Fotowoltaika w modelu PV-as-a-Service zasili sklepy sieci Decathlon
Aby zmniejszyć rachunki za energię elektryczną i obniżyć swój ślad węglowy, Decathlon zdecydował się na fotowoltaikę w kilkunastu sklepach sieci w Polsce.
Instalacje planowane przez Decathlon powstaną w formie zadaszenia parkingów (carportów) i instalacji na gruncie w bezpośrednim sąsiedztwie sklepów sieci. Ich łączna moc zainstalowana wyniesie 3 MWp.
Model PV-as-a-Service
Kontrakt Decathlonu i GreenYellow Polska zakłada finansowanie, budowę i eksploatację instalacji fotowoltaicznych w modelu PV-as-a-Service. Oznacza to, że GreenYellow Polska sfinansuje, zaprojektuje i zbuduje elektrownie, natomiast Decathlon nie poniesie na wstępie żadnych nakładów własnych. GreenYellow będzie także odpowiadać za nadzór wdrożonych rozwiązań przez 15 lat od ich uruchomienia.
Dostęp do energii odnawialnej zyska 14 sklepów sieci Decathlon w 12 miastach w Polsce. Całość energii wyprodukowana przez instalacje o łącznej mocy zainstalowanej 3 MWp będzie zużywana na bezpośrednie potrzeby sklepów w ramach autokonsumpcji. Energia nie będzie wprowadzana do sieci. Dzięki temu Decathlon zaoszczędzi także na opłatach za dystrybucję. Współpraca z GreenYellow Polska zmniejszy zależność Decathlonu od wahań cen prądu, a także obniży koszty działalności sklepów.
Anna Dobrowolska, dyrektor sprzedaży i marketingu w GreenYellow Polska, wyjaśnia, że każda z tworzonych instalacji traktowana jest indywidualnie, a jej parametry dostosowane są do potrzeb i możliwości danej lokalizacji. Rozwiązania szyte na miarę zagwarantują długotrwałe korzyści finansowe i środowiskowe.
Największe instalacje powstaną w Warszawie na Targówku, w Gliwicach i Białymstoku.
Z korzyścią dla środowiska
Współpraca GreenYellow Polska i Decathlonu ma przynieść również korzyści dla środowiska. Przy zakładanej rocznej produkcji energii na poziomie około 3 GWh emisje sieci mają spaść o ponad 2 tys. ton ekwiwalentu CO2.
Marcin Dobrzański, Lider Facility Management w Zespole Operacyjnym Decathlon Polska, przyznaje, że firma od lat działa w duchu zrównoważonego rozwoju. Współpraca z GreenYellow Polska ma być tylko jednym w wielu przejawów troski o środowisko.
Zastosowanie energii słonecznej w sklepach pozwoli nam redukować nasz wpływ na środowisko w stopniu jeszcze większym niż dotychczas. To kluczowy krok w naszej strategii. Dążymy do tego, aby każdy z naszych obiektów w coraz większym stopniu korzystał z odnawialnych źródeł energii – dodaje Marcin Dobrzański.
Ważnym projektem w działaniach na rzecz ochrony środowiska jest także wdrożona w 2021 r. usługa 2nd Life. Ma ona na celu wydłużenie cyklu życia produktów. W ramach usługi klienci sieci Decathlon mogą kupić odnowiony używany sprzęt w promocyjnych cenach.
Na początku tego roku Decathlon poinformował także, że sieć sklepów sportowych będzie zasilana energią ze źródeł odnawialnych dzięki umowie podpisanej z Qair Polska. 10-letni kontrakt cPPA objął dostawę energii odnawialnej oraz gwarancji pochodzenia na poziomie kilkunastu GWh rocznie. Więcej o tej umowie w artykule: Decathlon kupi zieloną energię od polskiej spółki.
Inwestycje GreenYellow w PV
GreenYellow przejął niedawno portugalską spółkę Grow Energy Management i w ten sposób włączył do swoich projektów dwa portfele projektów z obszaru fotowoltaiki. Ich łączna moc wynosi prawie 120 MWp. Część instalacji już działa, a inne projekty są gotowe do budowy.
Wśród przejętych projektów znajduje się inwestycja o łącznej mocy 100 MWp realizowana w Polsce wspólnie z siecią sklepów Biedronka (Jeronimo Martins). Więcej o tym w artykule: GreenYellow przejmuje projekty fotowoltaiczne.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.