Rząd przyjął nowelizację ustawy o OZE. Dłuższe wsparcie i mniej formalności

Rząd przyjął nowelizację ustawy o OZE. Dłuższe wsparcie i mniej formalności
Schott Solar

Rada Ministrów przyjęła wczoraj przygotowany przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska projekt kolejnej nowelizacji ustawy o odnawialnych źródłach energii, który może zostać teraz skierowany do prac w Sejmie.

Najnowszy projekt nowelizacji ustawy o OZE zawiera przede wszystkim regulacje mające wydłużyć obowiązywanie systemów wsparcia dla producentów energii ze źródeł odnawialnych – systemu aukcyjnego oraz systemów FIT/FIP.

Zgodnie z proponowanymi zapisami maksymalne terminy udzielenia pomocy publicznej w ramach systemu aukcyjnego mają zostać wydłużone z zapisanego w ustawie o OZE terminu 30 czerwca 2021 r. do 31 grudnia 2027 r. (ostatnio KE zaakceptowała przedłużenie aukcji do końca 2021 r.), z kolei w stosunku do systemu FIT/FIP obowiązuje data graniczna 30 czerwca 2024 r., co wynika ze zmian w unijnym rozporządzeniu GBER). 

REKLAMA

To dłuższy okres niż proponowany we wcześniejszym projekcie nowelizacji ustawy o OZE z ubiegłego roku, w którym była mowa o dacie granicznej 2026 r.

Zgodnie z propozycją zawartą w najnowszym projekcie nowelizacji ustawy o OZE Rada Ministrów ma określić w drodze rozporządzenia maksymalne ilości i wartości energii elektrycznej, które mogą zostać sprzedane w drodze aukcji w następujących po sobie latach kalendarzowych 2022–2027. W późniejszym czasie wolumeny zielonej energii przewidziane na aukcje w kolejnych latach będzie można zmienić – ale tylko w górę.

Nowością w projekcie nowelizacji ustawy o OZE oznaczonym jako UDT-107 jest zmiana sposobu rozliczenia tzw. dodatniego salda w systemie aukcyjnym. Więcej na ten temat w artykule: Nowe przepisy uderzą w inwestorów wiatrowych.

Na wydłużenie systemów wsparcia dla OZE, które przewidziano w przyjętym przez Radę Ministrów projekcie, zgodę musi jeszcze wyrazić Komisja Europejska w związku z zastosowaniem mechanizmów pomocy publicznej.


Najnowsza nowelizacja ustawy o OZE ma również zmienić definicję małej instalacji, aby zwiększyć moc nominalną instalacji, w przypadku której nie będzie wymagane uzyskanie koncesji na sprzedaż energii – do 1000 kW w stosunku do dotychczasowej granicy 500 kW.

REKLAMA

Wytwórcy, którzy w obecnym stanie prawnym muszą posiadać koncesję, a których nowe prawo ma z tego obowiązku zwolnić, mają być wpisywani z urzędu do prowadzonego przez URE rejestru wytwórców wykonujących działalność gospodarczą w zakresie małych instalacji – w terminie nie dłuższym niż 90 dni od dnia wejścia nowego prawa. Koncesja ma wygasać wówczas z dniem dokonania wpisu do rejestru.  

W projekcie regulacji przyjętych przez rząd znajduje się również zapis dotyczący zwolnienia instalacji OZE o mocy do 500 kW z konieczności uwzględnienia w studium zagospodarowania przestrzennego – w stosunku do dotychczasowego poziomu 100 kW zapisanego w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Wyjątek dotyczyć będzie instalacji fotowoltaicznych zlokalizowanych na gruntach rolnych stanowiących użytki rolne klasy V i VI, VIz i nieużytkach, gdzie próg zwolnienia zostanie przyjęty na poziomie 1000 kW. 

W projekcie pojawia się też nowa definicja mocy zainstalowanej. Jak podkreślają autorzy najnowszego projektu nowelizacji ustawy o OZE, zmiana ma szczególne znaczenie w kontekście planowanej zmiany kwalifikacji obowiązku – z koncesyjnego na rejestrowy – dla wytwórców energii z OZE w przypadku kilku tysięcy instalacji, a także w kontekście kolejnych aukcji, w których kryterium mocy zainstalowanej decyduje o przydziale do poszczególnych koszyków aukcyjnych.

Propozycja zawarta w projekcie oznaczonym jako UDT-107 zakłada następującą definicję:

„moc zainstalowana elektryczna instalacji odnawialnego źródła energii – łączną moc znamionową czynną:

a) w przypadku instalacji odnawialnego źródła energii wykorzystującej do wytwarzania energii elektrycznej biogaz lub biogaz rolniczy, podaną przez producenta zespołu urządzeń służących do wytwarzania energii elektrycznej – zespołu prądotwórczego, na tabliczce znamionowej, a w przypadku jej braku, moc znamionową czynną tego zespołu określoną przez jednostkę posiadającą akredytację Polskiego Centrum Akredytacji,

b) w przypadku instalacji innej niż wskazana w lit. a, łączną moc znamionową czynną podaną przez producenta na tabliczce znamionowej generatora, modułu fotowoltaicznego lub ogniwa paliwowego

Nowe regulacje przygotowane przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska mają ponadto dać preferencje państwowym grupom energetycznym jeśli chodzi o wykorzystanie pod inwestycje w OZE gruntów należących do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa. Więcej na ten temat w artykule: Państwowe grunty pod fotowoltaikę tylko dla wybranych.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.