Nowe wymagania jakościowe dla brykietu i pelletu
W obecnym stanie prawnym dla biomasy pozyskanej z drzew i krzewów wprowadzanej do obrotu lub obejmowanej procedurą celną dopuszczenia do obrotu w postaci brykietu lub peletu nie ma wiążących wymagań jakościowych. Resort klimatu przygotował rozporządzenie, w którym takie wymagania zostały określone.
Na stronie Rządowego Centrum Legislacji zamieszczono przygotowany przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) projekt rozporządzenia w sprawie wymagań jakościowych dla biomasy pozyskanej z drzew i krzewów wprowadzanej do obrotu lub obejmowanej procedurą celną dopuszczenia do obrotu w postaci brykietu lub peletu. Dokument ten wynika ze zmian, które mają być wprowadzone w ustawie o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw.
Obecnie trwa procedowanie nowelizacji ww. ustawy (druk sejmowy 813, druk senacki 212). W uzasadnieniu do projektu ww. rozporządzenia resort klimatu wskazuje, że ze względu na potrzebę poprawy jakości powietrza pojawiła się potrzeba ustanowienia wymagań jakościowych dla paliw stałych z biomasy wprowadzanych do obrotu z przeznaczeniem do użycia w gospodarstwach domowych lub w instalacjach spalania o nominalnej mocy cieplnej mniejszej niż 1 MW.
„[…] w projekcie rozporządzenia wprowadza się wymagania jakościowe dla paliw stałych z biomasy pozyskanej z drzew i krzewów oraz określa się nazwy tych paliw – które nie zawierają przedrostka „eko”, czyli nazwy, które nie będą sugerowały ekologicznego charakteru tych paliw i przez to wprowadzały w błąd konsumentów celem przeciwdziałania praktyce tzw. greenwashingu” – czytamy w uzasadnieniu MKiŚ.
Dobre paliwa trafiają za granicę
Jak wskazuje resort klimatu, obecnie możliwa jest sprzedaż paliw stałych z biomasy niespełniających żadnych wymagań jakościowych. To może prowadzić do nieuczciwych praktyk polegających na wprowadzaniu na rynek paliw stałych z biomasy zanieczyszczonych odpadami meblarskimi bądź plastikami. Ponieważ paliwa stałe z biomasy formowane (głównie z biomasy drzewnej i w mniejszym stopniu niedrzewnej) są najczęściej stosowane w gospodarstwach domowych i instalacjach o nominalnej mocy cieplnej mniejszej niż 1 MW, w projekcie rozporządzenia zaproponowano wymagania jakościowe właśnie dla takich paliw.
W obecnym stanie prawnym paliwa stałe z biomasy, a także biomasa pozyskana z drzew i krzewów wprowadzane do obrotu lub obejmowane procedurą celną dopuszczenia do obrotu w postaci brykietu lub peletu nie są też objęte systemem monitorowania i kontroli. Resort klimatu w uzasadnieniu projektu rozporządzenia zauważa, że wielu krajowych producentów produkuje i wprowadza – na rynek krajowy i zagraniczny – pelet z certyfikatem jakości ENplus lub DINplus. Jednak certyfikacja jest dobrowolna i wdrażają ją producenci, którzy chcą zapewnić produkt najlepszej jakości i – jak wskazuje MKiŚ – wprowadzają do obrotu swoje produkty głównie poza granicami Polski. To powoduje, że na rynku krajowym jest więcej paliw stałych formowanych bez informacji o ich jakości.
Dobrowolne polskie normy
W uzasadnieniu projektu rozporządzenia przypomniano również, że jednoznaczne zasady klasyfikacji paliw stałych z biomasy, w tym peletu i brykietu drzewnego z przeznaczeniem do wykorzystania m.in. w sektorze bytowo-komunalnym, stworzono w ramach serii norm PN-EN ISO 17225. Jednak ich stosowanie jest dobrowolne. Normy te stanowią narzędzie, które ma umożliwić przejrzysty handel takimi paliwami i usprawnić komunikację pomiędzy producentem (sprzedawcą) a użytkownikiem, a także producentami urządzeń grzewczych na paliwa stałe z biomasy.
Dla użytkowników wymagania jakościowe dla peletu bądź brykietu drzewnego spalanego w indywidualnych urządzeniach grzewczych zawarte są też w instrukcjach obsługi urządzeń grzewczych w formie wykazu zalecanych parametrów jakościowych paliwa.
Nowe wymagania jakościowe
W kontekście zarysowanej sytuacji resort klimatu przygotował wymagania jakościowe dla biomasy pozyskanej z drzew i krzewów wprowadzanej do obrotu lub obejmowanej procedurą celną dopuszczenia do obrotu w postaci brykietu lub peletu. W załączniku do rozporządzenia rozróżniono trzy kategorie:
- w tabeli nr 1 określono wymagania dla brykietu,
- w tabeli nr 2 określono wymagania dla peletu,
- w tabeli nr 3 określano wymagania dla peletu do urządzeń grzewczych 3, 4 i 5 klasy energetycznej lub spełniających wymogi ekoprojektu.
Parametry jakościowe oraz ich wartości ustalono na podstawie wyników ekspertyzy wykonanej na zlecenie Ministra Klimatu i Środowiska przez Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy oraz Instytut Chemicznej Przeróbki Węgla (obecnie Instytut Technologii Paliw i Energii). Parametry, które powinny być wprowadzone jako wymagania jakościowe dla paliw stałych z biomasy przeznaczonych do użycia w sektorze bytowo-komunalnym, wybrano konkretnie na podstawie przeprowadzonych analiz przy uwzględnieniu danych rynkowych, wymagań normy PN-EN 17225 oraz wyników przeprowadzonych analiz technicznych i badań energetyczno-emisyjnych.
Jak podaje MKiŚ, przy opracowywaniu katalogu parametrów jakościowych pod uwagę wzięto zarówno aspekty użytkowe, jak i emisyjne. Zaproponowane wartości mają bazować na obowiązujących normach standaryzujących paliwa stałe z biomasy, wymaganiach największych systemów certyfikacji paliw stałych z biomasy oraz wymaganiach wskazanych przez producentów urządzeń grzewczych na paliwa stałe z biomasy wprowadzane na rynek krajowy.
Projekt rozporządzenia oraz jego pełne uzasadnienie można znaleźć pod tym linkiem.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Ekogroszek od lat funkcjonuje nic z ekologią nie ma wspólnego może coś z ekonomią
zamiast upraszczać przepisy, likwidować niepotrzebne prawo, to te biurwy cały czas utrudniają ludziom życie, na co komu kolejne normy – pewnie trzeba zlikwidować trochę małych firm produkujących pelet