Unimot chce być w pierwszej trójce dystrybutorów komponentów OZE
Grupa paliwowa Unimot weszła na rynek fotowoltaiczny kilka lat temu. Początkowo segment PV w grupie nie generował dużych wzrostów. Ostatnio Unimot jednak wyraźnie zwiększył sprzedaż w tym segmencie i zapowiada dalszą ekspansję. Zamierza działać zarówno w zakresie sprzedaży komponentów instalacji, przygotowania własnych projektów, jak i własnej produkcji modułów fotowoltaicznych.
Unimot wszedł na rynek odnawialnych źródeł energii w 2020 r., skupiając się na obszarze fotowoltaiki. W tym celu grupa uruchomiła własną spółkę sprzedającą instalacje PV pod marką Avia Solar, a także rozpoczęła składanie modułów fotowoltaicznych w Sędziszowie Małopolskim na Podkarpaciu. Początkowo rozwój segmentu fotowoltaicznego nie był tak szybki, jak mógł zakładać zarząd Unimotu, jednak spółka ostatnio zanotowała wzrost przychodów w tym zakresie i nie porzuca planów ekspansji na rynku fotowoltaicznym.
Strata mimo wzrostu przychodów
W pierwszym kwartale 2024 r. segment fotowoltaiczny Grupy Unimot wypracował 6,2 mln zł przychodów. To wzrost względem analogicznego kwartału w latach 2023 (przychody 3,55 mln zł) i 2022 (2,46 mln zł).
W pierwszym kwartale br. spółki z Grupy Unimot wykonały instalacje fotowoltaiczne o łącznej mocy 844 kWp względem instalacji o mocy 759 kWp przed rokiem i 565 kWp dwa lata temu. Nie są to liczby zbliżone do osiąganych przez liderów rynku, jednak warto podkreślić systematyczny wzrost w okresie spowolnienia notowanego na krajowym rynku PV.
Wzrost przychodów segmentu fotowoltaicznego Unimotu nie przełożył się jednak na dodatni wynik netto, aczkolwiek spółce udało się zmniejszyć duże straty generowane w ostatnich latach.
Sprzedaż bez możliwości generowania marży
W pierwszym kwartale 2024 r. segment fotowoltaiki w Grupie Unimot miał dodatni wynik EBITDA – rzędu 97 tys. zł – wobec straty sięgającej 686 tys. zł w analogicznym kwartale ubiegłego roku. Mimo to wynik netto był nadal na minusie (-98 tys. zł wobec straty netto na poziomie 795 tys. zł wypracowanej w pierwszym kwartale zeszłego roku).
Spółka informuje, że na ujemny wynik netto wpłynęła konieczność sprzedaży komponentów znajdujących się na stanach magazynowych bez możliwości realizowania marży, a także zwiększone koszty związane z budowaniem zespołu odpowiedzialnego za realizację instalacji fotowoltaicznych powyżej 50 kWp.
Unimot celuje w pierwszą trójkę
Fotowoltaiczny biznes ma nadal marginalne znaczenie dla ogólnych wyników Grupy Unimot. Przychody wypracowane przez ten segment w pierwszym kwartale stanowiły jedynie 0,2 proc. ogólnych przychodów Unimotu. To ma się jednak zmienić.
Unimot ogłosił w najnowszym raporcie finansowym, że chce być w pierwszej trójce największych dystrybutorów komponentów instalacji OZE w Polsce. Spółka zamierza ponadto osiągnąć do 2028 r. wolumen realizacji instalacji o mocy 150 MW rocznie. Unimot chce polegać w tym obszarze wyłącznie na swoich zasobach – bez konieczności kontraktowania zewnętrznych podwykonawców.
W zakresie przygotowania projektów spółka zapowiada poszerzenie oferty produktowej uwzględniającej rozwiązania typu cable pooling oraz linia bezpośrednia. Z kolei w obszarze dużych elektrowni OZE firma ma oferować zarządzanie produkcją, monitoring oraz utrzymanie instalacji.
Spółka zapowiada jednocześnie rozwój sieci sprzedaży instalacji fotowoltaicznych i podniesienie kwalifikacji doradczych. Ponadto poprzez współpracę z zewnętrzną instytucją finansową chce wprowadzić leasing instalacji oraz ofertę bazującą na modelu abonamentowym określanym jako „Photo as a service”. Planowane jest także uruchomienie internetowej platformy wymiany informacji oraz platformy sprzedaży. W zakresie sprzedaży instalacji Unimot zapowiada także wejście na rynki zagraniczne.
Unimot zapowiada ponadto dalszą działalność produkcyjną dotyczącą modułów PV. Spółka chce poszerzyć swoją ofertę o segment modułów BIPV bazujących na technologii cienkowarstwowej.
Wdrożenie tych założeń ma sprawić, że w 2028 r. segment fotowoltaiczny w grupie Unimot wypracuje wynik EBITDA wynoszący 14,8 mln zł (spółka nie podała innych celów finansowych i operacyjnych w tym zakresie).
Piotr Pająk
piotr.pajak@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Fantastyczna strategia. Ziemia.