Instalacje fotowoltaiczne na budynkach szkolnych. Możliwości i realia po wejściu w życie małego trójpaku

Instalacje fotowoltaiczne na budynkach szkolnych. Możliwości i realia po wejściu w życie małego trójpaku
EKOTEC press
{więcej}Zakończono montaż instalacji fotowoltaicznych na budynkach szkół w gminie Czarna Dąbrówka, wykonanych przez firmę EKOTEC. Inwestycje przeprowadzone zostały w wyniku realizacji zadania pn.: „Słoneczne szkoły” współfinansowanego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku w ramach konkursu „Słoneczne Pomorze”.

Dwie instalacje o mocy 7,5 kW oraz 7 kW zlokalizowane są na dachach budynków szkolnych w Czarnej Dąbrówce oraz Rokitach. Każda z instalacji ma za zadanie generować energię elektryczną na potrzeby szkoły. Dodatkowo instalacje przyłączone są do istniejących sieci energetycznych, dzięki czemu nadwyżki produkcji prądu oddawane są bezpośrednio do sieci operatora. Do pomiaru wytworzonej energii brutto zastosowano liczniki dwukierunkowe.

W instalacjach wykorzystano inwertery solarne firmy Solutronic, które mają możliwość przesyłania danych o uzyskach instalacji za pomocą łącza RJ45 do szkolnych komputerów. Ekrany edukacyjne, umieszczone w holach szkół pozwalają każdemu uczniowi na sprawdzenie on-line ilości wyprodukowanej przez system energii elektrycznej.

Wartość inwestycji wyniosła 102 190,00 zł.
 
Instalacje zostały zrealizowane według zasad określonych 11 września 2013 w tzw. małym trójpaku. Zgodnie z warunkami przyłączenia istnieje możliwość odsprzedawania energii elektrycznej operatorowi. Doświadczenie zrealizowanych instalacji pokazuje, że jest to możliwe, a droga, którą należy przejść, aby przyłączyć się do sieci, nie jest aż tak kręta i zawiła. 30 września firma EKOTEC zakończyła montaż obu instalacji, prace związane z uzyskaniem pozwolenia na przyłączenie się do sieci trwały około 2 tygodni.

Jakie są możliwości instalacji solarnych na budynkach szkolnych? Powyższe działania są idealnym przykładem pokazującym korzyści, jakie płyną z montażu instalacji solarnych na budynkach szkolnych. Takie zagospodarowanie niewykorzystanych przestrzeni dachowych łączy wiele efektów: finansowych, środowiskowych, społecznych. Głównym powodem przeprowadzania instalacji OZE to oszczędność w rachunkach za prąd, co w tym przypadku pozwala na alokację zaoszczędzonych środków w inne koszty placówki. Możliwość odsprzedaży energii dodatkowo zasila budżet szkoły, szczególnie w okresie letnim, kiedy zapotrzebowanie na energię samej szkoły jest niskie, a efektywność układu najwyższa. Do powyższych plusów dochodzą inne, niematerialne, ale również ważne.

Placówka edukacyjna, jak sama nazwa wskazuje, ma na celu uczyć i uświadamiać. Dzięki aktywnemu monitorowaniu produkowanej energii, każdy uczeń może śledzić wymierne efekty instalacji fotowoltaicznej, w postaci ilości wygenerowanej energii elektrycznej.
REKLAMA

REKLAMA

EKOTEC