Nowy Mercedes będzie mieć na dachu ogniwa fotowoltaiczne

Nowy Mercedes będzie mieć na dachu ogniwa fotowoltaiczne
Daimler

Kolejny koncern motoryzacyjny chce zainstalować fotowoltaikę, aby zwiększyć zasięg samochodów elektrycznych. Tym razem wprowadzenie modelu zasilanego ogniwami fotowoltaicznymi zapowiedział Daimler. Jego zasięg na pojedynczym ładowaniu ma przekraczać 1000 kilometrów.

Na dachu nowego modelu Mercedesa EQXX pojawi się 117 cienkowarstwowych ogniw fotowoltaicznych. Produkowana przez nie energia ma sprawić, że zasięg samochodu w słoneczny dzień wydłuży się nawet o 25 kilometrów.

Zastosowanie ogniw fotowoltaicznych w modelu EQXX ma być efektem współpracy z inżynierami z niemieckiego instytutu Fraunhofer ISE.

REKLAMA

Energia wyprodukowana przez ogniwa ma być gromadzona w baterii litowo-żelazowo-fosforanowej i będzie zasilać m.in. system klimatyzacji, światła oraz zastosowane w pojeździe wyświetlacze.

Na dalszym etapie inżynierowie Daimlera i Fraunhofer ISE mają pracować nad rozwiązaniami, które umożliwią bezpośrednie zasilanie energią z ogniw głównej baterii.


Daimler zapowiada zastosowanie w nowym modelu EQXX zupełnie nowej baterii charakteryzującej się gęstością zbliżoną do 400 Wh/l.

Dzięki takiemu parametrowi w stosunkowo niewielkim samochodzie ma się zmieścić bateria o pojemności niemal 100 kWh. 

REKLAMA

Nowa bateria ma być o połowę mniejsza i o 30 proc. lżejsza od dotychczasowych baterii o zbliżonej pojemności. Cały układ bateryjny w modelu EQXX ma ważyć około 495 kg, natomiast waga całego samochodu ma sięgać 1750 kg.

Jak tłumaczy Daimler, skok technologiczny ma być efektem postępów dokonanych jeśli chodzi o chemię anody i zastosowania w niej większej ilości krzemu.

Ponadto niemiecki koncern podkreśla, że parametry baterii udało się poprawić dzięki lepszemu rozmieszczeniu bateryjnych ogniw.

Nowa technologia bateryjna, zmniejszenie wagi, a także zastosowanie ogniw fotowoltaicznych i nowych technologii chłodzenia oraz ogrzewania, mają dać średnią konsumpcję energii w modelu EQXX poniżej 10 kWh na 100 km, co oznacza, że jego zasięg na pojedynczym ładowaniu powinien wynieść ponad 1000 kilometrów.

Fot. Daimler,

 

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.