Nawet 437 mln euro na budowę polskiego portu dla offshore

Nawet 437 mln euro na budowę polskiego portu dla offshore
Orsted

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów przedstawiła założenia projektu uchwały Rada Ministrów w sprawie terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych, który ma powstać w Gdyni. Na ten cel rząd chce przeznaczyć ogromne środki z europejskiego Instrumentu na Rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności.

KPRM uzasadnia potrzebę budowy terminala wyspecjalizowanego w obsłudze inwestycji w morskie farmy wiatrowe w polskiej części Morza Bałtyckiego „troską o bezpieczeństwo energetyczne oraz w maksymalizacją korzyści gospodarczych płynących z rozwoju projektów morskich farm wiatrowych”.

Budowa terminalu instalacyjnego w Polsce ma przyczynić się do zmniejszenia kosztów inwestycyjnych i operacyjnych morskich farm wiatrowych, co – zdaniem autorów projektu uchwały – wpłynie na wysokość wsparcia, jakie będą otrzymywać inwestorzy.

REKLAMA

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów podkreśla, że decyzja o wyborze portu przeznaczonego dla offshore jest konieczna z uwagi na fakt, że inwestorzy ubiegający się o uczestnictwo w I fazie systemu wsparcia dla morskich farmach wiatrowych muszą podjąć decyzję dotyczącą lokalizacji portu, z którego będą realizowane kluczowe zamówienia, w terminie do 31 marca br.

Bez infrastruktury przystosowanej do pełnienia roli terminalu instalacyjnego dla morskiej energetyki wiatrowej istnieje ryzyko nieterminowej realizacji projektów morskiej energetyki wiatrowej, bądź zmniejszenia mocy zainstalowanej zaplanowanych projektów. Należy uznać ten fakt za zagrożenie bezpieczeństwa energetycznego kraju w przyszłości, które można skutecznie ograniczyć poprzez budowę polskiego terminalu instalacyjnego dla morskiej energetyki wiatrowej – czytamy w informacji przedstawionej przez KPRM.

Uchwała ma zobowiązać ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej do podjęcia działań na rzecz wybudowania i oddania do eksploatacji terminalu instalacyjnego oraz wyłonienia operatora logistycznego do organizacji procesu budowy i obsługi morskich farm wiatrowych w morskim Porcie Gdynia, w terminie pozwalającym na rozpoczęcie instalowania morskich farm wiatrowych na Bałtyku do końca 2024 r.

REKLAMA

Zgodnie z założeniami uchwały, koszt budowy terminalu instalacyjnego pokryty zostanie przy udziale środków europejskiego Instrumentu na Rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Recovery and Resilience Facility, RRF) w kwocie do 437 mln euro lub innych środków publicznych, a także środków własnych podmiotu realizującego budowę terminalu.

KPRM podkreśla, że strategia energetyczna kraju zawarta w dokumencie „Polityka energetyczna Polski do 2040 r.” zakłada, że do tego czasu morskie farmy wiatrowe będą miały moc zainstalowaną rzędu 8-11 GW. Prognozowany udział produkcji energii elektrycznej pochodzącej z morskich farm wiatrowych w 2030 r. będzie wynosił 13,2 proc., natomiast w 2040 r. osiągnie 19,3 proc. krajowej produkcji energii elektrycznej.

W pierwsze fazie systemu wsparcia dla offshore, który został wpisany do uchwalonej na początku br. ustawy o morskiej energetyce wiatrowej, 25-letnie gwarancje odkupu energii po cenie zaoferowanej przez inwestorów mają zyskać projekty o łącznej mocy 5,9 GW.

Rząd zakłada, że pierwsza morska farma wiatrowa w polskiej części Morza Bałtyckiego zostanie uruchomiona w 2026 roku.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.