Polski producent paneli PV stawia na standaryzację

Polski producent paneli fotowoltaicznych ML System ogłosił aktualizację strategii rozwoju. Jednocześnie spółka wdrożyła program mający na celu poprawę płynności.
Ubiegły rok polski producent paneli fotowoltaicznych i produktów dla fotowoltaiki zintegrowanej z budynkami (BIPV) zakończył z niższymi przychodami niż rok wcześniej. W 2023 r. ML System miał 193,3 mln zł przychodów, a rok 2024 zakończył – według podanych ostatnio wstępnych szacunków – z przychodami na poziomie 160,6 mln zł.
W zeszłym roku ML System wyraźnie pogorszył swoją rentowność, notując 32,6 mln zł straty netto wobec straty na poziomie 4,6 mln zł wypracowanej rok wcześniej. Odpowiedzią zarządu spółki na pogarszającą się sytuację finansową jest ogłoszenie nowej strategii rozwoju oraz wdrożenie planu oszczędnościowego.
Na te produkty postawi ML System
Głównymi filarami nowej strategii ma być standaryzacja, eksport, optymalizacja potencjału produkcyjnego oraz poprawa dochodowości. W ramach realizacji tych założeń spółka planuje skoncentrować się na stopniowym zwiększaniu udziału w miksie produktowym takich rozwiązań jak Photonroof (fotowoltaiczna dachówka ceramiczna), Photonwall (fotowoltaiczna płyta elewacyjna) oraz fotowoltaiczne żaluzje szklane.

Jednocześnie firma chce zredukować koszty stałe, co ma pozwolić na osiągnięcie oszczędności przekraczających 13 mln zł w 2025 r. W tym roku ML System zamierza skoncentrować się na optymalizacji procesów produkcyjnych, wyeliminować wąskie gardła i ograniczyć produkcję customizowanych produktów, a do 2026 r. wdroży cyfryzację i automatyzację procesów sprzedażowych. W kolejnym roku produkty standaryzowane mają stanowić fundament oferty ML System.
Ponadto spółka planuje zwiększyć wydajność produkcji i dywersyfikować bazę dostawców. Ekspansja zagraniczna obejmie USA, Skandynawię oraz regiony DACH i Beneluksu.
W celu poprawy sytuacji finansowej spółka rozważa leasing zwrotny nieruchomości, sprzedaż wybranych środków trwałych, pozyskanie inwestorów lub emisję obligacji.
Nowe kontrakty ML System
ML System podkreśla, że w ostatnich miesiącach sytuacja firmy uległa poprawie, co znajduje odzwierciedlenie w rosnącym portfelu zamówień. Spółka ma notować wyższy wolumen zamówień oraz ich lepszą marżowość, szczególnie w przypadku nowych kontraktów. Wzrost liczby zapytań dotyczy zwłaszcza inwestycji wielkoskalowych, dlatego ML System postanowił skupić się na realizacji większych projektów, rezygnując z mniej opłacalnych zleceń.
Wśród nowych kontraktów jest dostawa fotowoltaicznych płyt elewacyjnych z linii produktowej Photonwall w ramach realizacji jednego z najwyższych budynków w Bułgarii – Hotelu Marriott w Sofii. Polska firma zdobyła też zamówienie na dostawę fotowoltaicznych żaluzji pionowych na parking wielopoziomowy w Hillerod w Danii. Spółka podkreśla, że nowo pozyskane kontrakty charakteryzują się wysoką marżowością.
Na koniec zeszłego miesiąca łączna wartość złożonych przez ML System ofert wyniosła 1,86 mld zł, co oznacza wzrost aż o +1249% w porównaniu z początkiem 2024 r., a portfel zamówień spółki osiągnął poziom 222 mln zł, co daje wzrost o +281% w porównaniu z początkiem zeszłego roku.
Edyta Stanek, prezes ML System, informuje, że planowany wzrost przychodów będzie możliwy dzięki dalszej współpracy z liderami rynku szklarskiego oraz nowym partnerstwom w branży fasadowo-aluminiowej.
Zaktualizowana strategia firmy, oparta na dotychczasowych inwestycjach i analizach rynkowych, koncentruje się na rozwoju produktów standaryzowanych. Charakteryzujące się powtarzalnością i określonymi wzorami produkty umożliwiają optymalizację kosztów surowców i procesów produkcyjnych. Firma stawia na eksport, gdzie zlecenia o wyższych marżach wspierają realizację celów strategicznych. Działania te nie wymagają dodatkowych inwestycji, co pozwala na efektywne zarządzanie dostępnymi aktywami – komentuje Edyta Stanek, prezes ML System.
Piotr Pająk
piotr.pajak@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
W kwietniu 2024 prezes chwalił się, że ma ofert na 1,6 miliarda zł, obecnie ponoć na 1,86 mld, więc skąd wzrost o 1249%? Ogólnie o zwiększeniu eksportu itp. bajerach mówili już rok temu i nic z tego nie wynikło. Jeszcze pod koniec sierpnia 2024, prezes podtrzymał cel uzyskania 400 mln przychodu i 80 mln EBITDA za 2024, a ostanie szacunki finansowe za 2024 zakładają przychód tylko 160 mln i EBITDA 2,8 mln, więc jak widać po prawie 3 kwartałach bardzo przestrzelili wyniki podtrzymując odpowiednio 400 i 80 mln. Dziennikarze robiąc wywiady powinni być bardziej wnikliwi i powinni weryfikować dotychczasowe zapowiedzi, bo prezes opowiada rzeczy, które nijak mają się do rzeczywistosci