Wodór z fotowoltaiki zasili autobus Solarisa

Wodór z fotowoltaiki zasili autobus Solarisa
Fronius

W kolejnych dniach w Wels w austriackim landzie Oberösterreich jeździć będzie autobus Solaris Urbino 12 hydrogen napędzany energią elektryczną pochodzącą z wodoru. Współpraca Solarisa z lokalnym producentem falowników fotowoltaicznych Fronius sprawi, że wodór, którym będzie tankowany Solaris, zostanie wytworzony w procesie elektrolizy z wykorzystaniem energii słonecznej.

W ramach inicjatywy rządu landu Oberösterreich na liniach miasta Wels testowany będzie autobus wodorowy marki Solaris. Próbne jazdy wodorowego Urbino będą trwały do 20 sierpnia.

Jak informuje Solaris, testy pozwolą sprawdzić osiągi autobusu i jego możliwości w rzeczywistej eksploatacji. Dotychczas wykazano, że przy pełnym tankowaniu Solaris Urbino 12 hydrogen może jednorazowo pokonać trasę około 400 km.

REKLAMA

Od 2019 roku, kiedy odbyła się premiera wodorowego modelu Solarisa, zamówienie na autobus złożyli już przewoźnicy z Niemiec, Włoch, Austrii, Holandii i Szwecji.

Autobus Solarisa, który będzie przez dwa tygodnie wozić pasażerów komunikacji miejskiej w austriackim Wels, będzie tankowany wodorem wytworzonym w instalacji uruchomionej przez firmę Fronius specjalizującą się w produkcji falowników fotowoltaicznych.


W siedzibie działu badawczo-rozwojowego Fronius w Thalheim niedaleko Wels autobus będzie pobierać około 13 kg wodoru generowanego na miejscu przy użyciu energii z instalacji fotowoltaicznej. Tankowanie ma zajmować około 15 minut, a potem autobus, zależnie od warunków, będzie mógł przejechać przynajmniej 160 km.

REKLAMA

W czerwcu br. Fronius poinformował o pozyskaniu zamówienia na budowę zasilanej fotowoltaiką stacji tankowania wodoru dla firmy SAN Group, która w swojej siedzibie w Herzogenburg w Dolnej Austrii w przyszłości chce produkować do 100 kg zielonego wodoru dziennie, zapewniając sobie w ten sposób bezemisyjną mobilność i autonomię dzięki zasilaniu awaryjnemu.

Budowa pilotażowej instalacji do produkcji i magazynowania wodoru powinna zakończyć się wiosną 2022 roku. Zarówno budowę infrastruktury wodorowej, jak i serwis instalacji zapewni Fronius.

Wodorowa instalacja będzie zasilana w 100-procentach energią ze źródeł odnawialnych. Zasilanie procesu elektrolizy zapewni instalacja fotowoltaiczna o mocy 1,5 MW znajdująca się na dachach parku przemysłowego firmy SAN Group.

Wyprodukowany wodór zostanie użyty do tankowania floty pojazdów SAN Group, ale mają z niego skorzystać także partnerzy firmy. Dziennie produkowane będzie około 100 kg zielonego wodoru, co pozwoli na zatankowanie około 16 samochodów osobowych lub przejechanie ponad 1500 km autobusem lub ciężarówką.

Stacja tankowania wodorem w Thalheim / Fronius.  

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.