Dalszy spadek cen paneli fotowoltaicznych
Ceny paneli fotowoltaicznych w sierpniu kontynuowały spadkowy trend we wszystkich głównych kategoriach, w tym modułów monofacjalnych i bifacjalnych. Obniżki odnotowano zarówno w segmentach N-type, jak i P-type – jak wynika z analizy wykonanej przez firmę Sun.Store, czołowego europejskiego dystrybutora sprzętu PV.
Polski dystrybutor komponentów elektrowni fotowoltaicznych Sun.store przedstawił aktualizację raportu na temat kondycji europejskiego rynku fotowoltaicznego, pokazującego bieżące nastroje w firmach instalacyjnych, a także uwzględniającego aktualne ceny i popyt na panele fotowoltaiczne.
Sun.store co miesiąc śledzi bieżące ceny handlowe komponentów fotowoltaicznych. Dane są rejestrowane na platformie Sun.store. Ceny transakcyjne są ważone mocą komponentów będących przedmiotem transakcji.
Według najnowszej analizy Sun.store, w sierpniu ceny paneli fotowoltaicznych na europejskim rynku zanotowały spadek we wszystkich głównych kategoriach. Spadły ceny zarówno modułów monofacjalnych, jak i bifacjalnych, co zdaniem analityków odzwierciedla trwające problemy z nadpodażą i presją konkurencyjną w Europie.
Sun.store informuje, że w sierpniu w stosunku do wcześniejszego miesiąca najbardziej spadły ceny w grupie modułów z ogniwami typu P. Nieco mniejszy spadek cen odnotowano w grupie modułów z ogniwami typu N (nowszych i charakteryzujących się przeważnie wyższą sprawnością niż moduły z ogniwami typu P), a także w grupie modułów typu full-black. Natomiast marginalny spadek cen paneli fotowoltaicznych Sun.Store odnotował w grupie modułów dwustronnych (bifacjalnych).
Średnie ceny modułów fotowoltaicznych na europejskim rynku w sierpniu 2024 r. przedstawiały się według Sun.store następująco:
Moduły monofacial:
- typ N: spadek średniej ceny o 6 proc. – z 0,113 euro/Wp w lipcu do 0,106 euro/Wp w sierpniu;
- typ P: zauważalny spadek średniej ceny o 12 proc. – z 0,114 euro/Wp do 0,100 euro/Wp.
Moduły bifacial:
- typ N: niewielki spadek średniej ceny o 1 proc. – z 0,121 euro/Wp do 0,120 euro/Wp;
- typ P: zbyt mała próbka, aby obliczyć trend.
Moduły full black:
- spadek średniej ceny o 6 proc. – z 0,116 euro/Wp w lipcu do 0,109 euro/Wp w sierpniu.
Krzysztof Rejek, Head of Business Development w Sun.store, ocenia, że obecnie ceny modułów na europejskim rynku fotowoltaicznym determinuje przede wszystkim utrzymująca się nadal nadpodaż starszych modułów. Jej redukcję utrudnia napływ nowych i tańszych modułów w sytuacji nadpodaży produkcji w przemyśle PV.
– Choć zaobserwowaliśmy zmniejszenie wolumenu wysyłek, nie przełożyło się to jeszcze na obniżki cen modułów o wyższej wydajności. Spodziewamy się, że wpływ tych zmniejszonych wolumenów stanie się bardziej widoczny w nadchodzących miesiącach. Tymczasem moduły o niższej wydajności nadal tracą na wartości, a kolejne wyprzedaże są prawdopodobne, gdy dostawcy starają się opróżnić nadmierne zapasy – komentuje Krzysztof Rejek.
Jak będzie wyglądać popyt na panele?
Sun.store opublikował także wyniki badania służącego do określenia autorskiego indeksu PV PMI (PV Purchasing Managers’ Index), który odzwierciedla plany firm z europejskiego rynku fotowoltaicznego w zakresie zakupu nowego sprzętu PV.
