Ile można przejechać na energii z wiaty fotowoltaicznej?
Eksperci Taurona policzyli, ile kilometrów można przejechać samochodem elektrycznym zasilanym z domowego carportu, czyli wiaty parkingowej pokrytej panelami fotowoltaicznymi.
Wiaty fotowoltaiczne, inaczej nazywane caportami, to coraz popularniejszy sposób umiejscowienia paneli fotowoltaicznych na domowych posesjach czy parkingach firmowych.
Wiaty pokryte fotowoltaiką stanowią opcję dla prosumentów, którzy na swoich dachach nie mają wystarczająco dużo miejsca pod zabudowę instalacji fotowoltaicznej. Taka inwestycja nabiera sensu, zwłaszcza gdy prosument korzysta z samochodu elektrycznego i chciałby ładować go produkowaną przez siebie energią. W ten sposób uniknie zakupu energii z sieci i jazda elektrykiem będzie tańsza.
Wiata fotowoltaiczna zapewni zaparkowanemu pod nim pojazdowi elektrycznemu nie tylko energię, ale także ochronę przed opadami atmosferycznymi.
Ile energii produkuje carport?
Za oszacowanie korzyści z produkcji energii elektrycznej z fotowoltaicznych wiat zabrali się eksperci Taurona.
Tauron ocenia, że wiata na jedno stanowisko parkingowe może pomieścić panele fotowoltaiczne o mocy około 3 kW. Przy odpowiednim ukierunkowaniu paneli taka parkingowa instalacja fotowoltaiczna może wytworzyć w skali roku około 3 MWh energii elektrycznej.
Rafał Kocoł, ekspert z zakresu fotowoltaiki w Tauronie Sprzedaż, szacuje, że taka ilość energii wytworzonej w skali roku przez wiatę fotowoltaiczną może pozwolić na przejechanie samochodem elektrycznym teoretycznie nawet ponad 20 tys. kilometrów.
– Inteligentna ładowarka pozwoli na zarządzenie energią w taki sposób, aby w momencie, kiedy instalacja fotowoltaiczna pracuje, przekierować jej energię właśnie do auta. Tym samym koszt ładowania pojazdu może wynieść nawet zero złotych – komentuje Rafał Kocoł.
Tauron podkreśla, że wiata fotowoltaiczna o powierzchni, która nie przekracza 35 m2, nie wymaga pozwolenia na budowę. Oznacza to, że niemal wszystkie wiaty przeznaczone na jedno auto lub dwa można postawić bez dodatkowych formalności.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
To naprawdę trzeba eksperta, żeby ocenił, że z zainstalowanych 3 kW paneli można uzyskać 3 MWh energii elektrycznej.
Tylko albo samochód stoi w dzień i się ładuje a jeździmy nim w nocy albo dokładamy duzy magazyn energii…
Dodatkowym problemem jest to że nadwyżkę prądu mamy od kwietnia do wrzesnia a w pozostałych miesiącach na wygenerowanym prądzie przejedziemy z 20km dziennie
carport jest idealny pod miejscem pracy, kierowca w biurze, samochód się ładuje
Omijajcie ekspertów Taurona z daleka. Carport 1-stanowiskowy to 9 modulów PV, z przewieszeniamie elementów dachu 12. Pomiajam te największe, ale spokojnie wejdzie do 12 modułów 450 W, razem 5,4 kW.
Płasko położone panele nie dadzą 3 MWh z3 kWp.
Gdy panele generują w lecie przez kilkanascie godzin, auto w tym czasie się nie ładuje, więc energia się marnuje.
Tak mały kąt zimą nie widzi słońca do tego nie ma szans aby śnieg sie sam usunął.
Typowa autokonsumpcja w mieszkaniu gdzie np lodówka zużywa na rok ok 1000 kWh, wynosi zaledwie 20%
To ile będzie konsumpcji z carpota? Może nawet nie 10%.
Ludzie kupują małe carporty bez paneli za 14.000 zł
Czy ludzie nie potrafi liczyć?
Kupno banku 10 kWh za 25.000 to za mało aby naładować auto. Potrzeba takich dwóch
I może 3 kWp naładuje auto przez cały dzień ale tylko w najbardziej słoneczny
Oczywiście auto nie musi całej baterii wyładowywać codziennie ale zatem można sobie w bajki włożyć to że auto przejedzie na PV 20.000 km
Ściema goni ściemę, a nabiera się ludzi aby kupowali.
Gdy panele są po 250-300 zł czyli 600 zł/kWp, to naciąga się ludzi aby wydawali dziesiątki tysiecy zł i ogłupia się ich darmowym prądem.Ponieważ już dotarło, że PV działa tak że po 10-20 gr sprzedaje się do depozytu a odkupuje się w zależności od taryf i przyszłych podwyżek po ok 80 gr do 1,5 zł a może być tak jak przedwczoraj na Węgrzech że po ponad 4 zł/kWh
Czyli panele pracuję dla energetyki bo bo nawet jak wprowadzi ceny godzinowe dla nieposiadających PV to i tak zarobi na fikcyjnym przesyle 39 gr czyli li jak kupi po 10 gr to sprzeda sąsiadowi 5 razy drożej że niby za przesył ,tylko ze przesył to strata na drodze do elektrowni 200 km a nie 30 m do sąsiada,zatem to złodziejstwo.
