Chiński producent wyraźnie podniósł ceny paneli fotowoltaicznych

Należący do największych na świecie producentów paneli fotowoltaicznych Canadian Solar w pierwszym kwartale 2021 r. znacząco zwiększył swoje przychody w porównaniu do przychodów z analogicznego okresu ubiegłogo roku. Chińskiej firmie udało się utrzymać przy tym wysoką marżę mimo rosnących kosztów materiałów, ale w tym celu musiała zwiększyć ceny modułów.
W pierwszym kwartale 2021 roku Canadian Solar zwiększył sprzedaż modułów fotowoltaicznych w ujęciu rok do roku aż o 42 proc., a także o 5 proc. kwartał o kwartału – do poziomu 3139 MW. W tym moduły o mocy 267 MW trafiły do projektów realizowanych wewnątrz chińskiej grupy.
Chiński producent zwiększył jednocześnie przychody o 32 proc. r/r oraz o 5 proc. k/k – do poziomu 1,089 mld dolarów, co miało wynikać ze wzrostu sprzedaży zwłaszcza na rynkach amerykańskim i japońskim, ale także z podniesienia cen modułów.
Canadian Solar wyraźnie zwiększył kwartalną marżę. O ile w ostatnim kwartale 2020 r. wyniosła ona 13,6 proc., to przeciętna marża za pierwszy kwartał 2021 r. wyniosła 17,9 proc. i zmieściła się we wcześniejszej prognozie zakładającej marżę rzędu 16-18 proc.
Osiągnięcie takiej marży w sytuacji rosnących cen komponentów takich jak krzem czy szkło solarne było możliwe przede wszystkim dzięki podniesieniu cen, czego nie kryje kierownictwo firmy.
– Pierwszy kwartał był wymagający z powodu rosnących kosztów surowców i transportu, ale także przez niekorzystne zmiany kursów walut. Dla przykładu koszt krzemu wzrósł trzykrotnie w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy. Byliśmy w stanie częściowo mitygować wpływ tych czynników poprzez podniesienie cen modułów i stawiając na pierwszym miejscu marżę zamiast wolumenu sprzedaży – komentuje Yan Zhuang z Canadian Solar, który zdradza, że procentowo podwyżka była „dwucyfrowa”.
Dzięki wyższym cenom chińska firma zwiększyła w ostatnim kwartale zysk netto, który wzrósł z 7 mln dolarów w ostatnim kwartale 2020 roku do 23 mln dolarów.
Na obecny kwartał Canadian Solar prognozuje sprzedaż modułów na poziomie 3,5-3,7 GW, w tym 80 MW w ramach własnych projektów. Kwartalne przychody mają wynieść 1,4-1,5 mld dolarów, za to przeciętna marża ma sięgać już tylko 9,5-10,5 proc.
W całym 2021 roku chińska firma chce sprzedać moduły o mocy 18-20 GW, generując przychody na poziomie 5,6-6 mld dolarów.
Canadian zapowiada jednocześnie wdrażanie do produkcji nowych generacji modułów. W ubiegłym miesiącu rozpoczęto produkcję modułów serii HiKu7 i dwustronnych BiHiKu 7 o mocy sięgającej nawet 665 Wp.
Chiński producent ma ponadto uruchamiać linię umożliwiającą produkcję modułów o mocy do 250 MW w skali roku, na której będzie wytwarzać nowe moduły typu n, bazujące na technologii heterojunction (HJT). Firma nie podaje na razie parametrów tych modułów, ale sądząc po zestawieniu obu technologii, można spodziewać się poniesienia poprzeczki jeśli chodzi o sprawność.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.