Ministerstwo szykuje nowe zasady przyłączeń OZE i magazynów energii
Zaprezentowany przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska projekt tzw. rozporządzenia systemowego ma wprowadzić – obok nowych zasad działania rynku bilansującego – także nowe wymogi formalne i techniczne w procesie przyłączania do sieci m.in. farm fotowoltaicznych oraz magazynów energii.
Zaprezentowany przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska projekt rozporządzenia określa nowe warunki dla przyłączanych do sieci urządzeń, instalacji i sieci oraz tych już istniejących w zakresie utrzymania dotąd obowiązujących wymagań.
Zmienione zostaną także przepisy dotyczące procedur awaryjnych i automatyki zabezpieczeniowej w celu zapewnienia pełnego stosowania przepisów unijnych regulujących te zagadnienia, tzn. przede wszystkim z rozporządzeniem Komisji (UE) 2017/2196 ustanawiającym kodeks sieci dotyczący stanu zagrożenia i stanu odbudowy systemów elektroenergetycznych.
Ponadto projekt wprowadza do prawa krajowego niektóre pojęcia i instytucje z rozporządzenia Komisji (UE) 2017/1485 ustanawiającego wytyczne dotyczące pracy systemu przesyłowego energii elektrycznej
Rozporządzenie wprowadzia w miejsce pojęć stosowanych dotychczas w regulacjach dla rynku energetycznego nowe pojęcia – m.in. moduł parku energii, moduł wytwarzania energii czy „zakład wytwarzania energii”, które mają być zgodne z treścią rozporządzenia Komisji (UE) 2016/631 ustanawiającego kodeks sieci dotyczący wymogów w zakresie przyłączenia jednostek wytwórczych do sieci.
Jak tłumaczą autorzy projektu rozporządzenia, wprowadzenie powyższych pojęć jest niezbędne ze względu na konieczność zachowania spójności zakresów przedmiotowych i podmiotowych przy wprowadzaniu do prawa krajowego przepisów unijnych. – Warto podkreślić różnicę między modułem wytwarzania energii i zakładem wytwarzania energii – ten drugi termin oznacza kompleks służący do prowadzenia działalności w zakresie wytwarzania energii, stanowiąc odpowiednik potocznego pojęcia „elektrownia” – czytamy w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia.
Rozporządzenie ma ustanowić minimalny zakres, jaki powinien być zawarty w warunkach przyłączenia wydawanych podmiotowi ubiegającemu się o przyłączenie do sieci w celu zapewnienia jednolitych zasad kształtowania tego typu dokumentów.
W tym celu wprowadzony zostanie podział podmiotów wnioskujących o przyłączenie na sześć grup przyłączeniowych:
- grupa I – podmioty, których urządzenia, instalacje lub sieci są przyłączane bezpośrednio do sieci o napięciu znamionowym wyższym niż 110 kV;
- grupa II – podmioty, których urządzenia, instalacje lub sieci są przyłączane bezpośrednio do sieci o napięciu znamionowym 110 kV;
- grupa III – podmioty, których urządzenia, instalacje lub sieci są przyłączane bezpośrednio do sieci o napięciu znamionowym wyższym niż 1 kV, lecz niższym niż 110 kV;
- grupa IV – podmioty, których urządzenia, instalacje lub sieci są przyłączane bezpośrednio do sieci o napięciu znamionowym nie wyższym niż 1 kV oraz mocy przyłączeniowej większej niż 40 kW;
- grupa V – podmioty, których urządzenia, instalacje lub sieci są przyłączane bezpośrednio do sieci o napięciu znamionowym nie wyższym niż 1 kV oraz mocy przyłączeniowej nie większej niż 40 kW;
- grupa VI – podmioty, których urządzenia, instalacje lub sieci są przyłączane do sieci poprzez tymczasowe przyłącze, które będzie, na zasadach określonych w umowie o przyłączenie do sieci, zastąpione przyłączem docelowym, lub podmioty, których urządzenia, instalacje lub sieci są przyłączane do sieci na czas określony, lecz nie dłuższy niż rok.
