REKLAMA
 
REKLAMA

Kolejna sieć marketów stawia na własną fotowoltaikę

Kolejna sieć marketów stawia na własną fotowoltaikę
Fot. EDP/Stokrotka

Na dachach 20 sklepów ogólnopolskiej sieci Stokrotka powstały instalacje fotowoltaiczne. 

Panele fotowoltaiczne zainstalowano na dachach sklepów sieci w: Białymstoku, Koszalinie, Szczecinku, Połczynie-Zdroju, Tarnowie, Gdańsku, Gdyni, Olsztynie, Włocławku, Toruniu, Bełchatowie, Ciasnej, Łodzi, Bolesławcu, Łazach i Łaskarzewie.

Każda z 20 instalacji zapewni od 26 do 50 kWp mocy. Łącznie będą one generować moc na poziomie niemal 1000 kWp, co jest równoznaczne z rocznym zapotrzebowaniem prawie 190 domów jednorodzinnych.

REKLAMA

Nowe instalacje umożliwiają ograniczenie wpływu sklepów na środowisko, zmniejszając emisje dwutlenku węgla w łańcuchu wartości. Inwestycja sprawi także, że zmaleją rachunki sieci za prąd.

Za instalację systemów fotowoltaicznych odpowiada spółka EDP Energia Polska, która zamontowała ponad 2 tys. paneli słonecznych.

Zrównoważony rozwój

Stokrotka zobowiązała się w ramach grupy do zmniejszenia swojego wpływu na środowisko do 2030 r. Jednym z kroków służących do realizacji przyjętych celów (w tym ograniczenia emisji gazów cieplarnianych) jest inwestycja w odnawialne źródła energii. Jak podkreśla Daria Raganowicz, menadżer ds. PR i komunikacji zewnętrznej Stokrotki, firma wybiera takie rozwiązania technologiczne, które  dają możliwość efektywnego osiągania założeń dotyczących zrównoważonego rozwoju firmy.

Dzięki odnawialnej energii wyprodukowanej przez instalacje fotowoltaiczne sklepy Stokrotka zredukują emisje CO2 o ponad 600 ton rocznie. Szacuje się, że aby środowisko naturalne mogło pochłonąć taką ilość dwutlenku węgla w ciągu roku, potrzeba prawie 110 tys. dorosłych drzew.

Fotowoltaika to nie wszystko

Inwestycje w fotowoltaikę to niejedyne proekologiczne rozwiązania stosowane w sieci Stokrotka. Niedawno informowaliśmy, że ponad sto sklepów sieci Stokrotka otrzyma także stacje ładowania samochodów elektrycznych. Sieć marketów podpisała umowę z Inbalance grid – litewskim dostawcą inteligentnych rozwiązań w zakresie ładowania pojazdów elektrycznych. W ramach umowy powstanie 276 nowoczesnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych.

REKLAMA

Nie tylko Stokrotka

Stokrotka nie jest jedyną siecią marketów w Polsce, która postawiła na rozwój OZE. Inne obecne w naszym kraju sieci również inwestują w odnawialne źródła energii. Na zasilanie swoich obiektów z instalacji fotowoltaicznych zdecydowały się m.in. Biedronka, Dino, Kaufland, Lidl i Netto. Rozwiązania EDP Energii Polska wybrało również ALDI, które zainstalowało fotowoltaikę na dachach swoich sklepów.

Także dla Carrefoura w Polsce panele na dachach sklepów zainstalowała firma EDP Energia Polska. Pisaliśmy o tym w artykule: Carrefour inwestuje w zieloną energię.

EDP w Polsce

Grupa EDP jest aktywna na czterech kontynentach. Na polskim rynku energetycznym działa od 2007 r. poprzez firmę EDP Renewables Polska, która rozwija projekty farm wiatrowych i fotowoltaicznych. Z kolei spółka EDP Energia Polska, także będąca członkiem Grupy EDP, działa w naszym kraju od 2020 r.

EDP Energia Polska oferuje różnorodne rozwiązania fotowoltaiczne i modele ich finansowania. Klienci mogą uzyskać dostęp do odnawialnego źródła energii, płacąc z góry lub w ratach, a także w ramach modelu usługowego solar-as-a-service.

Ogłoszona przez Grupę EDP strategia do 2026 r. zakłada stałe inwestycje w projekty związane z transformacją energetyczną. W Polsce EDP rozwija działalność w obszarze fotowoltaiki także poprzez akwizycje. Grupa przejęła spółki Soon Energy Poland i Zielona-Energia.com.

Od początku swojej działalności do końca 2023 r. EDP Energia Polska zakontraktowała na polskim rynku 152 MWp, rozwijając kolejne projekty słoneczne.

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

alladyn-solar-batt 16-12-2024 16:42

Ciekawe czy zrobią to równie źle jak na Dino?

Dino robił ktoś inny

Firma EDP ewidentnie próbuje wkupić się w rynek tymi sponsorowanymi artykułami. Jestem pewien, że żadna z tych firm nie zarekomendowała by ich usług

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA