Jak działa nowy solarny biznes Elona Muska?

Jak działa nowy solarny biznes Elona Muska?
Fot. SolarCity

Tesla oferuje instalacje fotowoltaiczne od czasu przejęcia amerykańskiego lidera rynku domowych systemów fotowoltaicznych SolarCity, które zostało sfinalizowane w ostatnich miesiącach ubiegłego roku. Następnie zrezygnowano z oferowania fotowoltaiki pod marką SolarCity, a obecnie systemy PV są sprzedawane wyłącznie pod marką Tesli.

Przed przejęciem przez Teslę firma SolarCity była liderem amerykańskiego rynku domowych instalacji fotowoltaicznych, a wchłoniecie przez firmę Elona Muska miało tylko poprawić jej wyniki.

Jak na razie nowy solarny dział Tesli nie osiąga większego wolumenu sprzedaży w stosunku do wyników osiąganych przez SolarCity, znacząco poprawiono jednak rentowność, co jest zgodne z zapowiedzianym wcześniej przez Teslę priorytetem zyskowności nad sprzedanymi MW.

REKLAMA

W I kwartale br. Tesla zainstalowała systemy fotowoltaiczne o łącznej mocy 150 MW wobec 201 MW w poprzednim kwartale. Potencjał instalacji wykonanych przez SolarCity w III kwartale 2016 r. wyniósł 187 MW, a we wcześniejszych czterech kwartałach SolarCity instalował odpowiednio 256 MW, 272 MW, 214 MW oraz 201 MW.

Wynik za I kwartał br. jest częściowo efektem przechodzenia na nowy (i bardziej zyskowny) model biznesowy bazujący na sprzedaży systemów fotowoltaicznych wobec dominującego dotychczas leasingu.

W I kwartale udział instalacji systemów fotowoltaicznych, które stawały się własnością klientów, wzrósł do 31 proc. wobec 28 proc. we wcześniejszym kwartale, a także wobec jedynie 9 proc. w I kwartale 2016 r.

REKLAMA

Tesla poprawiła też znacząco rentowność sprzedaży fotowoltaiki, generując marżę na poziomie 29,1 proc. wobec jedynie 2,7 proc. w IV kwartale 2016 r.

Ten rok ma być przełomowy dla działu fotowoltaicznego Tesli pod paroma względami. Po pierwsze, Elon Musk chce uruchomić sprzedaż nowego produktu o nazwie SolarRoof, czyli systemów fotowoltaicznych całkowicie zintegrowanych z dachami, których wizualizacje Tesla zaprezentowała w ubiegłym roku.

Po drugie, Tesla ma uruchamiać produkcję ogniw i modułów fotowoltaicznych w swojej fabryce w Buffalo w stanie Nowy Jork. Produkcja w „Gigafactory 2” ma bazować na charakteryzującej się wysoką sprawnością technologii HIT dostarczonej przez japońskiego Panasonica.

Początkowo solarne dachówki SolarRoof mają być produkowane na pilotażowych liniach w kalifornijskim Freemont, jednak z czasem produkcja zostanie przeniesiona do Buffalo. Produkcja we Freemont ma ruszyć w tym kwartale.

Cały segment energetyczny Tesli, do której zalicza się również obszar magazynów energii, odnotował w I kwartale br. przychody na poziomie 213,9 mln USD wobec 131,4 mln USD w IV kwartale.

Na ten wynik złożyła się m.in. instalacja magazynów energii o pojemności 60 MWh, z czego 52 MWh to projekt realizowany na hawajskiej wyspie Kauai dla lokalnej kooperatywy energetycznej. Tymczasem w IV kwartale 2016 r. Tesla zrealizowała instalacje magazynów energii o pojemności 98 MWh.

red. gramwzielone.pl