REKLAMA
 
REKLAMA

Słoneczne paliwo trafi na rynek w 2027

Słoneczne paliwo trafi na rynek w 2027
Synhelion

Szwajcarska firma podpisała kontrakt z odbiorcą, któremu będzie dostarczać 50 tys. litrów paliwa produkowanego z wykorzystaniem energii słonecznej. W planach Szwajcarów jest rozpoczęcie w tym roku budowy pierwszej instalacji w Hiszpanii.

Synhelion to firma zajmująca się czystymi technologiami, która wyewoluowała ze Szwajcarskiego Federalnego Instytutu Technologii (ETH Zurich) w 2016 r.

Firma opracowała technologię, która pozwala produkować paliwa przy wykorzystaniu promieniowania słonecznego. Jak twierdzi, może wytwarzać każdy rodzaj paliwa z uwzględnieniem benzyny, oleju napędowego, metanu czy wodoru. Możliwość ta ma wynikać z faktu, że Synhelion zajmuje się produkcją łańcuchów węglowodorowych, a paliwa są zbudowane właśnie z łańcuchów węglowodorowych o różnych długościach i właściwościach.

REKLAMA

Jak to działa?

W procesie wykorzystywane jest promieniowanie słoneczne, które jest zbierane i skupiane w jednym punkcie zlokalizowanym na specjalnej wieży za pośrednictwem setek bądź tysięcy heliostatów, czyli luster. Skupione promieniowanie słoneczne dostarcza ciepło procesowe przekraczające temperaturę 1500 st. C. To ciepło jest następnie wykorzystywane do pracy reaktora termochemicznego, w którym odpowiednie procesy prowadzą do produkcji gazu syntezowego, H2 i CO2. Gaz syntezowy jest następnie przetwarzany na odpowiednie paliwa.

Oprócz trzech głównych komponentów biorących udział w procesie, a więc heliostatów, odbiornika słonecznego (wieży) oraz reaktora chemicznego, istotnym elementem jest również magazyn energii cieplnej, który umożliwia przechowywanie energii oraz prowadzenie produkcji, również w nocy, kiedy słońce nie świeci.

Szereg zalet

Szwajcarski producent zapewnia, że produkowane przez niego paliwa słoneczne mogą zastąpić paliwa konwencjonalne bez konieczności zmiany globalnej infrastruktury paliwowej. Oznacza to, że są kompatybilne z istniejącymi silnikami spalinowymi. W ujęciu generalnym paliwa Synhelion mają nie różnić się składem od tych produkowanych w sposób konwencjonalny.

Celem Szwajcarów jest osiągniecie kosztów produkcji poniżej 1 euro (około 4,2 zł) na litr paliwa w ciągu najbliższych 10 lat. Produkcja paliw wykorzystujących technologię Synhelion może być prowadzona m.in. na pustyniach i obszarach o wysokim nasłonecznieniu na całym świecie.

DAWN i RISE

W 2024 r. Synhelion rozpoczął produkcję przemysłowego paliwa słonecznego w elektrowni DAWN zlokalizowanej w Jülich w Niemczech.

REKLAMA

W tym roku firma chce zacząć budowę nowej fabryki o nazwie RISE na terenie Hiszpanii. Zakład ma być gotowy do produkcji paliw od 2027 r. Fabryka RISE będzie produkowała naftę słoneczną do samolotów, olej napędowy do statków i ciężarówek oraz benzynę do samochodów.

Kontrakty sprzedażowe zawarte

Na początku tego roku pojawiła się oficjalna informacja o tym, że szwajcarska firma motoryzacyjna AMAG Group AG podpisała długoterminową umowę sprzedaży benzyny solarnej, którą będzie produkować Synhelion. Od początku 2027 r. producent będzie dostarczać do AMAG Group 50 tys. litrów solarnego paliwa w skali roku.

Natomiast pod koniec zeszłego roku Synhelion poinformował o umowie z Zurich Airport Ltd. na dostawę 30 tys. litrów oleju napędowego w skali roku. Czyste paliwo będzie w pierwszej kolejności wykorzystywane na potrzeby zasilania autobusów pasażerskich na terenie lotniska. Umowa została zawarta na okres 5 lat.

 

 

Radosław Błoński 

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Brak komentarzy
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Wywiady