Indeks PV PMI jest obliczany na podstawie kwestionariusza przeprowadzonego wśród ponad 500 kupujących na platformie Sun.store. PV PMI pokazuje, czy oczekuje się, że popyt wzrośnie (powyżej 50), pozostanie stabilny lub spadnie (poniżej 50) – zgodnie z oceną menedżerów ds. zakupów w firmach z sektora PV.
W sierpniu indeks PV PMI utrzymał się na poziomie 68, co wskazuje na stabilność rynku przez całe lato. Jak wnioskują twórcy indeksu, chociaż niektórzy uczestnicy rynku przyjmują ostrożne podejście, to ogólne nastawienie pozostaje pozytywne, a znaczna część kupujących nadal planuje stabilne lub zwiększone działania zakupowe.
Sun.store zaznacza, że chociaż odsetek respondentów zamierzających zwiększyć swoje zakupy nieznacznie spadł – z 50 proc. w lipcu do 49 proc. w sierpniu – to udział tych, którzy planują utrzymać dotychczasowy poziom zakupów, wzrósł z 37 proc. do 39 proc. Według analityków Sun.store ta zmiana sugeruje pojawiający się pozytywny sentyment wśród kupujących, którzy prawdopodobnie wyczekują na potencjalne zmiany regulacyjne i dalszy rozwój rynku jesienią. Udział respondentów spodziewających się zmniejszenia zamówień pozostał stosunkowo niski, wynosząc 12 proc.
Jak wyglądała sytuacja w tym zakresie na polskim rynku fotowoltaicznym? Filip Kierzkowski, Business Development Manager dla rynków CEE, podkreśla w komentarzu dla Gramwzielone.pl, że utrzymanie wskaźnika PV PMI w sierpniu na stałym poziomie odzwierciedliło spowolnienie w krajowej branży PV w okresie wakacyjnym.
– Mimo ciągłych spadków cen modułów charakteryzujących się różnymi technologiami nie zauważyliśmy większego zainteresowania tymi komponentami wśród naszych klientów. Jednakże, bazując na rozmowach z naszymi użytkownikami, widzimy, że nadchodzące tygodnie mogą spowodować większe zainteresowanie zakupem modułów PV w naszym kraju – komentuje Filip Kierzkowski.
.
.
Najpopularniejszy Jinko Solar
Sun.store zapewnia, że jest największą europejską platformą typu marketplace z komponentami instalacji PV. Posiada ponad 15 tys. zarejestrowanych użytkowników i ponad 6 GW dostępnego sprzętu PV.
Najpopularniejszą marką modułów fotowoltaicznych sprzedawanych za pośrednictwem Sun.store w sierpniu był Jinko Solar. Moduły tego producenta dominowały także w poprzednich miesiącach 2024 r. Wyjątkiem był maj, kiedy na Sun.store sprzedano najwięcej paneli PV innego chińskiego producenta – JA Solar.
Piotr Pająk
piotr.pajak@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Wciąż drogo. W Chinach w ostatnich miesiącach ceny fotowoltaiki mocno spadły. W Europie natomiast dystrybutorzy wciąż wyprzedają jeszcze zeszłoroczne zapasy i zakontraktowane w ubiegłym roku dostawy. Mimo to jeszcze w tym roku powinniśmy zobaczyć dalsze obniżki cen. W Polsce natomiast niższe ceny zobaczymy dopiero wtedy, gdy skończy się program Mój Prąd.
Wszystkie duże firmy zajmujące się montażem fotowoltaiki są z modułami pv są o kilka lat do tyłu. Może ten 1% różnicy w wydajności to mało, ale nowsze moduły np abc mają też lepszy współczynnik temperaturowy więc różnica na dachu będzie odczuwalna, a w cenie (w Chinach) jest wręcz taniej.
