Kara UOKiK za nękanie ofertami na sprzedaż fotowoltaiki
Oferująca sprzedaż instalacji fotowoltaicznych firma Asmanta Call Center wykonywała połączenia telefoniczne, nie mając uprzedniej zgody na kontakt. Jednocześnie wprowadzała konsumentów w błąd, zawyżając kwoty możliwych do pozyskania dotacji. Za takie praktyki Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na firmę i jej zarząd sporą karę.
Jak informuje Urząd Ochrony Konsumentów i Konkurencji (UOKiK), Asmanta Call Center zajmuje się telemarketingiem zleconym przez swoich kontrahentów. Połączenia wykonywane są przez konsultantów lub za pośrednictwem oprogramowania do automatyzacji rozmów.
Telemarketerzy oraz automatyczne „boty” dzwonią do konsumentów m.in. z ofertą wykonania instalacji fotowoltaicznych oraz zapraszają na spotkania handlowe. Przedsiębiorstwo podczas tych rozmów telefonicznych zbiera również dane potencjalnych klientów.
Tymczasem dzwonienie z informacją handlową do osób, które nie wyraziły na to zgody, jest niedozwolone prawnie. O zgodę nie można również pytać na początku rozmowy.
Taką nieuczciwą praktykę stosowała firma Asmanta Call Center, która nie miała pozwolenia właścicieli numerów telefonicznych na marketing bezpośredni. Do UOKiK wpłynęły skargi od konsumentów, którzy zgłaszali, że otrzymywali liczne niechciane połączenia. Niektórzy twierdzili wręcz, że miały one nękający charakter i utrudniały im życie.
Ponad milion złotych kary
Wysokość kary nałożonej na spółkę przez UOKiK wynosi 1,21 mln zł. Ukarane zostały również osoby zarządzające spółką. Kara nałożona na dwie osoby z zarządu – Roberta Personę i Marcina Sperkę – wynosi w sumie 250 tys. zł.
Te same osoby były wcześniej związane z niedziałającą już firmą Euro Callcenter, której aktywności prezes UOKiK przyglądał się w ramach postępowania wyjaśniającego. Wątpliwości wobec Euro Callcenter dotyczyły uciążliwego i nierzetelnego telemarketingu.
UOKiK zaznacza, że pracując dla dwóch spółek prowadzących taką samą działalność oraz znając wcześniejsze zastrzeżenia urzędu, zarządzający działali umyślnie i są osobiście odpowiedzialni za nieuczciwe działania spółki Asmanta.
Ponad 20 tys. zł dotacji na fotowoltaikę
Urząd informuje, że podczas rozmów telemarketerzy przekazywali nieprawdziwą informację, że konsument może liczyć na 20,5 tys. zł dotacji przy wykonaniu mikroinstalacji fotowoltaicznej z programu Mój Prąd, podczas gdy maksymalna wysokość dotacji w tym programie wynosiła wówczas cztery razy mniej.
Tomasz Chróstny, prezes UOKiK, podkreśla, że spółka Asmanta Call Center naruszała zbiorowe interesy konsumentów, wykonując za pośrednictwem konsultantów oraz zautomatyzowanego oprogramowania połączenia telefoniczne bez uprzedniej zgody na kontakt.
Intensywność niechcianych kontaktów i utrudnianie usunięcia swojego telefonu z bazy danych to najczęstsze powody skarg konsumenckich. Ponadto podczas rozmów konsumenci byli celowo wprowadzani w błąd poprzez znaczne zawyżanie kwoty możliwych dotacji. Za te nieuczciwe praktyki rynkowe nałożyłem kary finansowe na firmę i osoby nią zarządzające. Nakazałem też natychmiastowe zaniechanie tych praktyk – mówi Tomasz Chróstny.
Decyzja Urzędu Ochrony Konsumentów i Konkurencji nie jest prawomocna. Spółce i osobom nią zarządzającym przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.