Lotos zbadał dno pod morskie wiatraki RWE

W pierwszym tygodniu grudnia br. statek PSV Sylur z Grupy Kapitałowej Lotos Petrobaltic zakończył z sukcesem prace wiertnicze na obszarze projektowanej farmy wiatrowej Baltic II, położonej na zachód od Ławicy Słupskiej. Rozpoznanie geologiczne podłoża Bałtyku zostało zlecone przez niemiecką firmę RWE.
RWE zaangażował się w inwestycje w morskie farmy wiatrowe w polskiej części Morza Bałtyckiego przed rokiem, przejmując od prywatnych właścicieli cztery projekty o łącznej mocy 1,5 GW.
Niemiecki koncern zapowiadał wówczas, że w najbliższych latach prowadzone będą dalsze działania rozwojowe, a faza budowy mogłaby się rozpocząć już w roku 2023.
– Jako jedna z największych globalnych firm zajmujących się energią odnawialną RWE dostrzega duży potencjał morskich farm wiatrowych w środkowej części polskiego wybrzeża Morza Bałtyckiego. Nasza strategia polega na rozwijaniu projektów, ich budowaniu i napędzaniu rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce dzięki realizacji kolejnych działań – komentowała Anja-Isabel Dotzenrath, dyrektor generalny RWE Renewables.
Teraz pierwsze prace związane z przygotowaniem inwestycji w polskiej części Bałtyku dla RWE przeprowadził Lotos.
Prace wykonane przez należący do Lotosu statek poprzedziło sporządzenie projektu robót geologicznych wraz z jego zatwierdzeniem przez ministra środowiska. W ramach tego projektu wykonano 10 sondowań CPTU, które pomogły określić parametry geotechniczne gruntu in situ oraz 15 otworów geologiczno-inżynierskich. Łącznie wywiercono ponad 475 m.b. otworów, pobierając 415 próbek do badań fizyko-mechanicznych.
Dodatkowo w każdym otworze wykonano pomiary geofizyczne przy użyciu sondy PS Logger. Uzyskane dane pozwolą na określenie warunków geologiczno-inżynierskich badanego obszaru, co będzie miało wpływ na typ posadowienia fundamentów pod przyszłe wiatraki. Ostatnim etapem prac będzie sporządzenie odpowiedniej dokumentacji.
Lotos informuje, że po modernizacji w 2017 roku statek Sylur może pełnić rolę jednostki serwisowej, ratowniczej, badawczej lub specjalistycznej – nie tylko przy pracach związanych z obsługą platform na Bałtyku, ale również przy instalacjach hydrotechnicznych takich jak rurociągi czy farmy wiatrowe.
Podstawowe funkcje statku zostały wzbogacone m.in. o możliwość prac geotechnicznych, układania rurociągów podwodnych z użyciem mobilnego systemu rolkowego (MSR-1). Wbudowany w trakcie stoczniowej modernizacji „moonpool” pozwala na prowadzenie wierceń w dnie morskim.
Zbudowany, demontowalny pokład górny przystosowany został do montażu urządzeń wspomagających prace badawcze oraz do montażu systemu RANA AF-2 do obsługi głębokich nurkowań saturowanych. Poprzez „moonpool” można obsługiwać zdalnie sterowany roboczy pojazd podwodny (WROV) oraz różne rodzaje systemów nurkowych.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.