SMA na minusie
Mimo utrzymania wolumenu sprzedaży na poziomie z analogicznego okresu ubiegłego roku, w pierwszym kwartale 2019 r. niemiecki producent falowników fotowoltaicznych wyraźnie pogorszył swoje wskaźniki finansowe.
W pierwszych trzech miesiącach tego roku niemiecki producent falowników fotowoltaicznych sprzedał urządzenia o łącznej mocy 1,8 GW, czyli na poziomie takim, jak w pierwszym kwartale 2018 r.
Według wstępnych szacunków SMA pogorszył jednak swoje wyniki finansowe. Jego przychody spadły w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku ze 182,5 mln euro przed rokiem do 167,8 mln euro, EBITDA zmalała z 17,5 mln euro do 0,6 mln euro, a w pierwszym kwartale br. niemiecka grupa odnotowała stratę netto na poziomie -10,6 mln euro w stosunku do zysku netto 2,8 mln euro przed rokiem.
Niemiecka firma informuje jednocześnie o zwiększeniu zamówień na jej produkty w pierwszym kwartale o 33 proc. do poziomu 233,2 mln euro. Efekty tych zamówień mają być widoczne w wynikach finansowych SMA w drugiej połowie tego roku.
Przed rokiem, na koniec marca 2018 r., wartość zamówień na produkty niemieckiej firmy była jednak wyższa, wynosząc 256,3 mln euro.
Ponadto SMA informuje o planowym wdrażaniu restrukturyzacji, która ma zmniejszyć jego koszty o 40 mln euro rocznie.
Niemiecka firma prognozuje na cały 2019 r. sprzedaż na poziomie 800-880 mln euro przy zysku EBITDA rzędu 20-50 mln euro.
W 2018 roku niemiecki producent falowników sprzedał urządzenia o całkowitej mocy ok. 8,5 GW, co było poziomem zbliżonym do wyniku wypracowanego w roku 2017.
W ubiegłym roku SMA zmniejszył jednak wyraźnie przychody – z 891 mln euro do 760,9 mln euro. To doprowadziło niemiecką firmę do straty w ujęciu EBITDA rzędu -69,1 mln euro w stosunku do zysku EBITDA na poziomie 97,3 mln euro wypracowanego w roku 2017.
Strata netto SMA za 2018 r. była nawet jeszcze większa i wyniosła -175,5 mln euro wobec zysku netto 30,1 mln euro w roku wcześniejszym.
SMA to jeden z największych na świecie producentów falowników fotowoltaicznych, których niemiecka firma sprzedała dotąd łącznie na około 75 GW.
Według analityków Wood Mackanzie, udział SMA w globalnym rynku falowników PV pod względem mocy sprzedanych urządzeń w 2018 r. wyniósł 8 proc. Więcej sprzedały chińskie Huawei (22 proc.) oraz Sungrow (15 proc.).
Finalne wyniki finansowe za pierwszy kwartał 2019 r. SMA ma podać 28 maja.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.