40% rynku paneli PV w rękach 6 producentów
W tym roku możemy spodziewać się dalszej konsolidacji na globalnym rynku producentów paneli fotowoltaicznych. Według analityków PV Tech, 6 największych producentów paneli fotowoltaicznych w tym roku pokryje 40% globalnej sprzedaży tych produktów.
PV Tech szacuje, że w tym roku sześciu największych producentów krystalicznych paneli fotowoltaicznych na świecie zanotuje sprzedaż odpowiadającą 40-procentowemu udziałowi w rynku – w porównaniu do udziału na poziomie ok. 33% w roku 2013. Wśród nich analitycy PV Tech wymieniają Canadian Solar, JA Solar, Jinko Solar, Trina Solar, Yingli Green oraz Hanwha Q-Cells. Z tego grona tylko ostatnia firma nie ma siedziby w Chinach. Hanwha Q-Cells należy do koreańskiego koncernu Hanwha.
PV Tech ocenia, że w tym roku wyżej wymienione firmy zanotują sprzedaż modułów PV na łącznym poziomie około 23 GW.
Według analityków, w tym roku globalny potencjał instalacji fotowoltaicznych wzrośnie o 50-57 GW. Rozwój globalnego rynku PV mają napędzać Chiny. Rząd tego kraju przyjął tegoroczny cel nowych instalacji fotowoltaicznych na rekordowym poziomie ok. 17 GW.
Analitycy PV Tech dodają, że około 30% z modułów sprzedanych w 2015 r. przez sześciu największych producentów będzie zawierać ogniwa kupione od innych producentów. – Staje się jasne, że sprzedaż wysokosprawnych modułów – np. PERC – nie zależy od posiadania własnych linii do produkcji ogniw PERC, ale od zdolności do zabezpieczenia zakupów ogniw PERC np. z Tajwanu – ocenia PV Tech.
Według analityków firmy konsultingowej IHS, w tym roku przychody producentów modułów fotowoltaicznych wyniosą niecałe 40 mld USD, a w przyszłym roku przekroczą ten poziom, osiągając wyższy poziom niż w rekordowych pod tym względem latach 2010-2011.
IHS ocenia, że prognozowanemu na przyszły rok wzrostowi przychodów producentów paneli fotowoltaicznych będzie towarzyszyć około 10-procentowy wzrost wolumenu nowych instalacji fotowoltaicznych.
Koniec kategorii Tier?
W ostatnich latach terminologia Tier stała się podstawą do określania wielkości oraz jakości producentów modułów fotowoltaicznych. Nobilitacją dla danego producenta jest zaliczenie go do grupy Tier-1. Terminologię Tier stosuje m.in. Bloomberg, kwalifikując producentów modułów PV do grupy Tier-1 m.in. na podstawie badań jakości produkowanych modułów fotowoltaicznych.
Teraz PV Tech wnioskuje, że „czas pozbyć się określania producentów w kategoriach Tier”.
– Dzielenie producentów PV według kategorii stało się modne w 2010 r., jednak ich wprowadzenie miało na celu wskazanie głównych producentów mających znaczący udział w rynku. W ciągu ostatnich lat terminologia Tier została jednak zaburzona i obecnie nie ma już znaczenia (…) Nie ma tygodnia, w którym nie słyszelibyśmy o dużym, nieznanym producencie wyłącznie modułów (np. z produkcją na poziomie kilku MW), który informuje, że został uwzględniony na czyjejś liście Tier-1 – komentuje PV Tech.
gramwzielone.pl