REKLAMA
 
REKLAMA

Kaufland inwestuje w fotowoltaikę i ładowarki samochodów elektrycznych

Kaufland inwestuje w fotowoltaikę i ładowarki samochodów elektrycznych
Fot. Kaufland

Do końca roku przed marketami sieci Kaufland będzie niemal 200 stacji zasilania samochodów elektrycznych. A na dachach sklepów – instalacje fotowoltaiczne.

Sieć Kaufland, która od lat korzysta z zielonej energii do zasilania swoich placówek, intensyfikuje swój wkład w rozbudowę i promocję proekologicznych rozwiązań. Do końca roku Kaufland planuje uruchomić 191 stacji ładowania pojazdów. Z kolei na dachach marketów sieci docelowo ma być 38 instalacji fotowoltaicznych.

Kaufland wyznaczył sobie ambitne cele dotyczące ochrony klimatu oraz odpowiedzialności środowiskowej i społecznej. Do końca 2030 r. firma zamierza zredukować emisje wynikające z działalności przedsiębiorstwa o 80 proc. w porównaniu z 2019 r. Natomiast do 2025 r. Kaufland planuje być przedsiębiorstwem neutralnym klimatycznie.

REKLAMA

Do końca roku niemal 200 stacji

Jedną z ważniejszych inicjatyw Kaufland w realizacji strategii zrównoważonego rozwoju jest rozbudowa infrastruktury ładowania aut elektrycznych. Na parkingach przy marketach sieci już działa ponad 30 stacji. W zależności od lokalizacji i konfiguracji dysponują one dwoma złączami do ładowania prądem stałym DC o mocy do 50 kW i jednym złączem do ładowania prądem zmiennym AC o mocy do 22 kW lub 43 kW. Ładowarki są dostępne dla klientów w godzinach funkcjonowania sklepów, a korzystanie z nich jest tymczasowo bezpłatne.

Do końca roku Kaufland planuje zwiększyć liczbę ładowarek kilkukrotnie. Jak podkreśla Paweł Zaremba, ekspert ds. projektów budowlanych w Pionie Budowy i Rozwoju Nieruchomości w Kauflandzie, firma chce wspierać rozwiązania służące redukcji emisji CO2, jednocześnie zapewniając klientom wygodę i dostęp do nowoczesnych urządzeń. Z uwagi na to, że rozwój elektromobilności w Polsce w ostatnich latach nabiera tempa – rośnie świadomość konsumentów, liczba aut elektrycznych i stacji ładowania – Kaufland także chce mieć w tym swój udział.

Intensyfikujemy nasze działania w tym obszarze. Do końca tego roku planujemy uruchomić 191 dwustanowiskowych stacji – wylicza Paweł Zaremba.

Nie tylko Kaufland stawia na elektromobilność

Sieć Kaufland nie jest jedyną siecią, która inwestuje w infrastrukturę ładowania przy swoich marketach. Niedawno także Stokrotka poinformowała, że ponad 100 sklepów sieci w całej Polsce otrzyma stacje ładowania samochodów elektrycznych. Więcej o tym w artykule: Stacje ładowania elektryków staną przy sklepach Stokrotka w całej Polsce.

Lidl także zainstaluje infrastrukturę ładowania przy swoich sklepach. Stacje przeważnie będą dysponować złączami CCS i CHAdeMO, umożliwiając ładowanie szerokiej gamy elektryków. Więcej o tym w artykule: Stacje ładowania staną przy wszystkich sklepach Lidla.

Stacje zasilania samochodów elektrycznych staną także przed obiektami sieci Carrefour w 65 miastach w całej Polsce. 170 punktów ładowania przy ponad 70 obiektach handlowych Carrefoura zrealizuje Eleport, estoński dostawca usług infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Więcej o tym w artykule: Carrefour rozwija sieć stacji ładowania samochodów elektrycznych.

