Nowa oferta dla prosumentów B2B. Mają zwiększyć oszczędności
Działająca na rynku fotowoltaicznym firma Energynat wprowadza nową usługę o nazwie smart-billing, która jest adresowana do przedsiębiorców będących prosumentami i ma być alternatywą dla wprowadzonego od początku kwietnia nowego sposobu rozliczeń energii wprowadzanej do sieci w ramach tzw. net-billingu.
Energynat zapewnia, że nowy system rozliczeń w formie tzw. net-billingu, który obowiązuje nowych prosumentów od początku kwietnia, jest mniej korzystny od stosowanego wcześniej mechanizmu opustów.
– Rozliczenia realizowane w nowym systemie mogą charakteryzować się wysokim spreadem pomiędzy ceną sprzedaży energii zużywanej przez firmę a ceną odkupu wprowadzonej do sieci nadwyżki pochodzącej z firmowej instalacji fotowoltaicznej. Sprzedaż energii na potrzeby własne odbywa się na podstawie wysokich cen detalicznych z cennika dla tzw. sprzedawcy zobowiązanego – wskazuje Energynat.
Jak wylicza firma, dla przedsiębiorcy przypisanego dziś do taryfy z grupy Cxx, czyli de facto dla 80 proc. firm z sektora MSP w Polsce, koszty energii pobieranej z sieci oscylują na poziomie ponad 1 tys. zł/MWh. Natomiast odkup nadwyżek rozliczany jest na bazie cen hurtowych kursu jednolitego, które w pierwszym kwartale 2022 roku wynosiły około 622 zł/MWh. Dla przedsiębiorcy bądź firmy wartość spreadu ma więc ogromne znaczenie, ponieważ może niekorzystnie wpływać na opłacalność rozliczeń prosumenckich, a tym samym wydłużać czas zwrotu z inwestycji w firmową instalację PV.
Odpowiedzią firmy na zmianę zasad rozliczeń jest adresowana do prosumentów biznesowych usługa smart-billingu, który ma sprawić, że prosumenci B2B będą mogli nadal rozliczać się na preferencyjnych zasadach.
– Naszą usługę zbudowaliśmy jako korzystną alternatywę dla net-billingu, potwierdzoną praktyką w rozliczaniu prosumentów na zasadach rynkowych. Smart-Billing pozwala na optymalizację rozliczeń, generując jeszcze większe oszczędności przedsiębiorców będących prosumentami, którzy decydują się, zresztą słusznie, wkroczyć na ścieżkę transformacji energetycznej poprzez produkcję własnej ekologicznej energii z OZE – mówi Daniel Raczkiewicz, ekspert rynku energii i wiceprezes Energynat Solutions.
Dla kogo smart-billing
Smart-billing jest przeznaczony dla prosumentów B2B, czyli przedsiębiorców. Energynat zapewnia, że mogą to być małe firmy zużywające ok. 50 MWh energii elektrycznej rocznie, jak również większe, potrzebujące od kilkuset do nawet kilku tysięcy MWh.
Usługa oferowana przez Energynat w ramach smart-billingu może objąć kilka, a nawet kilkanaście obiektów i być realizowana w sytuacji, gdy instalacja jest zlokalizowana tylko na jednym obiekcie lub na części z nich. Z energii produkowanej w takich elektrowniach będą mogły korzystać też punkty poboru, na których nie będą zamontowane instalacje lub ich moc byłaby zbyt mała w stosunku do miejscowego zapotrzebowania.
Klienci rozliczający się w systemie smart-billingu obsługiwanym przez Energynat mają otrzymać bezpośredni dostęp do hurtowego rynku energii, uzyskując korzystniejsze w stosunku do net-billingu ceny sprzedaży nadwyżek i zakupu niedoborów. Firma zapewnia, że dzięki temu zostanie ograniczony spread, co w konsekwencji oznacza zdecydowanie mniejsze wydatki na prąd i więcej pieniędzy w firmowej kasie.
