Specjalna naklejka zamieni panele PV w powierzchnię reklamową
Włoski start-up Sunspeker opracował naklejki, które nadają się do umieszczenia na modułach fotowoltaicznych i wykorzystania ich jako powierzchni reklamowej. Twórcy pomysłu twierdzą, że mimo przykrycia ogniw wydajność modułu zostaje zachowana na poziomie nawet 90 proc.
Sunspeker zaprezentował naklejkę wykonaną z tworzywa termoplastycznego, która po umieszczeniu na dowolnym module fotowoltaicznym (może to być moduł sztywny lub giętki) czyni z niego powierzchnie reklamową. Co więcej, podczas tworzenia produktu jego twórcom przyświecał pomysł, by naklejka w 100 proc. nadawała się do recyklingu – i efekt ten osiągnęli.
Wartość dodana
Jak zapewniają przedstawiciele włoskiego start-upu, technologia umożliwia wykonanie niemal każdego projektu na życzenie klienta. Replikacja obrazów ma odbywać się w wysokiej rozdzielczości, co pozwala zachować estetykę rozwiązania i utrzymać wydajność pracy modułu na poziomie 80–90 proc.
Obniżona wydajność instalacji zdaniem Sunspeker nie powinna odstraszać od skorzystania z opracowanego przez firmę produktu. Jak tłumaczą twórcy, zyski z naklejenia reklamy i prowadzenia kampanii powinny pokryć straty wynikające z mniejszej produkcji energii, a wielu przypadkach końcowy zarobek może być nawet wyższy.
Pierwsze naklejki już na modułach
Pod koniec listopada 2022 roku Sunspeker we współpracy z firmą Energy Saving zamontował pierwszą pilotażową instalację, w której na wszystkich panelach PV znalazły się naklejki imitujące dachówkę. System powstał w regionie Veneto, w północno-wschodnich Włoszech. Osiągnięty efekt jest zadowalający dla obu firm – naklejka pewnie przylega do powierzchni modułu i spełnia swoją funkcję.
Włoski start-up ma zamiar dalej rozwijać produkt i rozpocząć sprzedaż do szerszego grona odbiorców, w tym m.in. w Canavese, niedaleko Turynu w północnych Włoszech.
Niedawno Sunspeker pozyskał 115 tys. euro finansowania od Państwowego Banku Inwestycyjnego Cassa Depositi e Prestiti (CDP), które zamierza przeznaczyć na komercjalizację naklejek. Firma ma nadzieję, że w kolejnych rundach finansowania uda się zebrać następne 450 tys. euro na dalszy rozwój.
Obecnie produkt Sunspeker według 9-stopniowej skali TRL (Technology Readiness Level), która ocenia gotowość danej technologii do pełnego wdrożenia komercyjnego, ma osiągać poziom 6 (TRL 6).
Radosław Błoński
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.