Niemcy mają plan na panele fotowoltaiczne nad autostradami

Niemcy mają plan na panele fotowoltaiczne nad autostradami
BMVI

Montować panele fotowoltaiczne na stalowych konstrukcjach nad autostradami chcą naukowcy z Niemiec i Austrii. Zasadność takiego rozwiązania ma wykazać pilotaż, który zostanie zrealizowany przy jednej z autostrad na południu Niemiec.

Nad drogą na parkingu przy autostradzie A81 w landzie Badenia-Wirtembergia zostanie zainstalowane zadaszenie składające się z paneli fotowoltaicznych.

O realizacji tego projektu poinformowało na swoich stronach niemieckie ministerstwo transportu i infrastruktury cyfrowej (BMVI).

REKLAMA

Nietypowa fotowoltaiczna konstrukcja zostanie wykonana w ramach projektu badawczego, który realizują niemiecki instytut Fraunhofer ISE oraz austriackie instytuty AIT i Forster FF.

Naukowcy z Niemiec i Austrii przeanalizowali szereg zagadnień związanych z konstrukcją fotowoltaicznych zadaszeń – od kwestii materiałowych po rozwiązania cyfrowe, które mogą optymalizować pracę tego rodzaju instalacji.  

W ramach austriacko-niemieckiego przedsięwzięcia została zaprojektowana specjalna stalowa konstrukcja, na której mają zostać umieszczone panele PV.

Projekt, który zostanie zrealizowany przy autostradzie A81, zakłada montaż paneli na wysokości 5,5 metrów. Zajmą one powierzchnię 10 x 17 m.


REKLAMA

Informując o tym projekcie, federalne ministerstwo transportu i infrastruktury cyfrowej (BMVI) wskazuje jednak na szereg problemów, które sprawiają, że budowa podobnych instalacji nad autostradami to na razie odległa przyszłość.

BMVI ocenia, że produkcja energii z tego rodzaju instalacji byłaby znacznie droższa od generacji z tradycyjnych instalacji PV montowanych na dachach i gruncie.

Struktury, na których byłyby instalowane moduły, musiałyby być odpowiednio wzmocnione, aby wytrzymać uderzenie szybko jadącego auta, które wypadłoby z drogi, stwarzając ryzyko zawalenia się całej konstrukcji.

BMVI wskazuje też na inną barierę. Budowa fotowoltaicznego zadaszenia o długości przekraczającej 80 metrów oznaczałaby zakwalifikowanie go zgodnie z niemieckim prawem jako tunelu – a to wymagałoby spełnienia dodatkowych, bardziej rygorystycznych zasad bezpieczeństwa i w efekcie podniosłoby jeszcze koszty.

Niemniej jednak niemieckie ministerstwo chce się przekonać, na ile sensowne i opłacalne może być zamontowanie paneli fotowoltaicznych nad autostradami z uwagi na prognozowany rozwój elektromobilności i wzrost zapotrzebowania na energię elektryczną.

BMVI ocenia, że o ile tego rodzaju konstrukcje w najbliższej przyszłości nie powinny być częstym widokiem na niemieckich autostradach, to jednak ich instalacja może mieć sens w specyficznych warunkach.

Budowa fotowoltaicznego dachu na parkingu przy autostradzie A81 ma ruszyć jesienią tego roku, a jego testy potrwają około roku.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o