

Zmiana zasad opodatkowania elektrowni wiatrowych, która została wdrożona w połowie 2018 roku w nowelizacji ustawy o odnawialnych źródłach energii, była pewnym kompromisem. Przygotowując tamtą nowelizację, rząd przyznał się poniekąd do błędnych przepisów wprowadzonych w ustawie antywiatrakowej z 2016 roku, w wyniku których od 2017 r. gminy zaczęły nakładać wyższe podatki na operatorów farm wiatrowych – mimo, że poszczególne ministerstwa unikały wówczas potwierdzenia słuszności takiej praktyki.

REKLAMA

Ostatecznie Ministerstwo Energii zaproponowało regulację wdrożoną w uchwalonej w połowie 2018 r. nowelizacji ustawy o OZE, która przywracała niższy podatek retroaktywnie, ze skutkiem od początku 2018 roku.

W efekcie od 1 stycznia 2018 r. przywrócono opodatkowanie wyłącznie elementów budowlanych elektrowni wiatrowych. Przy tym nie zdecydowano się na podobną zmianę w stosunku do podatku naliczonego za 2017 r., czyli w pierwszym roku, w którym obowiązywało wyższe opodatkowanie.

Ta zmiana oznaczała uszczuplenie budżetu samorządów, na terenie których ulokowano farmy wiatrowe i dla których przepisy uchwalone w 2016 roku oznaczały możliwość zwiększenia dochodów z tytułu opodatkowania wiatraków.

Jak informuje Kancelaria Prezydenta, stan prawny obowiązujący na przełomie lat 2017/2018, w czasie uchwalania budżetów gmin na rok 2018, pozwalał gminom, na terenie których zlokalizowane są elektrownie wiatrowe, zakładać wyższe wpływy do ich budżetu. Wpływy te były następnie faktycznie osiągane w I półroczu 2018 r.

– Terminowo uchwalając budżety na rok 2018, gminy działały racjonalnie i w pełni zgodnie z obowiązującym prawem. Uwzględniały zwiększone dochody z tytułu podatku od nieruchomości i na tej podstawie zaplanowały konkretne wydatki. Zmniejszenie ‒ z mocą wsteczną ‒ podstawy opodatkowania elektrowni wiatrowych podatkiem od nieruchomości znacząco pogorszyło sytuację gmin, pozbawiając je części dochodów, powodując konieczność zwrotu nadpłaconego za I półrocze 2018 r. podatku od nieruchomości za usytuowane elektrownie wiatrowe – czytamy w komunikacie Kancelarii Prezydenta.

Na konieczność zrekompensowania gminom utraconych dochodów wskazał Trybunał Konstytucyjny wyrokiem z dnia 22 lipca 2020 r. Trybunał orzekł niekonstytucyjność art. 17 pkt 2 noweli ustawy o OZE w zakresie, w jakim narusza zasadę nieretroakcji i wprowadza z mocą wsteczną art. 2 pkt 1 i 6 oraz art. 3 pkt 1 tej ustawy.

REKLAMA

TK orzekł również, że wspomniany przepis w tym zakresie traci moc po upływie 18 miesięcy od dnia ogłoszenia wyroku w Dzienniku Ustaw (wyrok został ogłoszony dnia 4 sierpnia 2020 r.). Ponadto Trybunał zobowiązał ustawodawcę do podjęcia w tym czasie prac legislacyjnych mających na celu opracowanie regulacji rekompensującej gminom straty poniesione w następstwie wprowadzenia z mocą wsteczną regulacji wpływającej na obniżenie ich dochodów z podatku od elektrowni wiatrowych. 

Rekompensata wprowadzana ustawą podpisaną przez prezydenta ma wyrównać gminom dochody utracone w 2018 r. Założeniem przyjętej regulacji jest szybka wypłata gminom rekompensat za tę część poniesionych przez nie strat, która może być relatywnie łatwo oszacowana.

W myśl uchwalonej ustawy maksymalna wysokość rekompensaty dla danej gminy będzie stanowić wartość dochodów utraconych w 2018 r. rozumianą jako różnica między kwotą należną z tytułu podatku od nieruchomości od elektrowni wiatrowych w okresie od początku 2018 r. do końca 2018 r. na podstawie przepisów obowiązujących przed wejściem w życie noweli ustawy o OZE, a kwotą należną w tym okresie na podstawie przepisów nią znowelizowanych.

Do obliczenia rekompensaty przyjęto wielkości i dane wyjściowe do określenia i oszacowania przychodów z podatku od nieruchomości przez każdą uprawnioną gminę, tj. stawkę podatku określoną w uchwale rady gminy na 2018 r. pomnożoną przez podstawę opodatkowania przed i po zmianie przepisów.

Zgodnie z ustawą rekompensata ma być wypłacona z budżetu państwa na rachunek budżetu gminy, na jej wniosek zawierający określone w ustawie informacje pozwalające określić sumę utraconych przez gminę dochodów.

Zgodnie z postanowieniami ustawy wnioski gmin będą kierowane do właściwego wojewody, który w celu poprawnego ustalenia wysokości rekompensaty ma dokonać sprawdzenia prawidłowości wniosków pod względem formalnym i rachunkowym. 

Ustawa przewiduje ograniczenie terminów składania wniosków do 3 miesięcy liczonych od dnia wejścia w życie ustawy – oraz weryfikowania wniosków przez wojewodę: również do 3 miesięcy, wliczając procedurę uzupełniania braków i korekty błędów, która powinna być dokonana w terminie 30-dniowym.

Po rozpatrzeniu wniosku wojewoda wyda decyzję o przyznaniu lub odmowie przyznania rekompensaty. Rekompensata ma zostać przekazana przez wojewodę na rachunek gminy do końca tego roku.   

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.