Rozszerzony ma zostać m.in. zakres wymaganych informacji na etapie składania wniosków o określenie warunków przyłączenia o załącznik techniczny dotyczący badań jakości energii elektrycznej wymagany do oceny wpływu pracy obiektu na system elektroenergetyczny oraz załączniki wymagane w celu usprawnienia procesu rozpatrywania wniosków o określenie warunków przyłączenia, poprzez ułatwienie weryfikacji nieruchomości wskazanych we wniosku oraz posiadanych tytułów do nieruchomości.
Projektowana regulacja ma także rozszerzyć zakres informacji, jakie powinny znajdować się we wniosku o określenie warunków przyłączenia farmy fotowoltaicznej – jak uzasadniają autorzy rozporządzenia – z uwagi na specyfikę działania i rosnący udział tej kategorii wytwórców w dostawie energii elektrycznej do systemu elektroenergetycznego.
Rozporządzenie wprowadza definicję farmy fotowoltaicznej rozumianej jako „moduł parku energii wykorzystujący do wytwarzania energii elektrycznej energię promieniowania słonecznego, przyłączony do sieci w jednym miejscu przyłączenia”.
Wniosek o określenie warunków przyłączenia modułu parku energii będącego farmą fotowoltaiczną ma zawierać m.in. liczbę i typ paneli fotowoltaicznych oraz falowników, a także przewidywane wartości parametrów elektrycznych sieci i transformatorów.
Do wniosku o określenie warunków przyłączenia ma być dołączany m.in. – oprócz dokumentów projektowych i potwierdzających prawo do korzystania z nieruchomości – także wyciąg ze sprawozdania z badań jakości energii elektrycznej wytworzonej przez falownik.
Wprowadzone mają zostać wymagania techniczne i zasady przyłączania do sieci magazynów energii – a także wymóg określania ich we wnioskach o przyłączenie.
Wniosek o przyłączenie do sieci magazynu energii ma zawierać informacje m.in. na temat pojemności nominalnej magazynu energii elektrycznej wyrażonej w kWh, minimalnego i maksymalnego stopnia naładowania magazynu energii elektrycznej w odniesieniu do jego pojemności nominalnej, maksymalnej mocy, która może być odbierana i oddawana przez magazyn, dopuszczalnej szybkości zmian obciążenia oddzielnie dla odbioru i oddawania energii elektrycznej, maksymalnej liczby pełnych cykli pracy, czy stopnia skompensowania mocy biernej związanej z odbiorem energii elektrycznej czynnej na potrzeby własne magazynu oraz odbiorem i oddawaniem energii na potrzeby magazynowania.
Rozporządzenie ma nałożyć na operatorów systemów dystrybucyjnych obowiązek uzgodnienia z operatorem systemu przesyłowego warunków przyłączenia, w określonych przypadkach, przed ich wydaniem podmiotowi ubiegającemu się o przyłączenie do ich sieci. Dotyczy to podmiotów zaliczanych do II grupy przyłączeniowej oraz połączeń sieci krajowych i międzynarodowych o napięciu 110 kV. Obowiązek wynika z tego, że oba przypadki obejmują planowane przyłączenia do koordynowanej sieci 110 kV, za której prowadzenie ruchu sieciowego odpowiada poza operatorem systemu dystrybucyjnego również OSP.
Regulacja wprowadza ponadto obowiązek przeprowadzania z OSP przez operatora systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego uzgodnień założeń do wykonania ekspertyz przyłączeniowych oraz warunków przyłączenia dla instalacji OZE należących do podmiotów zaliczanych do III grupy przyłączeniowej, o mocy zainstalowanej większej niż 2 MW.
Jak czytamy w uzasadnieniu, jest to niezbędne do prawidłowej oceny przez OSP wpływu przyłączanych mniejszych instalacji OZE do sieci średniego napięcia na bezpieczeństwo pracy systemu elektroenergetycznego, biorąc pod uwagę potencjalne duże zainteresowanie ich przyłączeniem, które może mieć wpływ na rozpływy mocy w sieci zamkniętej – np.w przypadku znowelizowania tzw. ustawy odległościowej.
Projekt rozporządzenia jest dostępny na stronach Rządowego Centrum Legislacji pod tym linkiem.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.