REKLAMA
 
REKLAMA

Biopaliwo ze zużytych olejów na pierwszych stacjach Orlenu

Biopaliwo ze zużytych olejów na pierwszych stacjach Orlenu
Fot. Orlen

Grupa Orlen rozpoczęła sprzedaż paliwa HVO100. To biopaliwo drugiej generacji powstaje z olejów roślinnych oraz odpadów przemysłu spożywczego i gastronomii, w tym zużytych olejów spożywczych.

HVO100 (ang. Hydrogenated Vegetable Oil) to biopaliwo drugiej generacji stanowiące uwodorniony olej roślinny. Paliwo HVO100 ma znacznie mniejszy wpływ na środowisko niż tradycyjne paliwa naftowe. Pozwala ono na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych nawet o 90 proc. w porównaniu do odpowiednika kopalnego. Paliwo HVO100 można stosować w większości pojazdów z silnikiem Diesla bez żadnych modyfikacji.

Gdzie zatankujemy HVO100?

Nowe paliwo jest już dostępne na dwóch pierwszych stacjach Orlenu. HVO100 można zatankować w niemieckim Boizenburgu nad Łabą i Achim niedaleko Bremy. W najbliższym czasie Orlen rozszerzy sprzedaż o kolejne stacje w Niemczech.

REKLAMA

Koncern przygotowuje się także do wprowadzenia paliwa HVO100 do swojej oferty w Czechach, gdzie prawnie jest to możliwe. W segmencie hurtowym w Czechach sprzedaż HVO100 ma ruszyć w pierwszym kwartale 2025 r. Nowe paliwo będzie dystrybuowane z terminalu Paramo w Pardubicach. Koncern rozważa sprzedaż paliwa HVO100 również w segmencie detalicznym.

W Polsce sprzedaż HVO100 będzie możliwa po zakończeniu trwających prac legislacyjnych, których efektem ma być określenie wymagań jakościowych dla HVO100 i objęcie go pełną kontrolą jakości prowadzoną przez Inspekcję Handlową. W Europie paliwo to można zatankować już m.in. także w Finlandii, Belgii, Danii, Holandii, Szwecji oraz na Łotwie.

Orlen podkreśla, że rozpoczęcie sprzedaży HVO100 wpisuje się w strategię grupy, która zakłada systematyczny rozwój oferty zrównoważonych paliw oraz redukcję emisji CO2.

REKLAMA

Fabryka HVO100 w Płocku

Tymczasem w Płocku trwa budowa instalacji do produkcji HVO o wydajności 300 tys. ton gotowego biokomponentu rocznie. Będzie ona przystosowana do przerobu szerokiej gamy surowców lipidowych, m.in. oleju rzepakowego (RSO), posmażalniczego (UCO) oraz ich mieszanek. Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na około 600 mln zł. Na terenie Zakładu Produkcyjnego w Płocku planowana jest także budowa infrastruktury na potrzeby biokomponentu HEFA do paliwa lotniczego SAF.

W maju br. Grupa Unimot – multienergetyczny koncern zarządzający siecią stacji paliw marki Avia w Polsce – ogłosiła, że jako pierwsza na rynku wprowadziła paliwo HVO w sprzedaży na stacji paliw. Jak podaje Unimot, klienci mogą zatankować to ekologiczne paliwo na stacji Avia w Myszęcinie niedaleko Świebodzina (województwo lubuskie).

artykuł edytowany

Po publikacji tego artykułu zgłosiło się do nas biuro prasowe firmy Unimot z wyjaśnieniem, na jakiej podstawie można sprzedawać biopaliwo HVO100 na terenie Polski. Więcej o tym w artykule: Czy biopaliwo ze zużytych olejów można sprzedawać w Polsce?

redakcja@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Jaką cena tego paliwa? I dlaczego aż tyle??

Super alternatywa dla toksycznych akumulatorów elektryków

Jeszcze trochę i kujawski będzie w „instrybutorach”

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA