Fotowoltaika dla Black Red White zwróci się po 6 latach
Fotowoltaiczny biznes Avia Solar – firmy należącej do grupy Unimot – był ostatnio na minusie. Aby wyjść na prostą, firma ma skupić się na instalacji fotowoltaiki dla klientów biznesowych. Jednym z nich okazał się największy producent mebli w Polsce – grupa Black Red White.
Spółka Unimot Energia i Gaz, odpowiadająca w Grupie Unimot za segment fotowoltaiki pod marką Avia Solar, zrealizowała projekt instalacji fotowoltaicznej dla firmy Black Red White o mocy 49,28 kWp. Moduły PV zostały zamontowane na dachu salonu firmowego BRW w Gdańsku.
Współpraca obu firm objęła przygotowanie niezbędnej dokumentacji, dostawę i montaż instalacji fotowoltaicznej o mocy 49,28 kWp, składającej się ze 112 modułów PV o łącznej powierzchni 237,25 m2, a także obsługę posprzedażową.
Avia Solar zapewnia, że instalacje o podobnej mocy, jak zrealizowana dla Black Red White, pozwalają przedsiębiorcom na obniżenie rachunków za energię elektryczną nawet do 85 proc., a zysk już po pierwszym roku produkcji energii może sięgnąć kilkudziesięciu tysięcy złotych. Przewidywany okres zwrotu z inwestycji według szacunków Avia Solar to 6 lat.
Black Red White zapewnia, że instalacja zrealizowana w Gdańsku to dopiero początek inwestycji w fotowoltaikę.
– Decyzja o budowie instalacji fotowoltaicznych na dachach sieci salonów firmowych została podjęta jako pierwszy etap wdrażania projektów zielonej energii. Kolejnym etapem będzie budowa dużych instalacji fotowoltaicznych znacznie zwiększających udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym – mówi Andrzej Czerniak, kierownik ds. administracyjno-technicznych Black Red White.
Avia Solar na minusie
W trzecim kwartale 2021 roku Avia Solar sprzedała instalacje fotowoltaiczne o mocy 627 kW, co jest wynikiem gorszym od odnotowanego w analogicznym okresie zeszłego roku, kiedy sprzedano 919 kW.
Mimo niższej sprzedanej mocy przychody segmentu PV w grupie Unimot wzrosły o 288 proc. W ostatnim kwartale wyniosły one 4,672 mln zł wobec przychodów na poziomie 1,202 mln zł w analogicznym okresie zeszłego roku.
EBITDA tego segmentu za ostatni kwartał była jednak ujemna. Wyniosła -799 tys. zł wobec wyniku -573 tys. zł przed rokiem. Wzrosła również strata netto – z 642 tys. zł przed rokiem do 871 tys. zł w trzecim kwartale br.
Stratę za ostatni kwartał Unimot tłumaczył „kosztami rozwoju oraz inwestycji w nowe kanały, projekty i produkty; rezerwą na potencjalne różnice inwentaryzacyjne po przeniesieniu zapasów paneli fotowoltaicznych, a także jednorazowym ujęciem kosztów marketingu poniesionych w 2020 r. o łącznej wartości 1,3 mln zł”.
Unimot zapowiedział, że w celu poprawy wyników Avia Solar skoncentruje się w kolejnych kwartałach na obsłudze klientów biznesowych.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.