Fotowoltaika w centrum nowej strategii Grodna

Fotowoltaika w centrum nowej strategii Grodna
Andrzej Jurczak, prezes Grodno S.A.

Grodno pochwaliło się częściowymi wynikami za pierwszą połowę roku obrotowego 2020, informując, że pod względem wygenerowanych przychodów było to najlepsze sześć miesięcy w historii firmy. Spółka przedstawiła wczoraj nową strategię, której podstawą ma być obszar związany z odnawialnymi źródłami energii. 

Przychody Grupy Grodno w miesiącach kwiecień-wrzesień br. wyniosły 335,5 mln zł wobec 291,4 mln zł w analogicznym okresie roku ubiegłego, co oznacza wzrost o 15 proc.

Wyyłącznie w ubiegłym miesiącu sprzedaż Grupy Grodno wyniosła 69,9 mln zł, co było wynikiem o 30 proc. lepszym od zanotowanego we wrześniu 2019 r

REKLAMA

Za nami wyśmienite I półrocze, a w szczególności wrzesień, który sprzedażowo był najlepszym miesiącem w historii Grupy. Nasze przychody napędzała przede wszystkim sprzedaż w obszarze odnawialnych źródeł energii – w tym fotowoltaiki i pomp ciepła. Dostrzegamy w tych obszarach bardzo duży potencjał i właśnie w tym kierunku chcemy się rozwijać – komentuje Andrzej Jurczak, prezes Grodno S.A.

Z przedstawionych w lipcu danych za 2019 rok wynika, że Grodno odnotowało w tym okresie skonsolidowane przychody ze sprzedaży na poziomie 623,6 mln zł, co oznaczało wzrost o 27 proc. w porównaniu do wyniku za 2018 rok.

Skonsolidowany wynik w ujęciu EBITDA wyniósł 23 mln zł wobec 16,5 mln zł rok wcześniej. Zysk netto wzrósł rok do roku o 41 proc. z 8,2 mln zł do 11,5 mln zł.

Jak tłumaczyła spółka, na wzrost wyników wpłynęła przede wszystkim ponad trzykrotnie wyższa rok do roku sprzedaż w obszarze fotowoltaiki. Segment PV w 2019 roku odpowiadał za 17,4 proc. skonsolidowanych przychodów, co było udziałem ponad dwukrotnie wyższym wobec celu 7,5 proc. przewidzianego w strategii firmy na lata 2017-2020.

 Jesteśmy jednym z głównych beneficjentów wzrostu rynku PV w Polsce i kluczowym dostawcą w zakresie małych i średnich instalacji fotowoltaicznych. Rozwój tego segmentu wpływa również na istotną poprawę sprzedaży w takich obszarach jak pompy ciepła, klimatyzacja, wentylacja, a także kable i przewody. Oczekujemy, że nasza pozycja w branży OZE będzie coraz mocniejsza – komentował prezes Grodno SA Andrzej Jurczak.

Fotowoltaika podstawą nowej strategii 

Zgodnie z zaprezentowaną wczoraj strategią, w latach 2020-2024 Grodno planuje rosnąć w tempie co najmniej 10 proc. rocznie, a siłą napędzającą rozwój spółki mają być fotowoltaika oraz nowe obszary OZE, w szczególności urządzenia grzewcze.

Jak wyjaśnia zarząd Grodna w dokumencie strategii, rynek i otoczenie Grupy podlegają dynamicznym zmianom.

REKLAMA

Dekarbonizacja i Europejski Zielony Ład mogą zrewolucjonizować zwłaszcza branżę elektryczną i grzewczą.Grodno zakłada aktywne uczestnictwo w tych zmianach poprzez budowę pozycji rynkowego lidera z kompleksową ofertą dla wykonawców energooszczędnych inwestycji budynkowych, z OZE jako dominującym elementem rozwoju – czytamy w komunikacie spółki.

– W branży energetycznej zachodzą i będą zachodzić istotne zmiany, na które przygotowywaliśmy się od wielu lat, umiejętnie rozwijając ofertę kompleksowych, energooszczędnych rozwiązań. Pragniemy najlepiej jak to możliwe wykorzystać potencjał transformacji energetycznej. Planujemy dynamiczny rozwój obszarach związanych z energooszczędnością, tak aby klient otrzymywał od nas pełną ofertę i obsługę w zakresie realizacji nowoczesnych, energooszczędnych inwestycji. Tego rodzaju kompleksowość, w warunkach coraz większej roli zielonej energii, będzie nadawała ton rozwojowi Grupy w najbliższych latach – komentuje prezes Grodno S.A.

15 proc. udziału w polskim rynku PV do 2024 r.

Perspektyw wzrostu Grodno upatruje przede wszystkim w obszarach instalacji komercyjnych (przemysłowych), a także wielkoskalowych farm fotowoltaicznych – w obu planuje osiągnąć 15 proc. udziału w rynku do 2024 r. Jednocześnie zarząd chce utrzymać obecną pozycję w obszarze mikroinstalacji, gdzie aktualnie udział Grodna ma przekraczać według szacunków spółki 15 proc.

– Nasze założenia w zakresie fotowoltaiki opieramy na twardych danych rynkowych, które – czy to spojrzymy na prognozy przyrostu mocy czy nakłady inwestycyjne – bezsprzecznie wskazują na dalszy rozwój branży. Jesteśmy na to bardzo dobrze przygotowani. Mamy ogromne doświadczenie i umowy dystrybucyjne z najlepszymi producentami. Ponadto naszą niepodważalną przewagą konkurencyjną jest współpraca i świetne relacje z tysiącami instalatorów, którzy odgrywają kluczową rolę w dotarciu do klienta końcowego. Perspektywy rozwoju Grodna na rynku fotowoltaicznym są doskonałe – wyjaśnia Andrzej Jurczak.

Grzejnictwo i pozostałe obszary OZE

Obok fotowoltaiki, filarem rozwoju oferty OZE Grodna będzie komplementarny obszar grzejnictwa. Spółka zapewnia, że w najbliższych latach pompy ciepła mają szansę zastąpić znaczną część rynku kotłów na paliwa stałe w budynkach jednorodzinnych, a branżę czeka boom zasilany bodźcami finansowymi z unijnych, krajowych i lokalnych funduszy.

– Prognozy dotyczące sprzedaży pomp ciepła są bardzo korzystne. Działamy w branży od 5 lat i widzimy, jak ogromny jest to potencjał. Sami klienci coraz częściej dostrzegają ideę i opłacalność kompleksowej inwestycji np. w fotowoltaikę i pompę ciepła. Co kluczowe z naszej perspektywy, wszystkie przewagi, które budujemy od 30 lat – sieć sprzedaży, relacje z inwestorami, doświadczenie i know-how – możemy wykorzystać realizując plan ekspansji na rynku grzewczym – ocenia prezes Jurczak.

Według planów Grodna, już w pierwszych latach realizacji strategii, do 2022 roku, spodziewany jest wzrost sprzedaży w obszarach PV i pomp ciepła łącznie o 50 proc. W segmencie OZE zarząd spółki planuje również dalszy rozwój obszarów uzupełniających, takich jak systemy automatyki, magazyny energii, stacje ładowania pojazdów, kolektory słoneczne czy kotły grzewcze.

Do 2024 roku energetyka odnawialna ma stanowić w sumie 35 proc. przychodów Grodna.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.