Panele PV na wszystkich podstacjach trakcyjnych PKP Energetyka
Spółki CTL Logistics oraz PKP Energetyka podpisały listy intencyjne, dzięki którym dołączą do programu Zielona Kolei. Celem współpracy jest przejście CTL Logistics na energię z OZE, która będzie wykorzystywana zarówno do zasilania pociągów jak i infrastruktury przewoźnika. Działania zmierzające do zwiększenia udziału zielonej energii podejmuje też PKP Energetyka.
Zielona Kolej to program stworzony przez branżową inicjatywę Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK), w którym działają obie spółki. Jego ambicją jest przejście sektora kolejowego na zasilanie z OZE w 85 proc. do 2030 roku i 100 proc. docelowo.
W tym roku program wszedł w fazę realizacji, obejmując sukcesywnie firmy kolejowe, które dołączają do wyzwania transformacji kolei jako pierwszego środka transportu niemal w pełni zasilanego energią ze słońca i wiatru.
CTL Logistics materializuje plany związane ze zmniejszeniem emisyjności w swojej Spółce CTL Logistics GmbH. Zagraniczny oddział CTL realizuje przewozy, korzystając głównie z lokomotyw elektrycznych, a także oferuje swoje usługi przy wykorzystaniu zielonej energii.
– Teraz przyszedł czas na zdecydowane działania w zakresie redukcji emisji CO2 na rynku polskim. Stawiamy na zwiększenie udziału energii z OZE poprzez produkcję energii zielonej przez nasze spółki z Grupy jak również sukcesywne zwiększanie jej udziału w strukturze dostaw energii dla CTL Logistics – komentuje Grzegorz Bogacki, prezes CTL Logistics
Celem CTL Logistics jest osiągniecie minimum 30 proc. zielonej energii w strukturze dostaw do 2022 roku, a w kolejnych latach jej przyrostu na poziomie ok. 20-30 proc. rocznie, co gwarantuje min. 80 proc. zielonej energii do 2025 roku.
Na mocy podpisanych porozumień CTL Logistics i PKP Energetyka będą współpracowały w formule umowy wieloletniej, która pozwoli na wygenerowanie odpowiedniej ilości energii OZE z wykorzystaniem innowacyjnych technologicznie rozwiązań, do zasilenia pociągów z logo CTL Logistics.
Dodatkowo firmy będą współdziałały w celu zainstalowania na terenach i budynkach należących do przewoźnika instalacji fotowoltaicznych, które zasilą budynki, bocznice i pozostałą infrastrukturę, co przyczyni się do realizacji celu neutralnej emisyjnie firmy kolejowej.
Taki sam cel realizuje w swojej strategii na lata 2021-2030 spółka PKP Energetyka, która w tym roku zakończy projekt budowy instalacji fotowoltaicznych na wszystkich swoich podstacjach trakcyjnych.
– Zaczęliśmy od siebie, bo jesteśmy firmą, która kontroluje swój ślad węglowy, a w ciągu 10 lat chcemy zminimalizować nasz wpływ na środowisko naturalne. Swoim doświadczeniem dzielimy się z naszymi klientami. Branża kolejowa staje się prawdziwym liderem w zakresie wspierania realizacji celów klimatycznych. Nie tylko jesteśmy najbardziej efektywnym środkiem transportu, ale podejmujemy konkretne kroki, aby być neutralni środowiskowo. Wierzymy, że nasze działania sprawią, że pociąg stanie się środkiem pierwszego wyboru dla pasażerów i firm wożących swoje towary – mówi Wojciech Orzech, prezes PKP Energetyka.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.