W smart-billingu rozliczenie wartości tzw. energii elektrycznej czynnej zużytej i wprowadzonej przez prosumenta B2B, jako nadwyżki dla każdej godziny, ma się odbywać według tego samego indeksu bazowego, na podstawie którego sprzedajemy i kupujemy energię. W efekcie nie pojawi się spread pomiędzy ceną zakupu a ceną sprzedaży, jak to ma miejsce w systemie net-billingu.
Energynat zapewnia, że dzięki temu klienci nie będą musieli martwić się o niekorzystne wahania kursów i nieprzewidywalność ponoszonych kosztów.
Dwa mechanizmy cenowe
W zależności od stosunku mocy elektrowni posiadanej przez firmę do mocy przez nią zużywanej rozliczenia mają być dokonywane na podstawie dwóch mechanizmów cenowych, czyli giełdowych indeksów godzinowych lub godzinowych cen energii na rynku technicznym.
Firmy rozliczające się w systemie smart-billingu w porównaniu z net-billingiem mają oszczędzać dodatkowo dzięki korzystnej relacji ceny energii elektrycznej do profilu PV przedsiębiorstwa, sprzedając wyprodukowaną nadwyżkę prądu w godzinach szczytu, czyli wówczas, gdy cena jest bardzo wysoka, i kupując taniej w godzinach poza szczytem.
– Smart-billing od Energynat daje większą elastyczność i możliwość zarządzania energią tak, aby w finalnym rozrachunku przedsiębiorca po prostu płacił za nią mniej. Jest to możliwe dzięki zaawansowanym procesom analizy charakterystyki zużycia i produkcji energii oraz monitoringowi obsługiwanych przez nas instalacji, który realizujemy w ramach umowy podpisywanej z klientem – zapewnia Daniel Raczkiewicz z Energynat.
– Smart-billing to element całego ekosystemu rozwiązań od Energynat, składających się na kompleksową usługę optymalizacji kosztów energii w firmie. Rozliczenia realizowane w systemie smart-billing poprzedzają zaawansowane analizy profili zużycia i produkcji energii oraz projektowanie i wykonanie instalacji wykorzystującej wysokiej jakości sprzęt PV. Nad sprawnością systemu oraz korzystnym rozliczaniem energii w systemie smart-billingu czuwa stworzone przez nasz zespół oprogramowanie do monitorowania i zarządzania instalacją PV, obsługiwane przez wyznaczonego opiekuna klienta z Działu Obsługi Klienta Energynat – dodaje Daniel Raczkiewicz.
Energynat
Jak skorzystać?
Energynat zapewnia, że aby skorzystać ze smart-billingu, wystarczy kontakt z konsultantem firmy – telefoniczny lub poprzez formularz online. Na bazie pozyskanych danych, w ramach procesu ofertowania, klient ma otrzymać na start analizę bilansową obiektu, opracowaną zgodnie z godzinową charakterystyką profili, oraz godzinowe ceny z hurtowego rynku energii. W przypadku chęci współpracy w zakresie całego procesu transformacji energetycznej firmy, zakładającego projekt i budowę instalacji PV oraz jej uruchomienie, a następnie rozliczanie w systemie smart-billingu, zespół Energynat ma poprowadzić przedsiębiorcę od A do Z.
– Dobierzemy optymalne dla profilu i cen energii – właściwe dla danego biznesu – rozwiązania technologiczne i sprzętowe, określimy najbardziej efektywną wielkość i rodzaj elektrowni słonecznej, a nawet zaprojektujemy sposób ułożenia paneli w korelacji z godzinowymi cenami energii. Klient otrzymuje więc kompleksową ofertę, zawierającą również ofertę na obrót i bilansowanie energii w usłudze smart-billingu – zapewnia Daniel Raczkiewicz.
– W przypadku realizacji wdrożenia przejmujemy na siebie także obowiązki związane z procesem zmiany sprzedawcy energii elektrycznej. Koordynujemy również wszystkie terminy wynikające z zasad funkcjonowania rynku energii, odciążając klienta w 100 proc. – dodaje.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.