Tak Polacy szacują okres zwrotu inwestycji w domową fotowoltaikę
Badanie wykonane na zlecenie działającej na rynku fotowoltaicznym firmy SunSol pokazuje, jak Polacy szacują koszty oraz zwrot inwestycji w domową instalację PV, a także to, jakie argumenty przemawiają według nich za taką inwestycją.
SunSol podkreśla, że rosnące ceny energii, postępujące zmiany klimatyczne oraz atrakcyjne programy dofinansowujące sprawiają, że fotowoltaika z roku na rok cieszy się w Polsce coraz większym zainteresowaniem.
W związku z tym firma postanowiła sprawdzić, ilu Polaków poszukiwało dotychczas informacji o panelach fotowoltaicznych – okazało się, że do tej pory uczyniło to aż 41 proc. z nich. SunSol sprawdził także, jaka jest ich wiedza na temat opłacalności fotowoltaiki, jej kosztu, jak i żywotności paneli fotowoltaicznych.
Z badania wynika, że większość respondentów zna czas zwrotu z inwestycji w domową instalację fotowoltaiczną. Jedna czwarta badanych trafnie wskazała, iż wynosi on od 6 do 8 lat, a 30 proc. określiło go na 3-5 lat, co jest możliwe w przypadku większych instalacji PV. Najmniej ankietowanych wskazało, iż następuje on po 9-10 latach (19 proc.), 11-15 latach (15 proc.) oraz do 3 lat (11 proc.).
Podobnie dobrze przedstawia się wiedza dotycząca statystycznego kosztu inwestycji w fotowoltaikę. Zdecydowana większość badanych trafnie wskazała, iż w przypadku domowej instalacji PV wynosi on od 16 do 25 tys. zł (40 proc.) oraz 26-35 tys. zł (28 proc.). Pozostali uznali, że kwoty te wynoszą do 15 tys. zł (17 proc.), 36-75 tys. zł (10 proc.), 76-100 tys. zł (3 proc.) oraz powyżej 100 tys. zł (2 proc.).
Uczestnicy badania dobrze odpowiedzieli także na pytanie dotyczące żywotności instalacji fotowoltaicznych, która wynosi średnio 15-25 lat. Najwięcej, bo jedna trzecia (33 proc.) wskazała, iż wynosi ona od 15 do 20 lat, a prawie 31 proc. oszacowało ich żywotność na 10-15 lat. Po 18 proc. jako czas ich działania określiło przedział 5-10 lat i 20-30 lat.
Jak wynika ponadto z przeprowadzonej ankiety, aż 72 proc. Polaków chciałaby, aby ich dom był niezależny energetycznie, a 22 proc. częściowo. Nie jest to istotne dla zaledwie 6 proc. ankietowanych. Co więcej, aż dla 55 proc. biorących udział w badaniu fotowoltaika jest najbardziej ekologicznym rozwiązaniem dla Polaków. Za takie nie uważa go 15 proc., a 29 proc. nie ma na ten temat wiedzy.
– Pokrzepiający jest fakt, iż ponad połowa Polaków uważa panele fotowoltaiczne za najlepsze rozwiązanie energetyczne pod względem ekologii. Wciąż jednak prawie 30 proc. nie ma wiedzy na ten temat, co oznacza, że niezbędna jest edukacja dotycząca śladu węglowego generowanego przez inne źródła wytwarzania energii – mówi Michał Kitkowski, CEO SunSol.
Z badania wynika, że Polakom znane są rządowe programy dofinansowujące inwestycje fotowoltaiczne. Najbardziej znany jest program Czyste Powietrze, które wskazało 51 proc. uczestników badania. Drugim najbardziej znanym programem okazał się Mój Prąd (36 proc.).
Co ciekawe, podium zamknęła ulga termomodernizacyjna (28 proc.), która umożliwia uzyskanie największego dofinansowania w postaci rocznego odliczenia od podatku dochodowego. Jedynie 14 proc. słyszała o indywidualnych kredytach i pożyczkach preferencyjnych, a o żadnym ze sposobów – jedynie co 5. badana osoba.
Uczestnicy badania zapytani o to, produkty jakich marek najchętniej kupiliby inwestując w fotowoltaikę, odpowiedzieli, że tych pochodzących z Europy (61 proc.). Jedynie 6 proc. wskazało produkty amerykańskie, a 1 proc. chińskie. Dla prawie jednej trzeciej badanych nie ma to znaczenia.
Najważniejszym aspektem podczas wyboru usług firmy fotowoltaicznej dla ankietowanych okazała się cena (60 proc.). Gwarancja i jakość komponentów znalazły się na drugiej i trzeciej pozycji i zostały wskazane przez kolejno 55 oraz 46 proc. badanych. Niewiele mniej, bo 44 proc., odpowiedziało, iż liczą się dla nich kwalifikacje firmy, dla wielu istotne okazały się również dotychczasowe jej realizacje (40 proc.). Opinie Google, nagrody i certyfikaty wskazało kolejno 28 oraz 16 proc.
– Cieszy nas fakt, że aż 60 proc. Polaków wybrałoby panele fotowoltaiczne europejskich marek. Jednocześnie martwi, że wciąż dla jednej trzeciej badanych nie ma znaczenia jej pochodzenie, a najważniejszym kryterium wyboru usług danej firmy jest dla nich cena. Zawsze edukujemy naszych klientów, powtarzając, że fotowoltaika jest inwestycją na długie lata, na której nie warto oszczędzać. Kupno tańszych paneli i wykonanie instalacji przez nieprzeszkoloną ekipę to szybka droga do awarii i ich wymiany, co w ostatecznym rozrachunku wpływa m.in. na zwiększenie kosztów całej inwestycji. Dzięki naszemu badaniu wiemy, że zwiększanie świadomości w tej materii jest bardzo istotne. Zarówno ze względów finansowych, jak i ekologicznych – podsumowuje Michał Kitkowski.
Badanie przeprowadzono przez agencję badawczą Quantify w czerwcu 2021 r. na zlecenie firmy SunSol za pomocą kwestionariusza online (CAWI) na grupie reprezentatywnej 1000 respondentów.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.