Fotowoltaika pojawi się na autobusach w Łodzi
W ramach kontraktu na dostawę autobusów do Łodzi, który zdobył polski producent Solaris, część pojazdów zostanie wyposażona w ogniwa fotowoltaiczne. Podobne rozwiązanie stosowane jest już na autobusach miejskich przewoźników w Warszawie czy Krakowie.
Solaris dostarczy dla miejskiego przewoźnika z Łodzi 20 autobusów przegubowych Urbino 18 oraz 26 pojazdów Urbino 12 o standardowej długości. Dostawę wszystkich zaplanowano do końca pierwszej połowy przyszłego roku.
Inwestycja zostanie zrealizowana na podstawie zawartej w tym tygodniu z PKO Leasing umowy wynajmu, serwisowania i finansowania pojazdów, której koszt sięga 125 mln zł brutto.
Na dachach 20 autobusów pojawią się panele fotowoltaiczne. Łódzkie MPK chce przetestować to rozwiązanie, które ma służyć obniżeniu kosztów eksploatacyjnych i zużycia ropy.
– [Ogniwa fotowoltaiczne] będą zasilać w energię elektryczną m.in. takie urządzenia jak kasowniki czy biletomaty, dzięki czemu np. w czasie postoju na krańcówce nie będą one obciążać akumulatorów pojazdu. Tego typu pojazdy jeżdżą już w 20 miastach Europy, m.in. w Hamburgu, Barcelonie, Brukseli i Mediolanie – komentuje Zbigniew Palenica, wiceprezes Solarisa.
W Polsce autobusy posiadające ogniwa fotowoltaiczne na dachu kursują już po Krakowie i Warszawie.
Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie wyleasingowały 80 wyposażonych w fotowoltaikę autobusów Mercedes-Benz Conect. Moc zastosowanych w nich ogniw fotowoltaicznych w autobusach w wersji 12-metrowej wynosi po 1,05 kWp, a moc systemów fotowoltaicznych dla autobusów przegubowych sięga 1,5 kWp. Już wcześniej ogniwa fotowoltaiczne pracowały na innych autobusach stołecznego przewoźnika.
Energia produkowana z fotowoltaiki umieszczonej na dachach autobusów MZA jest wykorzystywana do zasilania znajdujących się w nich urządzeń elektrycznych takich jak kasowniki, biletomaty, klimatyzacja, elektroniczna informacja czy monitoring.
Panele fotowoltaiczne zainstalowano też na kilku autobusach krakowskiego MPK, w których PV służy do wspomagania zasilania instalacji pokładowej autobusu (24 V), która dostarcza energię m.in. do automatów biletowych, kasowników, tablic elektronicznych oraz oświetlenia.
gramwzielone.pl
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.