Z kolei Biedronka we współpracy z firmą Powerdot planuje do końca 2024 r. zainstalować ładowarki w 600 lokalizacjach. Stacje zapewnią szybkie ładowanie, które pozwoli na naładowanie baterii w czasie zakupów. Więcej na ten temat w artykule: Ponad 600 ładowarek EV przy sklepach w całej Polsce.

REKLAMA

Markety zasila energia z OZE

Na dachach sklepów swojej sieci Kaufland rozwija także systemy fotowoltaiczne. Obecnie takie instalacje działają na 19 marketach w całej Polsce. Wkrótce dołączy do nich drugie tyle placówek. Trwają prace nad montażem instalacji PV.

Michał Maciejczak, dyrektor Pionu Budowy i Rozwoju Nieruchomości w Kauflandzie podkreśla, że montaż rozwiązań wykorzystujących OZE jest kolejnym krokiem siei Kaufland w kierunku zwiększenia efektywności energetycznej oraz realizacji zobowiązań klimatycznych.

Panele fotowoltaiczne na dachach naszych sklepów pokrywają nawet do 20 proc. zapotrzebowania danej placówki na energię elektryczną. Dzięki temu nie tylko zmniejszamy nasze zużycie energii, ale również przyczyniamy się do ochrony środowiska. Naszym długoterminowym celem jest instalacja paneli fotowoltaicznych na wszystkich istniejących obiektach posiadających odpowiednią konstrukcję dachową, a także w nowo wybudowanych sklepach – dodaje Michał Maciejczak.

Kaufland nie jest jedyną siecią marketów w Polsce, która stawia na rozwój OZE. Także inne obecne w naszym kraju sieci inwestują w odnawialne źródła energii. Na zasilanie obiektów z instalacji fotowoltaicznych zdecydowały się również m.in.: DinoBiedronkaNetto i Lidl.

Zeroemisyjne sklepy z certyfikatami

W 2022 r. Kaufland podpisał umowę z dostawcami na pokrycie wolumenu energii zużywanej w swoich placówkach (centrali, sklepach i centrach dystrybucyjnych) w 100 proc. zieloną energią. Zrealizował także wartą 5,5 mln zł inwestycję w instalacje oświetlenia LED we wszystkich marketach w Polsce. Spółka modernizuje swoje sklepy, wyposażając je w nowe urządzenia chłodnicze oraz system odzysku ciepła odpadowego, który umożliwia ogrzewanie i chłodzenie marketów bez użycia paliw kopalnych.

W 31 placówkach przeprowadzono ocenę budynków zgodnie z systemem EDGE (Excellence in Design for Greater Efficiencies), stworzonym przez Międzynarodową Korporację Finansową (IFC), członka Grupy Banku Światowego. To system, który ułatwia projektowanie i certyfikację obiektów zeroemisyjnych i efektywnych energetycznie, obejmując nowo projektowane lub istniejące budynki, m.in. lotniska, szpitale, hotele, budynki edukacyjne i mieszkalne, lekkie obiekty przemysłowe, biurowe i handlowe oraz magazyny.

Zwiększoną kontrolę i optymalizację zużycia energii umożliwia także wdrożony w centrach dystrybucyjnych Kaufland system zarządzania energią ECON. Pozwala on prowadzenie bieżących analiz, monitorowanie przyczyn zwiększonego zużycia energii, integrację systemów automatyki budynkowej, generowanie raportów dotyczących zużycia energii i dokumentację działań w ramach ISO.

W sieci Kaufland nie tylko sklepy buduje się w zrównoważony sposób. Także główna siedziba firmy – Centrum Usług Wspólnych – uzyskała certyfikat poświadczający wysoką efektywność energetyczną BREEAM In-Use z oceną „excellent” w kategorii Asset Performance oraz „very good” w kategorii Building Management.

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

 
REKLAMA
Komentarze

Brak komentarzy
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA