Autobusy w Ostrołęce jeżdżą na energii z fotowoltaiki
Jeżdżące po Ostrołęce autobusy elektryczne są zasilane energią wytwarzaną z elektrowni fotowoltaicznej należącej do gminy. Instalacja została nagrodzona w ostatniej edycji konkursu firmy Fronius w kategorii „Najlepsza instalacja z zarządzaniem energią 2019”.
Stacja ładowania autobusów elektrycznych w Ostrołęce w całości czerpie energię z modułów fotowoltaicznych, co sprawia, że część ostrołęckiej floty autobusowej jest faktycznie zeroemisyjna. Jednak instalacja PV zasila w energię także budynek biurowy, warsztat, stację paliw i myjnię samochodową.
Elektrownia fotowoltaiczna jest częścią projektu, który zrodził się w 2016 r. Przygotował go Zakład Miejskiej Komunikacji w porozumieniu z Urzędem Miasta Ostrołęka i uzyskał na niego 80 proc. unijnego dofinansowania. Budowa instalacji zajęła 14 dni od momentu podpisania umowy na wykonanie prac.
Na razie ze stacji ładowania korzystają 2 autobusy Solaris Urbino 8,9 LE electric, a jedno ładowanie pozwala na przejechanie dystansu około 200 km.
Instalacja posiada moc 40 kWp i rocznie może wytwarzać około 25 MWh energii elektrycznej. Całkowicie pokrywa ona zapotrzebowanie zasilanych urządzeń i obiektów i generuje nawet 50 proc. nadwyżki. Wyzwaniem podczas wykonywania projektu było optymalne zarządzanie energią i ograniczanie przekazywania jej do sieci. Zostało to osiągnięte dzięki instalacji licznika Fronius Smart Meter.
Instalacja PV pracuje w systemie off-grid, a magazynami energii są baterie w autobusach. Składa się ona ze 140 modułów QCELLS 285 W. Instalacja pracuje na falownikach Fronius Symo 20.0-3-M, które mają rozbudowany system zarządzania energią połączony z licznikiem Fronius Smart Meter. Z kolei autobusy ładuje ładowarka Fronius Smart Meter 50kA-3.
Projekt wykonała firma Dom Serwis Małgorzata Bębenek i zrealizowano go w listopadzie 2018 roku w ramach części zadania realizowanego przez MZK i samorząd miasta pod nazwą „Doposażenie Miejskiego Zakładu Komunikacji sp. z o.o. w Ostrołęce, poprzez zakup niskoemisyjnego taboru pasażerskiego wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą na potrzeby publicznego transportu zbiorowego komunikacji miejskiej”.
Niewykluczone, że instalacja zostanie rozbudowana o carporty z modułami fotowoltaicznymi i kolejnymi stacjami ładowania do autobusów miejskich. Ostrołęka zamierza też dokupić więcej autobusów elektrycznych, zwłaszcza, że ich wykorzystanie jest nie tylko bardziej ekologiczne, ale i tańsze, szczególnie wziąwszy pod uwagę, że miasto oferuje swoim mieszkańcom bezpłatny transport publiczny.
Joanna Kędzierska
To drugi z cyklu czterech artykułów przygotowanych przez portal Gramwzielone.pl we współpracy z firmą Fronius, w którym opisujemy najciekawsze instalacje fotowoltaiczne nagrodzone w konkursie corocznej Konferencji Partnerów Serwisowych Fronius. Kolejny artykuł ukaże się na portalu za tydzień.
W pierwszym artykule opisaliśmy instalację fotowoltaiczną w domu energooszczędnym w Warszawie: Dom prawie samowystarczalny energetycznie w Warszawie. Rachunki bliskie 0.
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.