LTE Polska zainwestuje w fotowoltaikę

LTE Polska zainwestuje w fotowoltaikę
PKP PLK

Przewoźnik kolejowy zainwestuje w elektrownie fotowoltaiczne, aby w ten sposób zmniejszyć koszty energii i obniżyć swój ślad węglowy. W tego rodzaju inwestycjach LTE Polska wesprze PKP Energetyka, która wspiera również inne firmy z branży kolejowej w przechodzeniu na zieloną energię.

Przewoźnik towarowy LTE Polska posiada obecnie 1,5-procentowy udział w rynku kolejowych przewozów towarowych w Polsce, transportując m.in. oleje mineralne czy produkty rolne i spożywcze. Głównym celem całej LTE-group, a więc także i jej polskiej części, jest rozwój przewozów intermodalnych. W tym zakresie LGE Polska posiada 5-procentowy udział w krajowym rynku.

Generowanie korzyści z tego rodzaju transportu wymaga jednak ograniczania śladu węglowego. Temu mają służyć inwestycje w elektrownie fotowoltaiczne, które LTE Polska chce zrealizować we współpracy z PKP Energetyka, która ma podzielić się z przewoźnikiem swoimi doświadczeniami we wdrażaniu tego rodzaju projektów.

REKLAMA

– Transport, w tym również kolej, stoi przed ogromnym wyzwaniem, jakim jest redukcja jego emisyjności. LTE Polska jest kolejnym towarowym przewoźnikiem kolejowym, który zdecydował się na podjęcie z nami współpracy dotyczącej wypracowania i implementacji dostosowanych do jego potrzeb metod pozyskiwania energii nietrakcyjnej z OZE. PKP Energetyka jest gwarantem osiągnięcia tego celu. Dysponujemy unikatowym doświadczeniem pozyskanym w trakcie realizacji podobnych projektów i wysokimi kompetencjami technicznym – zapewnia Wojciech Orzech, prezes zarządu PKP Energetyka.

Na mocy zawartego porozumienia obie strony rozpoczną prace nad wyborem formuły budowy i eksploatacji instalacji fotowoltaicznych, które zasilą budynki i zaplecze techniczne wykorzystywane przez LTE Polska



 

PKP Energetyka, jak i LTE Polska współpracują także w ramach Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK).

REKLAMA

Głównym celem tej inicjatywy jest optymalizacja zużycia energii elektrycznej, przez co do 2030 r. możliwe będzie zmniejszenie jej zużycia przez kolej w naszym kraju o 1,2 TWh i zredukowanie emisji dwutlenku węgla do atmosfery o 1 milion ton.

Aby osiągnąć ten cel, należące do Centrum Efektywności Energetycznej Kolei podmioty współpracują nad implementacją rozwiązań wykorzystujących rekuperację energii elektrycznej, zastosowaniem techniki eco-drivingu czy montażem instalacji fotowoltaicznych na kolejowych budynkach i infrastrukturze.

Ostatnio do Centrum Efektywności Energetycznej Kolei dołączyła inna spółka z branży kolejowej – Koleje Śląskie, która planuje budowę instalacji fotowoltaicznych na dachach swoich budynków. W pierwszym etapie instalacje PV powstaną w co najmniej trzech lokalizacjach w okolicach katowickiej siedziby spółki na obiektach biurowych, magazynowych i technicznych. Moc każdej instalacji fotowoltaicznej wyniesie maksymalnie 50 kW, a energia zostanie wykorzystana do zasilania infrastruktury przewoźnika.

Centrum Efektywności Energetycznej Kolei realizuje program Zielona Kolej, który zakłada, że w 2030 roku 2,5 TWh, a więc 85 proc. energii trakcyjnej zużywanej przez sektor kolejowy będzie pochodziło z OZE, co ma się przełożyć na redukcję emisji dwutlenku węgla o 8 mln ton.

Docelowo polska kolei ma być w całości zasilana energią odnawialną. Według PKP Energetyka osiągnięcie tego celu może wymagać podjęcia inwestycji wartych 6-10 mld zł. 

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.