Koleje Śląskie zainwestują w fotowoltaikę
Koleje Śląskie dołączą do programu Zielona Kolej, który zakłada przejście kolei w naszym kraju na zasilanie energią pochodzącą ze źródeł energii. Pierwszym krokiem na tej drodze dla śląskiego przewoźnika będzie montaż instalacji fotowoltaicznych.
Koleje Śląskie i PKP Energetyka podpisały list intencyjny, który ma zapoczątkować inwestycje zmierzające do zwiększenia udziału zielonej energii wykorzystywanej przez infrastrukturę Kolei Śląskich.
Obecnie większość taboru używanego przez Koleje Śląskie to pojazdy o napędzie elektrycznym. Prawie 75 proc. wykorzystywanej przez nie energii trakcyjnej wytwarzane jest w elektrowniach węglowych. Dzięki energii odnawialnej Koleje Śląskie mają zmniejszyć swój ślad węglowy docelowo aż o 38 tys. ton dwutlenku węgla rocznie.
List intencyjny zawiera deklarację podjęcia współpracy pomiędzy Kolejami Śląskimi i PKP Energetyka dotyczącą budowy instalacji fotowoltaicznych na dachach budynków należących do przewoźnika.
W pierwszym etapie instalacje fotowoltaiczne powstaną w co najmniej trzech lokalizacjach w okolicach katowickiej siedziby spółki przy ul. Raciborskiej – na obiektach biurowych, magazynowych i technicznych.
Moc każdej instalacji fotowoltaicznej wyniesie maksymalnie 50 kW, a energia zostanie wykorzystana do zasilania infrastruktury przewoźnika. Dzięki temu ograniczy on swój ślad węglowy i pobór energii z sieci.
PKP Energetyka ma podzielić się z Kolejami Śląskimi swoją wiedzą i doświadczeniem pozyskanymi podczas realizacji podobnych projektów. Spółka jeszcze w tym roku ma zakończyć projekt budowy instalacji fotowoltaicznych na wszystkich swoich podstacjach trakcyjnych. PKP Energetyka ma ponadto na koncie pierwsze inwestycje w bateryjne magazyny energii. Więcej na ten temat w artykule: Magazyn energii dla PKP Energetyka.
Jednocześnie Koleje Śląskie zadeklarowały dołączenie do programu Zielona Kolej – inicjatywy krajowej branży kolejowej skupionej w Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK), które zrzesza podmioty odpowiedzialne za ok. 95 proc. zużycia kolejowej energii trakcyjnej w Polsce.
Celem tej inicjatywy jest przejście kolei w naszym kraju na zasilanie energią odnawialną w 2025 roku w 50 proc., w 2030 roku w 85 proc., a docelowo w 100 proc.
Według PKP Energetyka osiągnięcie tego celu może wymagać podjęcia inwestycji wartych 6-10 mld zł.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.