Panele CIGS na dachach autobusów FlixBus
FlixBus wyposażył w panele fotowoltaiczne autobus kursujący na trasie między Dortmundem a Londynem. Wygenerowana energia słoneczna ma być wykorzystywana do zasilania systemów elektrycznych w autobusie, zmniejszając zużycie paliwa i emisję CO2.
Cienkowarstwowe panele fotowoltaiczne zostały zainstalowane na jednym z autobusów, który kursuje z Dortmundu przez Eindhoven, Antwerpię i Brugię do Londynu.
Instalacja paneli fotowoltaicznych pozwoli na zasilanie energią słoneczną całej elektroniki na pokładzie, w tym między innymi portów USB, gniazdek i klimatyzacji. Dzięki temu pasażerowie FlixBusa mogą ładować swoje urządzenia mobilne energią pobieraną z dachu jadącego autobusu.
FlixBus podkreśla, że fotowoltaiczne maty zainstalowane na dachu autobusu są cienkie i lekkie, co sprawia, że nie zwiększają oporu powietrza.
Średnia oszczędność osiągnięta dzięki zastosowaniu tej technologii ma wynosić 1,7 litra oleju napędowego na 100 kilometrów.
Jak wylicza FlixBus, oznacza to, że przy średnim dystansie 600 kilometrów dzienna oszczędność paliwa wyniesie około 10 litrów.
Projekt prowadzony jest we współpracy z brytyjską firmą Trailar, która oferuje montaż na dachach pojazdów cienkowarstwowych, elastycznych modułów PV, dostosowanych do użytku w sektorze transportu i które zostały wcześniej zastosowane na pierwszych ciężarówkach i pojazdach dostawczych.
Brytyjska firma informowała, że w trakcie trzech lat prowadzonych testów pojazdy wyposażone w jej panele osiągnęły oszczędności paliwa rzędu 5 proc. w porównaniu do takich samych pojazdów nieposiadających zainstalowanej fotowoltaiki.
Trailar opracował swoje fotowoltaiczne maty we współpracy z kalifornijskim producentem cienkowarstwowych modułów PV – firmą MiaSole, która należy do chińskiej grupy Hanergy.
W 2018 roku Hanergy informował o zainstalowaniu elastycznych modułów PV na dachach dziesięciu autobusów norweskiego przewoźnika Nettbuss.
Każdy z autobusów wyposażono w panele, które docelowo miały zmniejszyć konsumpcję paliwa średnio o 5 proc., a ponadto wydłużyć żywotność akumulatorów.
Wcześniej FlixBus, jako pierwszy przewoźnik na świecie, przetestował elektryczne autobusy dalekobieżne na trasach we Francji, w Niemczech oraz w Stanach Zjednoczonych, a także autobusy zasilane ogniwami wodorowymi.
Panele fotowoltaiczne zainstalowano też na pierwszych autobusach miejskich przewoźników w naszym kraju – m.in. na pojazdach krakowskiego MPK, w których PV służy do wspomagania zasilania instalacji pokładowej autobusu (24 V), która dostarcza energię m.in. do automatów biletowych, kasowników, tablic elektronicznych oraz oświetlenia.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.