Jak działa nowy solarny biznes Elona Muska?
Tesla oferuje instalacje fotowoltaiczne od czasu przejęcia amerykańskiego lidera rynku domowych systemów fotowoltaicznych SolarCity, które zostało sfinalizowane w ostatnich miesiącach ubiegłego roku. Następnie zrezygnowano z oferowania fotowoltaiki pod marką SolarCity, a obecnie systemy PV są sprzedawane wyłącznie pod marką Tesli.
Przed przejęciem przez Teslę firma SolarCity była liderem amerykańskiego rynku domowych instalacji fotowoltaicznych, a wchłoniecie przez firmę Elona Muska miało tylko poprawić jej wyniki.
Jak na razie nowy solarny dział Tesli nie osiąga większego wolumenu sprzedaży w stosunku do wyników osiąganych przez SolarCity, znacząco poprawiono jednak rentowność, co jest zgodne z zapowiedzianym wcześniej przez Teslę priorytetem zyskowności nad sprzedanymi MW.
W I kwartale br. Tesla zainstalowała systemy fotowoltaiczne o łącznej mocy 150 MW wobec 201 MW w poprzednim kwartale. Potencjał instalacji wykonanych przez SolarCity w III kwartale 2016 r. wyniósł 187 MW, a we wcześniejszych czterech kwartałach SolarCity instalował odpowiednio 256 MW, 272 MW, 214 MW oraz 201 MW.
Wynik za I kwartał br. jest częściowo efektem przechodzenia na nowy (i bardziej zyskowny) model biznesowy bazujący na sprzedaży systemów fotowoltaicznych wobec dominującego dotychczas leasingu.
W I kwartale udział instalacji systemów fotowoltaicznych, które stawały się własnością klientów, wzrósł do 31 proc. wobec 28 proc. we wcześniejszym kwartale, a także wobec jedynie 9 proc. w I kwartale 2016 r.
Tesla poprawiła też znacząco rentowność sprzedaży fotowoltaiki, generując marżę na poziomie 29,1 proc. wobec jedynie 2,7 proc. w IV kwartale 2016 r.
Ten rok ma być przełomowy dla działu fotowoltaicznego Tesli pod paroma względami. Po pierwsze, Elon Musk chce uruchomić sprzedaż nowego produktu o nazwie SolarRoof, czyli systemów fotowoltaicznych całkowicie zintegrowanych z dachami, których wizualizacje Tesla zaprezentowała w ubiegłym roku.
Po drugie, Tesla ma uruchamiać produkcję ogniw i modułów fotowoltaicznych w swojej fabryce w Buffalo w stanie Nowy Jork. Produkcja w „Gigafactory 2” ma bazować na charakteryzującej się wysoką sprawnością technologii HIT dostarczonej przez japońskiego Panasonica.
Początkowo solarne dachówki SolarRoof mają być produkowane na pilotażowych liniach w kalifornijskim Freemont, jednak z czasem produkcja zostanie przeniesiona do Buffalo. Produkcja we Freemont ma ruszyć w tym kwartale.
Cały segment energetyczny Tesli, do której zalicza się również obszar magazynów energii, odnotował w I kwartale br. przychody na poziomie 213,9 mln USD wobec 131,4 mln USD w IV kwartale.
Na ten wynik złożyła się m.in. instalacja magazynów energii o pojemności 60 MWh, z czego 52 MWh to projekt realizowany na hawajskiej wyspie Kauai dla lokalnej kooperatywy energetycznej. Tymczasem w IV kwartale 2016 r. Tesla zrealizowała instalacje magazynów energii o pojemności 98 MWh.
red. gramwzielone.pl