Fotowoltaika w grupie Unimot nadal nierentowna
Fotowoltaiczny biznes Unimotu walczy o rentowność. W ubiegłym kwartale jego działalność znowu przyniosła stratę. W wyjściu na prostą ma pomóc skupienie się na instalacjach dla firm. Należąca do grupy Unimot fotowoltaiczna marka Avia Solar pochwaliła się kolejnym sporym kontraktem na budowę instalacji PV dla klienta biznesowego. Tym razem wykonana zostanie duża dachowa instalacja dla sieci Dino.
W pierwszym kwartale 2022 roku AVIA Solar zrealizowała instalację fotowoltaiczną m.in. na Stadionie Śląskim. System fotowoltaiczny uzupełnia zieloną energią bieżące zapotrzebowanie na energię elektryczną ogromnego obiektu.
Teraz Unimot pochwalił się kolejnym istotnym kontraktem na montaż fotowoltaiki dla klienta biznesowego, zgodnie ze strategią przyjętą przez Avia Solar, która zakłada poprawę rentowności dzięki skupieniu się na realizacjach dla klientów z segmentu B2B. Instalacja fotowoltaiczna zostanie zbudowana na dachu magazynu centralnego sieci Dino, który mieści się w Krotoszynie. Na projekt składa się 1725 modułów o mocy 400 W, zajmujących w sumie 3400 m2, czyli powierzchnię odpowiadającą połowie boiska piłkarskiego.
Instalacja fotowoltaiczna dla sieci Dino zostanie zrealizowana przez AVIA Solar na podstawie wygranego przetargu. Prace obejmują przygotowanie niezbędnej dokumentacji, dostawę i montaż instalacji fotowoltaicznej, a także kompleksową obsługę posprzedażową. Montaż instalacji na dachu magazynu w Krotoszynie odbędzie się jeszcze w tym roku, po uzyskaniu stosownych pozwoleń na budowę. Instalacja ma zasilać obiekt od początku 2023 roku.
Sieć Dino liczy już 1880 sklepów o powierzchni sali sprzedaży 736,7 tys. m2 – z czego wiele jest już zasilanych fotowoltaiką, a magazyn w Krotoszynie jest jednym z siedmiu centrów dystrybucyjnych obsługujących sieć logistycznie.
– Wygrany przetarg na instalację fotowoltaiczną dla kolejnej znanej i silnej marki, jaką jest dynamicznie rozwijająca się polska sieć sklepów spożywczych Dino, jest dowodem na to, że przyjęta przez Avia Solar w 2021 roku strategia biznesowa, polegająca na koncentracji na projektach dla firm i obiektów użyteczności publicznej, jest słuszna – mówi Karol Ilba, prezes zarządu Unimot Energia i Gaz.
Fotowoltaiczny biznes na minusie
W pierwszym kwartale 2022 roku fotowoltaiczny segment Unimotu zmniejszył sprzedaż w porównaniu do sprzedaży odnotowanej w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy wolumen sprzedaży wyniósł 959 kWp. W ostatnim kwartale było to natomiast 565 kWp, na co złożyło się 30 instalacji.
Przełożyło się to na niższe przychody, które wyniosły w sumie 2,542 mln zł wobec przychodów rzędu 3,234 mln zł przed rokiem.
Kwartalna EBITDA fotowoltaicznego segmentu Unimotu była ujemna i wyniosła -514 tys. zł wobec wyniku -1,756 mln zł odnotowanego przed rokiem. Na minusie był również wynik netto, który wyniósł -745 tys. zł wobec straty netto na poziomie 1,98 mln zł przed rokiem.
W ubiegłym roku segment fotowoltaiczny grupy Unimot wypracował sprzedaż rzędu 14,75 mln zł i był to znacznie lepszy wynik od zanotowanego rok wcześniej, kiedy przychody wyniosły 5,01 mln zł (segment PV zaczął jednak działalność dopiero w drugim kwartale 2020 roku).
W 2021 roku wyraźnie zwiększono moc zainstalowanych systemów fotowoltaicznych. Wyniosła ona 4,249 MWp w stosunku do instalacji o mocy 1,391 MWp uruchomionych rok wcześniej.
Mimo wyraźnego wzrostu sprzedaży segment PV Unimotu w ubiegłym roku odnotował stratę na poziomie EBITDA wynoszącą 8,743 mln zł wobec straty rzędu 1,967 mln zł odnotowanej rok wcześniej.
Strata netto za 2021 rok, która była udziałem segmentu fotowoltaicznego, wyniosła 7,998 mln zł i była niemal czterokrotnie wyższa od straty z wcześniejszego roku.
Na poprawę wyników w kolejnych kwartałach ma wpłynąć proces restrukturyzacji tego segmentu działalności Unimotu, który miał zostać zakończony w ostatnim kwartale.
Jak tłumaczy Unimot, negatywny wynik segmentu w pierwszym kwartale 2022 roku związany był przede wszystkim z niższą sprzedażą w czwartym kwartale ubiegłego i pierwszym kwartale tego roku, a także obniżeniem średniej realizowanej marży o blisko 50 proc.
Zgodnie z przyjętą strategią zespół działający w segmencie PV ma się zajmować realizacją inwestycji o mocy powyżej 50 kWp, ale także rozwojem własnych projektów.
Produkcja paneli fotowoltaicznych
W ramach grupy Unimot rozwijana jest jednocześnie produkcja paneli fotowoltaicznych, która odbywa się w zakładzie w Sędziszowie Małopolskim.
Według wcześniejszego raportu finansowego Unimotu linia w Sędziszowie ma zdolność produkcji do 15 MW modułów rocznie, a w tym roku Unimot chce powiększyć park maszynowy, kupując urządzenia, które mogą zapewnić wykorzystanie nowych technologii ogniw PV (Unimot nie podał, o jakie technologie chodzi).
W efekcie nowych inwestycji zdolność produkcyjna fabryki w Sędziszowie Małopolskim ma wzrosnąć w tym roku do 45–50 MW/rok.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.