Gdynia głównym portem instalacyjnym dla morskich wiatraków
W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów pojawił się wpis o projekcie uchwały Rady Ministrów w sprawie terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych. Rząd po raz kolejny potwierdził, że taki terminal ma powstać w Gdyni.
Stawka jest ogromna. Na inwestycje związane z budową głównego terminala serwisowego oraz infrastruktury dla morskiej energetyki wiatrowej, która ma powstać w innych lokalizacjach, rząd chce przeznaczyć w ramach funduszy unijnych przewidzianych na odbudowę gospodarczą po pandemii kwotę 437 mln euro. Taką sumę wpisano do wysłanego do Brukseli Krajowego Planu Odbudowy.
Największym beneficjentem środków na morską energetykę wiatrową wśród polskich portów ma być Gdynia.
Na stronach Rady Ministrów pojawił się projekt uchwały w sprawie terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych, który ma powstać w tym mieście.
Jak czytamy w uzasadnieniu do tej uchwały, „warunkiem zapewnienia skutecznego rozwoju morskiej energetyki wiatrowej na Bałtyku w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej pozostaje stworzenie odpowiedniego zaplecza portowego do obsługi morskich farm wiatrowych (terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych), dzięki któremu uda się także m.in. zwiększyć bezpieczeństwo energetyczne państwa oraz zaktywizować procesy rozwoju gospodarki narodowej”.
– Aktualnie w polskich portach morskich brak jest infrastruktury niezbędnej do obsługi instalacyjnej i serwisowej morskich farm wiatrowych, w związku z czym nie jest możliwe osiągnięcie celów oraz wygenerowanie efektów, o których mowa wyżej. Sposobem rozwiązania przedmiotowej sytuacji problemowej jest przyjęcie przez Rząd RP stosownej uchwały w sprawie terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych, która m.in. stanowić będzie o przygotowaniu w Porcie Gdynia odpowiedniego zaplecza portowego dla sektora offshore w Polsce, wraz ze wskazaniem źródeł pokrycia związanych z tym kosztów – czytamy w uzasadnieniu.
Przy wyborze lokalizacji terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych wzięte zostały pod uwagę m.in. warunki techniczne polskich portów morskich oraz ich położenie, które ma znaczenie z punktu widzenia ekonomicznej efektywności procesów inwestycyjnych na Bałtyku.
Spośród portów morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej, które brane były pod uwagę do pełnienia funkcji portu instalacyjnego offshore, Port Gdynia zlokalizowany jest najbliżej względem przyszłych morskich farm wiatrowych, a jego walory dodatkowo podkreśla to, że już obecnie jest on wykorzystywany do przeładunków wielu elementów konstrukcyjnych farm wiatrowych – argumentują autorzy projektu uchwały.
Uchwała Rady Ministrów w sprawie portu instalacyjnego ma zostać przyjęta jeszcze w tym kwartale.
Zgodnie z rządowymi planami, do 2030 roku w polskiej części Morza Bałtyckiego mają powstać morskie farmy wiatrowe o mocy 5,9 GW, natomiast 10 lat później potencjał polskiego offshore ma wzrosnąć do 11 GW.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.