@Kamil Anonim: Dokładnie. Róznic jest jeszcze więcej. Przede wszystkim najnowsze moduły lepiej radzą sobie w pochmurne dni. Chińczycy niedawno robili porównania najnowszych modułów TopCon i HJT z powszechnie stosowanymi w Polsce modułami PERC. Przy tej samej mocy nowsze moduły produkowały ponad 5% więcej energii. Najnowsze moduły to także niższy spadek wydajności z czasem. Po 15-tu latach pracy potrafi to być ponad 5% różnicy. Nowsze moduły to także znacznie dłuższa gwarancja niezawodnej pracy i osiągów. Moduły TopCon w Chinach są już w tej samej cenie co PERC, dlatego producenci likwidują już powoli linie produkcyjne w tej nieperspektywicznej technologii. Polscy i europejscy dystrybutorzy muszą jednak wyprzedać olbrzymie zapasy starszych modułów nim zaczną sprowadzać tanie najnowsze moduły.
A kto chce to dziadostwo na dachu?
Jo chca!
@AQQ – dostawy do Europy odbywają się na bieżąco, coraz częściej w przypadku dużych inwestycji są to zamówienia bezpośrednio od producenta. Program „Mój Prąd” nie ma nic do tego, jakbyś nie zauważył, podane wartości dotyczą cen kontenerowych, dodam – w porcie w Rotterdamie. @Kamil Anonim – N-Type to obecnie standard, a nie „kilka lat do tyłu”. Nie wiem, czy ABC stanowią więcej niż 1% montowanych na świecie, wątpię. Ostatnio dostarczalem sprzęt sąsiadowi – nawet do głowy mi nie przyszło, żeby mu zaproponować Aiko. TAk samo laptop za 3500 zł jest standardem, a nie „kilka lat do tyłu”, pomimo, że istnieją nowsze, ale niestety – dużo droższe rozwiązania, zazwyczaj nieopłącalne.
@SPV: Tak jak sam stwierdziłeś, na duże inwestycje są zamówienia bezpośrednio od producenta, dlatego mają one ZNIKOMY wpływ na ceny u dystrybutorów. Tutaj negocjacje cen prowadzone są bez udziału dystrybutorów. Dystrybutorzy tacy jak sun store zaopatrują natomiast rynek mniejszych inwestycji a energetyka prosumencka ma wciąż duży udział w rynku. Poziom dotacji ma w tym przypadku kluczowy wpływ na ceny. Widać to choćby to wycenach, gdzie większość firm instalacyjnych podaje nie cenę faktyczną instalacji, tylko cenę POMNIEJSZONĄ o wartość dotacji. Jak skończą się dotacje to wiele firm żeby utrzymać się na rynku będzie musiało radykalnie obniżyć swoje bardzo wysokie w tej chwili marże.
@AQQ – jak zwykle wypisujesz farmazony. Przy inwestycjach rzędu 0,5-1 MW nikt nie negocjuje z producentem, a w zasadzie to producent nie negocjuje z takim planktonem. A takich mieliśmy do niedawna wysyp, teraz już też powoli kończą się inwestycje, na które poskładano papiery rok czy dwa lata temu. Niemniej spróbuj zamowić 40 kontenerów jakiegoś modułu – to 1 dzień zapotrzebowania polskiego rynku, mniej niż 0,1 dnia zapotrzebowania rynku EU. Jak ci się uda, to daj znać, jak nie, to przestań pieprzyć swoje wizje. Myślisz, że jakiegoś importera stać na zamrożenie kasy i opłaty za magazynowanie tysięcy kontenerów? Nie sprzedane są po krótkim czasie przeceniane. Po raz kolejny piszesz bzdury, że SunStore jest dystrybutorem – NIE JEST, to jest platforma sprzedażowo-zakupowa, prawdopodobnie największa w UE w branży. Nie wiem, jakie oferty widziałeś, że piszesz „większość firm instalacyjnych podaje nie cenę faktyczną instalacji, tylko cenę POMNIEJSZONĄ o wartość dotacji” – serio to jest powszechne??