3 mln zł kary dla firm instalujących fotowoltaikę i pompy ciepła

3 mln zł kary dla firm instalujących fotowoltaikę i pompy ciepła
Tomasz Chróstny, UOKiK

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył kary finansowe na dwie firmy zajmujące się sprzedażą i montażem instalacji fotowoltaicznych i pomp ciepła. Powodem były zawarte w umowach niekorzystne dla klientów klauzule.

To kolejna sprawa z rynku fotowoltaiki i pomp ciepła, którą zajął się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Po otrzymanych skargach od klientów urząd przyjrzał się działalności dwóch firm: Polska Energia Grupa Kapitałowa z Bielska-Białej oraz Am Eco Energy z Bydgoszczy. Oferują one konsumentom usługi związane z montażem i sprzedażą instalacji fotowoltaicznych, pomp ciepła oraz innych systemów grzewczych. Po weryfikacji praktyk stosowanych w relacjach z klientami przez te spółki UOKiK wydał dwie decyzje, w których wykazał stosowanie przez nie we wzorach umów klauzul abuzywnych.

Zabronione klauzule w umowach

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów tłumaczy, że ukarane firmy stosowały nieprecyzyjne postanowienia, które umożliwiały im dowolne kształtowanie kluczowych warunków umowy. Były wśród nich m.in. klauzule wyłączające ich odpowiedzialność za uszkodzenia dachu czy ścian podczas montażu, mimo że – jak podkreśla UOKiK – jako profesjonalni instalatorzy ukarane firmy powinny ponosić konsekwencje swoich błędów.

REKLAMA

Prezes UOKiK zakwestionował również klauzule zezwalające na bezpodstawne przesuwanie terminów instalacji fotowoltaiki i pomp ciepła oraz zmianę urządzeń na inne modele, często bez odpowiedniego uzasadnienia i uzgodnienia z konsumentem. Wiele z tych warunków utrudniało klientom odstąpienie od umowy, nawet w przypadku znacznego przedłużania się montażu czy istotnych zmian pierwotnych ustaleń.

Urząd wskazuje także na surowe kary umowne, które obowiązywały konsumentów. Firmy nakładały je np. za utrudnianie montażu – bez sprecyzowania, na czym mogłoby ono polegać. Jednocześnie spółki nie przewidywały porównywalnych sankcji w przypadku opóźnień lub usterek, za które same ponosiły odpowiedzialność. W niektórych umowach znalazły się także klauzule mogące zniechęcić konsumentów do dochodzenia swoich roszczeń i składania reklamacji. Spółki zaznaczyły w nich, że klient poniesie koszty takiego działania, jeśli przedsiębiorca uzna reklamację za „nieuzasadnioną”. Przy czym postanowienia te nie definiowały, w jakiej sytuacji mogłoby się tak wydarzyć.

Wysokość kar

W konsekwencji przeprowadzonego dochodzenia Polska Energia Grupa Kapitałowa została ukarana karą finansową w wysokości 2,8 mln zł, natomiast na Am Eco Energy nałożona została kara wynosząca 54 tys. zł. UOKiK informuje, że decyzja w sprawie tych firm zawiera również postanowienie zobowiązujące do poinformowania klientów o szczegółach niedozwolonych postanowień, aby zapewnić pełną przejrzystość i ułatwić dochodzenie roszczeń. Ukarani przedsiębiorcy odwołali się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

– Rynek odnawialnych źródeł energii rozwija się dynamicznie i dla wielu konsumentów jest szansą na obniżenie rachunków za prąd czy ogrzewanie. Niestety część przedsiębiorców wykorzystuje rosnący popyt, próbując narzucić klientom niekorzystne warunki w umowach. Dlatego tak istotne jest, by chronić konsumentów i zapewnić uczciwe zasady współpracy – komentuje prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

REKLAMA

Firmy z rynku OZE na celowniku UOKiK

Pod koniec ubiegłego roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadził kilkanaście postępowań dotyczących firm oferujących montaż pomp ciepła oraz instalacji fotowoltaicznych. Były to głównie postępowania wyjaśniające i dotyczyły niedozwolonych postanowień wzorców umów, nierespektowania prawa do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa, nieprzekazywania istotnych informacji niezbędnych konsumentom do podjęcia decyzji o zakupie (w tym dotyczących gwarancji, przewidywanych efektów eksploatacji instalacji, wyników audytu), a także wprowadzania w błąd co do charakteru, zakresu i wartości dofinansowania.

W ramach zakończonych dotychczas postępowań UOKiK m.in. ukarał oferującą instalacje fotowoltaiczne firmę BO Energy (wcześniej FG Energy), nakładając na nią aż 28 mln zł kary, a później za stosowanie niedozwolonych postanowień w umowach na tę firmę została nałożona dodatkowa kara w wysokości 12,5 mln zł.

W ramach postępowań UOKiK ukarana została także spółka Asmanta Call Center zajmująca się telemarketingiem w zakresie m.in. montażu instalacji fotowoltaicznych. Na tę spółkę oraz osoby nią zarządzające nałożono kary w wysokości 1,5 mln zł w związku z prowadzeniem telemarketingu bez uprzedniej zgody abonentów oraz wprowadzaniem w błąd w zakresie wysokości dofinansowania z programu Mój Prąd.

Piotr Pająk

piotr.pajak@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.