Biopaliwa w samolotach rejsowych?
Lufthansa będzie pierwszą linią lotniczą na świecie, której samoloty rejsowe będą latały na biopaliwie. {więcej}
Niemiecki przewoźnik w kwietniu 2011 r. uruchomi sześciomiesięczny program, podczas którego spalanie biopaliw będą testowały samoloty latające na trasie Hamburg-Frankfurt. Do testów zostanie wykorzystany dwusilnikowy Airbus A321. Jeden z jego silników będzie spalał mieszankę biopaliw i tradycyjnego paliwa lotniczego w stosunku 50/50.
Biopaliwo, którego robocza nazwa to biosyntetyczna nafta (ang. bio-synthetic kerosene), dla Lufthansy dostarczy fińska firma Neste Oil.
Podczas testów inżynierowie Lufthansy zbadają jak ekologiczne paliwo wpływa na pracę i stan silników. Projekt będzie realizowany w ramach inicjatywy Future Aircraft Research, której całkowity budżet przewidziano na 5 mln euro, z czego połowę sfinansuje niemiecki rząd.
Intensywne badania nad wykorzystaniem biopaliw w lotnictwie prowadzi armia USA, które chce, aby paliwa z 50-procentowym udziałem biopaliw weszły do powszechnego użytku w amerykańskim lotnictwie wojskowym już w 2016 roku.
Próbne przeloty z wykorzystaniem biopaliwa, tzw. izobutanolu, wykonały już m.in. samoloty linii lotniczych Virgin i KLM.
gr