NIK wytyka brak rozporządzeń dla prosumentów
Najwyższa Izba Kontroli przyjrzała się systemom wsparcia, z których mogą korzystać krajowi wytwórcy energii odnawialnej. We wnioskach z kontroli NIK wskazuje m.in. na brak rozporządzeń doprecyzowujących zasady rozliczeń energii wytwarzanej przez prosumentów i spółdzielnie energetyczne. Jak wylicza NIK, opóźnienie we wdrożeniu tych rozporządzeń wynosi już ponad 22 miesiące.
Najwyższa Izba Kontroli skontrolowała realizację przyjętych w ustawie o odnawialnych źródłach energii systemów wsparcia, z których mogą korzystać wytwórcy zielonej energii.
NIK dostrzega na podstawie przeprowadzonej kontroli, że o ile od 2018 r. nastąpiło zintensyfikowanie prac na rzecz ograniczenia barier w rozwoju OZE, problemem pozostawały opóźnienia we wdrażaniu rozporządzeń doprecyzowujących warunki sprzedaży energii odnawialnej przez określone grupy wytwórców.
Najwyższa Izba Kontroli wskazuje w tym kontekście na zwłokę w przyjęciu trzech aktów wykonawczych dotyczących działalności prosumentów i spółdzielni energetycznych. Opóźnienie na dziś wynosi już ponad 22 miesiące.
NIK informuje, że w chwili zakończenia kontroli wciąż trwały uzgodnienia treści tych rozporządzeń, a przyczyną zwłoki było przekazanie projektów do uzgodnień i konsultacji dopiero po 8 miesiącach od wejścia w życie nowelizacji ustawy o OZE oraz trudności w przygotowaniu rozwiązań akceptowanych przez wszystkich uczestników rynku.
Rozporządznia dla prosumentów i spółdzielni energetycznych mają doprecyzować warunki rozliczeń energii wprowadzanej do sieci w ramach systemu opustów, wyjaśniając m.in. na jakich zasadach ma być prowadzone zapisane w ustawie o OZE tzw. bilansowanie międzyfazowe.
Wskazywana przez Najwyższą Izbę Kontroli zwłoka we wdrażaniu aktów wykonawczych do ustawy o OZE dotyczyła także rozporządzeń określających tzw. ceny referencyjne dla aukcji prowadzonych w latach 2019-20.
Jak ocenia NIK, te rozporządzenia nie były sporządzane w terminach pozwalających inwestorom na podjęcie decyzji o realizacji inwestycji i odpowiednie przygotowanie się do udziału w aukcji bądź do udziału w systemie wsparcia FIT/FIP.
Najwyższa Izba Kontroli wskazuje ponadto na brak przepisów, które pozwoliłyby przeprowadzić przewidziane w ustawie o OZE aukcje dla instalacji hybrydowych i zmodernizowanych.
NIK dostrzega, że minister klimatu wprawdzie opracował wniosek i wystąpił o notyfikację programu pomocowego w tym zakresie, jednak wskutek licznych uwag Komisja Europejska zawiesiła procedowanie wniosku do 1 marca 2020 r. W 2019 r. powołano grupę roboczą, której zadaniem było przygotowanie przepisów dotyczących modernizacji. Grupa przedstawiła swoje rekomendacje w marcu 2020 r. Prace miały być kontynuowane w 2021 r.
Zastrzeżenia Najwyższej Izby Kontroli budzi też realizacja obowiązków monitorowania i oceny funkcjonowania rynku OZE.
Jak wskazuje NIK, minister klimatu nie opracowywał w ogóle pierwszego przeglądu z funkcjonowania mechanizmów i instrumentów wspierających wytwarzanie energii elektrycznej z OZE, który Rada Ministrów miała zatwierdzić do 31 grudnia 2017 r., a drugi przegląd został sporządzony z opóźnieniem. Natomiast Sprawozdanie z realizacji krajowego celu udziału energii ze źródeł odnawialnych w końcowym zużyciu energii brutto za lata 2017-2018 nie zawierało wszystkich elementów wymaganych przepisami prawa.
Minister nie zainicjował analizy stopnia realizacji do 2020 r. celu 15 proc. udziału OZE w zużyciu energii finalnej brutto i badania możliwych wariantów wykorzystania mechanizmów współpracy, w szczególności transferów statystycznych w sytuacji niewykonania celu – informuje Najwyższa Izba Kontroli.
Raport Najwyższej Izby Kontroli z kontroli rynku odnawialnych źródeł energii jest dostępny pod tym linkiem.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.