Dachówka fotowoltaiczna polskiego producenta chroniona patentami
Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej zarejestrował opracowane przez firmę ML System wzory przemysłowe dotyczące czterech rozwiązań zastosowanych w ceramicznej dachówce fotowoltaicznej.
Zgłoszone przez ML System autorski kształt, sposób mocowania, a także sposób odwadniana, który ma być jednocześnie zamkiem dopasowującym, zostały zarejestrowane przez Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO). Wzory przemysłowe są chronione w krajach UE przez pięć lat, licząc od dnia zgłoszenia. Okres ochrony może zostać przedłużony po upływie tego terminu.
Spółka ubiega się ponadto o rejestrację łącznie pięciu patentów w EUIPO oraz Urzędzie Patentów i Znaków Towarowych Stanów Zjednoczonych dotyczących ceramicznych dachówek fotowoltaicznych oraz fotowoltaicznych płyt elewacyjnych, a także dwóch wzorów przemysłowych w EUIPO dotyczących ceramicznych dachówek fotowoltaicznych.
Fotowoltaika dla zabytków
ML System zapewnia, że fotowoltaiczna dachówka z warstwą ceramiczną będzie łączyć w sobie zalety i wytrzymałość tradycyjnych pokryć dachowych z funkcjonalnością generacji darmowej energii elektrycznej oraz poprawą termoizolacyjności.
Technologia opracowana przez polską firmę ma zapewniać precyzyjne odwzorowanie zaprojektowanej kolorystyki, dając możliwość instalacji dachówki na szerokiej gamie budynków, w tym przede wszystkim na obiektach zabytkowych.
Prezes ML System Dawid Cycoń informuje, że opracowana przez jego firmę ceramiczna dachówka fotowoltaiczna ze względu na swoją budowę będzie dostosowana geometrycznie do istniejących na rynku klasycznych rozwiązań, tak aby możliwe było wykorzystanie na dachu zarówno solarnej dachówki ML System, jak i dachówek popularnych producentów.
– Sam sposób montażu z wykorzystaniem gwoździ czy wkrętów jest znany w przypadku klasycznych dachówek ceramicznych. Poprzez specjalne ukształtowanie punktu mocującego i wykonanie otworów będzie to możliwe także w naszej dachówce fotowoltaicznej, przy zachowaniu wszystkich wymiarów oraz rozstawu łat. Oferujemy kompletny system z falownikiem oraz systemem zabezpieczeń elektrycznych – komentuje Dawid Cycoń, prezes ML System.
Na razie nie jest znana cena nowego produktu. ML System zapewnia jedynie, że w przeliczeniu na m2 powierzchni cena ceramicznej dachówki fotowoltaicznej będzie konkurencyjna względem obecnie stosowanych rozwiązań, czyli klasycznej dachówki uzupełnionej o oddzielny moduł PV.
Portal Gramwzielone.pl zapytał producenta o szczegóły nowego produktu. ML System na razie nie ujawnia jednak parametrów fotowoltaicznej dachówki ani nie informuje, na jakiego rodzaju ogniwach będzie bazować.
Unijne dofinansowanie
ML System otrzymał pod koniec ubiegłego roku dofinansowanie na rozwój fotowoltaicznej dachówki. Oficjalna nazwa dofinansowanego przez PARP projektu to „zintegrowany, aktywny system pokryć dachowych Active Tile”. Łączna wartość wydatków kwalifikowanych w projekcie wyniesie 16,8 mln zł, z czego 10 mln zł to unijne dofinansowanie z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014–2020.
– Innowacyjna budowa powłoki dachówki, składająca się z odpowiednio zaprojektowanych mikroobiektów, pozwala na wysokie uzyski energetyczne. Dodatkowo połączenie warstwy ceramicznej z nanocząsteczkami metalicznymi o określonej średnicy znacznie redukuje promieniowanie IR nagrzewające pokrycie – zapewniał Dawid Cycoń.
Spółka informowała ostatnio, że w latach 2023–2024 zamierza zainwestować około 120 mln zł w produkcję ceramicznych dachówek fotowoltaicznych oraz fotowoltaicznych płyt elewacyjnych.
Niedawno ML System rozszerzył strategię rozwoju o nowe produkty oparte na technologii kwantowej. Spółka w latach 2023–2024 zamierza zainwestować około 120 mln zł w produkcję ceramicznych dachówek fotowoltaicznych oraz fotowoltaicznych płyt elewacyjnych.
Dzięki rozszerzeniu portfolio o nowe produkty – w tym o fotowoltaiczną dachówkę – ML System oczekuje dodatkowej sprzedaży w kwocie nie mniejszej niż 200 mln zł rocznie, przy dwucyfrowym poziomie rentowności EBITDA. Więcej o nowych produktach firmy w artykule: Nowości polskiego producenta fotowoltaiki mają dać 200 mln zł sprzedaży.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Mnie tylko interesuje co z połączeniami elektrycznymi po latach. Przecież to najsłabszy punkt instalacji, a będzie ich mnóstwo. Ile dachówek, tyle połączeń a na pewno nie będą pozłacane no chyba, że.