Lidl podwoi liczbę instalacji fotowoltaicznych na marketach w Polsce
Kolejne sieci marketów wdrażają programy montażu instalacji fotowoltaicznych na dachach swoich obiektów. W gronie liderów chce być Lidl, którego polskie sklepy już teraz są zasilane przez instalacje fotowoltaiczne o mocy kilku megawatów.
Montaż fotowoltaiki to dla sieci takich jak Lidl możliwość zagospodarowania dużych powierzchni dachowych i sposób na ograniczanie rachunków za energię. Obiekty zużywające energię przez 7 dni w tygodniu mogą optymalnie wykorzystać na swój użytek energię produkowaną na dachach, co przekłada się na wyjątkowo atrakcyjny okres zwrotu z inwestycji w PV.
Obecnie Lidl zainstalował już na swoich sklepach w Polsce elektrownie fotowoltaiczne o łącznej mocy około 3 MWp, a w planach jest instalacja kolejnych systemów PV.
Sieć zapewnia, że od tego roku wszystkie nowo wybudowane sklepy będą posiadać instalacje fotowoltaiczne, a dodatkowo zostaną one umieszczone na dachach 60 istniejących placówek.
W efekcie w 2021 roku liczba obiektów Lidla wyposażonych w instalację fotowoltaiczną ma wzrosnąć do 120, a do końca obecnego roku obrotowego, do lutego 2022 r., całkowita moc elektrowni PV w polskiej sieci Lidla ma sięgnąć 6 MWp.
Poza fotowoltaiką Lidl inwestuję również w inne technologie pozwalające na ograniczenie zużycia energii z sieci.
Sieć wyposaża swoje sklepy w takie rozwiązania jak pompy ciepła, odzysk ciepła z urządzeń chłodniczych wykorzystywany na cele ogrzewania obiektu, rekuperacja czy energooszczędne oświetlenie LED – zarówno wewnątrz obiektu jak i na parkingach, wraz ze sterowaniem oświetleniem mającym na celu optymalizację jego zużycia.
Na razie krajowym liderem jeśli chodzi o wykorzystanie fotowoltaiki do zasilania marketów jest sieć Dino, która zamontowała instalacje fotowoltaiczne już na ponad 400 obiektach, a w planach ma montaż PV na dachach kolejnych 400. Te inwestycje mają zostać zrealizowane do przyszłego roku.
Ostatnio swoją pierwszą elektrownię fotowoltaiczną na dachu sklepu w naszym kraju zainstalował Kaufland.
Instalacja fotowoltaiczna o mocy ponad 167 kWp będzie w stanie pokryć do 14 procent rocznego zapotrzebowania na energię elektryczną marketu znajdującego się przy ul. Długosza we Wrocławiu.
Kaufland stawia również na energooszczędne oświetlenie LED, które znajduje się w każdym nowo powstałym czy zmodernizowanym sklepie. W wybudowanych od 2012 r. placówkach sieć nie używa do ogrzewania takich paliw jak węgiel, olej, gaz czy drewno – ogrzewanie następuje prawie wyłącznie dzięki odzyskowi ciepła odpadowego z instalacji chłodniczych.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.