Unimot na razie źle wychodzi na wejściu w fotowoltaikę

Unimot na razie źle wychodzi na wejściu w fotowoltaikę
Avia Solar

Grupa paliwowa Unimot zaczęła oferować rozwiązania związane z fotowoltaiką w ubiegły roku, kiedy uruchomiono dedykowaną temu obszarowi markę Avia Solar. Na razie jednak fotowoltaiczny segment Unimotu jest na minusie, a strata za trzeci kwartał 2021 roku okazała się nawet wyższa od straty sprzed roku.

Przychody segmentu fotowoltaicznego Unimotu obejmują sprzedaż instalacji fotowoltaicznych pod marką Avia Solar na rynku polskim. Segment został uruchomiony pod koniec drugiego kwartału 2020 r

W trzecim kwartale 2021 roku Avia Solar sprzedała instalacje fotowoltaiczne o mocy 627 kW, co jest wynikiem gorszym od odnotowanego w analogicznym okresie zeszłego roku, kiedy sprzedano 919 kW.

REKLAMA

Mimo niższej sprzedanej mocy przychody segmentu PV w grupie Unimot wzrosły o 288 proc. W ostatnim kwartale wyniosły one 4,672 mln zł wobec przychodów na poziomie 1,202 mln zł w analogicznym okresie zeszłego roku.

EBITDA tego segmentu za ostatni kwartał była jednak ujemna. Wyniosła -799 tys. zł wobec wyniku -573 tys. zł przed rokiem. Wzrosła również strata netto – z 642 tys. zł przed rokiem do 871 tys. zł w trzecim kwartale br.

Z czego wynika strata? Jak wylicza spółka, negatywny wynik segmentu w trzecim kwartale 2021 r. związany był przede wszystkim „z kosztami rozwoju oraz inwestycji w nowe kanały, projekty i produkty; rezerwą na potencjalne różnice inwentaryzacyjne po przeniesieniu zapasów paneli fotowoltaicznych, a także jednorazowym ujęciem kosztów marketingu poniesionych w 2020 r. o łącznej wartości 1,3 mln zł”.

Jak zarząd Unimotu chce zmienić sytuację w zakresie rentowności biznesu fotowoltaicznego?

W kolejnych kwartałach Avia Solar ma działać w bardziej efektywny sposób, a także koncentrować się na obsłudze klientów biznesowych.

W obszarze fotowoltaiki ma być ponadto wdrażany plan reorganizacji biznesu, którego realizacja pozwoli na osiągnięcie w najbliższej przyszłości ustalonych założeń – w pierwszej kolejności dodatniego wyniku EBITDA.

REKLAMA

– W segmencie fotowoltaiki trzeci kwartał 2021 r. to przede wszystkim działania restrukturyzacyjne oraz zmiany w celu dopasowania struktury organizacyjnej do nowej strategii rozwoju w kierunku klientów biznesowych i instalacji powyżej 50 kWp  – komentuje Adam Sikorski, prezes Unimotu.

Panele fotowoltaiczne z USA

Pod koniec ubiegłego roku Unimot ogłosił także wejście w biznes związany z rozwojem naziemnych farm fotowoltaicznych. W najnowszym raporcie finansowym spółka nie informuje jednak o postępach w tym zakresie.

Inny projekt Unimotu związany z fotowoltaiką to produkcja paneli fotowoltaicznych, która została uruchomiona kilka miesięcy temu w zakładzie PZL Sędziszów w Sędziszowie Małopolskim na Podkarpaciu. Zdolności produkcyjne w początkowym okresie mają wynieść około 15 MW modułów na rok i następnie mają zostać zwiększone do 150 MW.

Panele z Sędziszowa mają docelowo zasilić projekty realizowane przez spółki z grupy Unimotu. W tym zakresie Uniomot będzie się również posiłkować zakupami paneli od zewnętrznych dostawców. W przeciwieństwie do większości firm na polskim rynku PV, które stawiają na monokrystaliczne panele azjatyckich producentów, Unimot kupi moduły w technologii cienkowarstwowej od amerykańskiego producenta First Solar.

Moduły First Solar najnowszej generacji, bazujące na warstwie tellurku kadmu (CdTe), są dostępne w dwóch wariantach mocy nominalnej 420-450 W oraz 430-450 W. Ich sprawność sięga 18,3 proc.

Początkowo Unimot kupi panele fotowoltaiczne First Solar o łącznej mocy 30 MW, które mają uzupełnić portfolio projektów PV realizowanych w ramach grupy.

Panele First Solar mają być dostarczane od pierwszego kwartału 2022 r., z możliwością rozszerzenia dostaw wraz z rozwojem projektów fotowoltaicznych Unimotu.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.