Port lotniczy w Wielkopolsce będzie produkował zielony wodór
Poznański port lotniczy wszedł na ścieżkę dekarbonizacji i na części swojego terenu zbudował farmę fotowoltaiczną. Wytwarzana przez nią energia ma zasilać produkcję wodoru.
Na terenie lotniska Poznań-Ławica ma powstać instalacja wytwarzająca wodór w procesie elektrolizy z wykorzystaniem energii pochodzącej z fotowoltaiki oraz wody opadowej. W ramach obecnej fazy projektu zakończono budowę farmy fotowoltaicznej o mocy niemal 4 MW. Pozwoli to zmniejszyć uzależnienie od tradycyjnych źródeł energii i zaspokoić większość zapotrzebowania energetycznego lotniska. Zakupiono także specjalistyczny pojazd elektryczny z zabudową warsztatową, który posłuży do obsługi serwisowej.
Ten etap został dofinansowany kwotą ponad 6 mln zł ze środków unijnych w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego,
Farma fotowoltaiczna znajduje się w strefie zastrzeżonej lotniska. Przed jej uruchomieniem przeprowadzono konsultacje z Urzędem Lotnictwa Cywilnego i Państwową Agencją Żeglugi Powietrznej. Miały one na celu zapewnienie bezpieczeństwa operacji lotniczych i minimalizację zakłóceń dla systemów nawigacyjnych.
Zielony wodór nie tylko dla lotniska
Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania, podkreśla, że dzięki tej inwestycji koszty zużycia energii elektrycznej na lotnisku spadną o około 40 proc., a przedsięwzięcie – szczególnie po zakończeniu części związanej z wytwarzaniem wodoru – wpłynie także pozytywnie na środowisko i redukcję emisji CO2.
W ramach projektu opracowano bowiem również „System produkujący zielony wodór z farmy fotowoltaicznej, magazynujący go i wykorzystujący w lokalnej stacji tankowania wodorem”. Przewiduje on budowę wielkoskalowej farmy fotowoltaicznej (w dwóch wariantach – 12,5 MW lub 50 MW) z zastosowaniem elektrolizera (o mocy odpowiednio 6 lub 17 MW). Według autorów projektu zapewni to możliwość produkcji wodoru na poziomie 200 ton (ponad 700 ton w wariancie większym).
Obecnie po naszym mieście jeździ już 25 autobusów napędzanych wodorem. Docelowo mogłyby one być tankowane właśnie tutaj. Większa dostępność wodoru mogłaby też zachęcić inne podmioty do zmiany pojazdów na takie, które są nim napędzane – dodaje prezydent Poznania.
Przygotowane opracowanie uwzględnia założenia przyjętej w 2023 r. przez Zarząd Województwa Wielkopolskiego „Strategii rozwoju Wielkopolski wodorowej do 2030 z perspektywą do roku 2040”. Cały projekt pn. „Poprawa efektywności energetycznej Portu Lotniczego Poznań-Ławica w oparciu o własną zieloną energię” obejmuje dwie fazy wspierane unijnym dofinansowaniem. W perspektywie lat 2021-2027 zostanie podniesiona efektywność energetyczna i obniżony negatywny wpływ portu lotniczego na środowisko. Ma w tym pomóc wykorzystanie energii produkowanej przez odnawialne źródła energii.
Lotniska zmniejszają ślad węglowy
Poznań-Ławica nie jest jedynym w Polsce lotniskiem stawiającym na korzystanie z odnawialnych źródeł energii. Kolejna instalacja fotowoltaiczna zlokalizowana na terenie lotniska powstaje między innymi w Bydgoszczy. Planowana w Porcie Lotniczym Bydgoszcz instalacja PV ma mieć moc około 50 kW i obejmie ponad 100 paneli fotowoltaicznych zlokalizowanych niedaleko bazy technicznej. Elektrownie fotowoltaiczne pracują także na lotniskach w Warszawie i Rzeszowie.
Również port lotniczy w Łodzi planuje częściowo uniezależnić się od zewnętrznych dostaw energii. Na terenie lotniska ma powstać farma fotowoltaiczna, która zajmie obszar nawet 13 ha. Docelowa moc instalacji ma osiągnąć 10 MW, co pozwoli zaspokoić całkowite zapotrzebowanie lotniska na energię elektryczną. Więcej o tym w artykule: Na lotnisku w centralnej Polsce powstanie farma fotowoltaiczna.
Kilka lat temu na budynkach administracyjnych podrzeszowskiego lotniska w Jasionce zamontowano instalację fotowoltaiczną o mocy nominalnej prawie 450 kW. Część paneli zintegrowano z elewacją budynku, wykonując z ich wykorzystaniem także żaluzje fotowoltaiczne. Dzięki takim rozwiązaniom instalacja fotowoltaiczna na lotnisku w Jasionce jest jednym z pierwszych w Polsce przykładów zastosowania fotowoltaiki zintegrowanej z budynkami (Building Integrated Photovoltaics, BIPV).
Wykorzystanie terenów lotnisk do pozyskiwania energii z OZE widać jest także za granicą. Przykładem może być największy w Niderlandach port lotniczy Amsterdam-Schiphol, na którym już kilka lat temu zlokalizowano farmę fotowoltaiczną o mocy 15 MW. Ma ona wytwarzać energię w ilości odpowiadającej zapotrzebowaniu lotniska na prąd.
W tym samym kierunku idzie stolica Francji. Trzy lotniska w Paryżu będą zasilane energią słoneczną z fotowoltaiki. Od ponad dekady prowadzone są tam również inwestycje zwiększające udział OZE w działalności lotnisk. Należą do nich nie tylko instalacje solarne, ale także instalacje geotermalne wykorzystywane do ogrzewania budynków.
Katarzyna Poprawska-Borowiec
Produkcja zielonego wodoru na bazie fotowoltaiki nie ma sensu, bo fotowoltaika ma sprawność 12% (1.000 h vs. 8760 h).
@Mis mysle ze powinienes przestac jesc wiesz jaka jest niska sprawnosc przetwarzanie zywnosci na energie przez Ciebie ?
@TW Jeżeli nie potrafisz wymyśleć nic mądrzejszego, to lepiej milcz i nie ośmieszaj się. Dla takich jak Ty powstało przysłowie „mowa jest srebrem a milczenie złotem”. Jak ma EFEKTYWNIE funkconować elektrolizer połączony ze źródłem o sprawności 12%??? Koszt produkcji wodoru >25 EURO/kg!!!
@Mis to poprzednie to taki zart. Co do kosztu to nie wiem, nie znam sie az tak na tych technologiach ale w Chinach jakos dali rade juz zejsc z kosztem bardzo mocno. Co innego jest inwestowac w nowe technologie zeby sie rozwijaly – niektore z nich stana sie w przyszlosci komercyjne niektore nie, a co innego jest nic nie robic albo naprzyklad inwestowac w wegiel ktory kazdego roku bedzie bardziej niedostepny, glebiej drozszy do wydobycia itd