No to teraz energetyka wymyśliła, że autokonsumpcję można zwiększyć kupując drogie banki ale jak 10 kWp generuje latam 70 kWh to bank 10kWh przyjmie tylko 15% tej energii czyli reszt i tak oddamy po taniości a i bank w nocy trzeba będzie opróżnić więc i bank będzie pracował na energetykę. Do tego promuje sie PC i auta EV, bo energetyka wie, że ci co to kupią, zimą będą musieli płacić horrendalne pieniądze, co pokryje straty letnie spowodowane upowszechnianiem się PV.
Niemcy, którzy zużywają ok 65 GW i maja wiele wiatraków, palą węgiel brunatny chcą mieć samej fotowoltaiki 215 GW. Oznacza to że przez 8-10 godzin latem będą ceny ujemne a to oznacza ze prosumenci oddają prąd za darmo i mają sie cieszyć że nie płacą kar a za ten prąd dostaną po 0 gr/kWh.
Ludzie dalej nie rozumieją że duży bank latem jest zbędny bo dzień długi a w nocy dom mało zużywa.
Natomiast zimą drogi bank np 10 kWp praktycznie będzie coś robił tylko w dni z ostrym słońcem
Prosumenci inwestują swoje pieniądze a cwaniacy zarabiają choć inwestują tylko w swoje premie.
Instalacje stają się coraz bardziej skomplikowane, wymagające drogich hybryd i wielu zabezpieczeń a to kosztuje i z kazdym rokiem ryzyko awarii rośnie.
Czyli prąd w dzień będzie bardzo tani więc cała ta PV traci sens, bo zyskają tylko koncerny energetyczne.
Energetyka weźmie za darmo prąd i załaduje go do ESP aby go drogo sprzedać wieczorem
Carport jest wbrew fizyce i cenom godzinowym
@ marko – chłopie, ale pieprzysz. Rzucasz liczbami wydłubanymi z nosa, to nie dziwne, że ci się wszystko kupy nie trzyma.
Mam carpot na 2 samochody, 10% nachylenia na południe i 21 paneli sumaryczna moc 9,6kWp
W zeszłym roku wyprodukowały 9,17 MWh
W uzupełnienie, całkowity koszt. Sam zaprojektowałem, Konstrukcja z robocizną obcą około 12k, kostka brukowa 8k, profile aluminiowe 3,5k aby się nie lało pomiędzy panelami (kicha bo i tak kapie)
nachylenie 10% to za mało śnieg nie zjeżdża , myślę że 15% było by ok.
Wszystko w teorii wygląda dobrze a w praktyce, żeby faktycznie móc w pełni wykorzystać możliwości carportu to potrzebne są dwa auta elektryczne. Jedno stoi i się ładuje a drugie w tym czasie jeździ, chyba że ktoś prowadzi nocny tryb życia i w dzień śpi albo siedzi w domu nie używając auta.
W obliczeniach „eksperci” Taurona nie uwzględnili jednego istotnego czynnika: sprawność ładowania, która w najlepszym przypadku osiągnie 90% a zazwyczaj jest to coś w pobliżu 80%, czyli z obiecywanych 20 tys km robi się już 16 tys km. Poza tym wciąż wąskim gardłem zostają możliwości sieci po stronie niskiego napięcia i częste wyłączenia. Wczoraj Tauron w moim mieście znów na godzinę w środka dnia wyłączył zasilanie. Trzeci raz w tym miesiącu.
Na siłę ludzi namawia się na fotowoltaikę, pompy ciepła i auta elektryczne podczas gdy sieci przesyłowe w większości miejsc w Polsce pamiętają jeszcze komunę.
AQQ, jeżeli Tauron tak często wyłącza ci prąd to zakupu magazynu wydaje się być uzasadniony.
tym bardziej, że to nie jest przyczyna a skutek jakiś zakłóceń w sieci.
za rok dwa banki energii będą o 50-70% tańsze – już takie oferty są dostępne w hurcie. Za kilka lat będą miliony magazynów energii z używanych samochodów, skończą się problemy z nadwyżkami w godzinach szczytu. Gdyby je spiąć w sieć i zewnętrznie zarządzać – za obopólną korzyścią – nie byłoby górki wieczornej
Ból dvpy.Kto w końcu odważy się wykrzyczeć że król jest nagi ? Dokładniej mówiąc ż samochody elektryczne to bubel i projekt niszowy a cały wrzask o klimat to bezczelna chucpa?
Żebym nie był gołosłowny: Od kilkunastu dni słyszymy wrzask że w Grecji są takie upały że ludzie umierają na ulicach , oczywiście że z globalnego ocieplenia planety- temp 43 stopnie i wyżej.Otworzyłem aplikację ventusky.Temp w grecji 32 do 35 stopni plus gorący wiatr z afryki.Stop klimatycznemu duraczeniu malyczkich!!!