Biometan dostanie aukcje i kontrakty różnicowe na 20 lat
Raczkująca w Polsce branża biometanowa ma otrzymać nowy impuls do rozwoju w postaci dedykowanego systemu wsparcia. Ministerstwo Klimatu i Środowiska chce też doprecyzować kwestię wydawania gwarancji pochodzenia dla energii wytwarzanej z biometanu.
Biometan to ogromny, ale nadal w ogóle niewykorzystywany przez polską energetykę potencjał. Lepsze środowisko dla inwestycji związanych z produkcją biometanu mają stworzyć zmiany w prawie, które zamierza wprowadzić rząd.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) chce opracować przeznaczony dla inwestycji biometanowych system wsparcia. Przepisy w tym zakresie mają się pojawić w szykowanym przez resort klimatu projekcie zmian w ustawie w zakresie inwestycji w elektrownie wiatrowe.
Ministerstwo chce wprowadzić do ustawy o odnawialnych źródeł energii – poprzez przepisy uwzględnione w nowelizacji ustawy o inwestycjach wiatrowych – nowy system wsparcia dla biometanu.
Ostatnia nowelizacja ustawy o OZE wprowadziła system wsparcia operacyjnego FIP (feed-in premium) dla instalacji OZE wytwarzających biometan o łącznej mocy zainstalowanej, przeliczonej na moc zainstalowaną elektryczną, nie większej niż 1 MW. Teraz plany Ministerstwa przewidują wdrożenie systemu wsparcia w postaci aukcji dla instalacji biometanowych o mocy większej niż objęta wsparciem w formule dopłat do ceny rynkowej (FIP), czyli powyżej 1 MW.
Kontrakty różnicowe dla biometanu
Jak ma wyglądać system aukcji dla biometanu? Za ich organizację ma odpowiadać Urząd Regulacji Energetyki. Aukcje mają się odbywać na podobnych zasadach jak dotychczasowe aukcje dla farm wiatrowych czy fotowoltaicznych.
Ze wsparcia będzie mógł korzystać wytwórca biometanu w instalacji, który wprowadza to paliwo do sieci gazowej. Wsparcie w systemie aukcyjnym będzie on mógł połączyć ze wsparciem inwestycyjnym (np. dotacje i pożyczki NFOŚiGW), podlegając przy tym regule kumulacji.
Wsparcie ma być udzielane w formie kontraktu różnicowego na podstawie oferty złożonej w aukcji (poprzedzonej preselekcją) dla cen referencyjnych przypisanych do instalacji w trzech przedziałach mocowych – z uwzględnieniem podziału na biometan wytwarzany osobno z biogazu i biogazu rolniczego.
Kontrakt różnicowy dla biometanu ma przysługiwać w maksymalnie 20-letnim okresie wsparcia – podobnie jak ma to obecnie miejsce w przypadku wsparcia FIP dla biometanu. Ministerstwo chce, aby wytwórcy biometanu objęci systemem aukcyjnym podlegali obowiązkowi rozpoczęcia wytwarzania biometanu w terminie 5 lat od dnia rozstrzygnięcia aukcji.
Gwarancje pochodzenia energii z biometanu
Resort klimatu zamierza ponadto wprowadzić zmiany w zakresie gwarancji pochodzenia przyznawanych wytwórcom energii z wykorzystaniem biometanu. Ten instrument może stanowić dodatkowe źródło przychodów dla operatorów instalacji biometanowych.
Ministerstwo tłumaczy, że w związku z wejściem w życie ostatniej nowelizacji ustawy o OZE od 1 stycznia 2024 r. gwarancje pochodzenia mogą być wydawane m.in. na wytworzony wodór odnawialny oraz biometan. Niemniej jednak operator systemu gazowego nie jest w stanie w sposób wystarczający zweryfikować danych zawartych we wniosku o wydanie gwarancji pochodzenia dla tych paliw. Celem projektowanych przepisów ma być wyznaczenie innego podmiotu, który będzie miał możliwość weryfikacji takich danych.
W przypadku rozliczania wytwórcy biometanu z Operatorem Rozliczeń Energii Odnawialnej (OREO) analogicznie operator systemu gazowego może w obszarze swojej właściwości przekazywać dane związane z paliwem gazowym. Ze względu na ten fakt operator systemu gazowego może mieć trudności z potwierdzeniem danych o ilości wprowadzonego biometanu, skoro ma on wiedzę wyłącznie o paliwie gazowym wtłaczanym do sieci.
Istotne dla sektora biometanu ma być także zapowiedziane przez MKiŚ wprowadzenie definicji oraz określenie zasad funkcjonowania gazociągu bezpośredniego biogazu.
Ministerstwo ocenia, że przepisy w zakresie biogazu, w tym biogazu rolniczego, wymagają dostosowania, ponieważ regulacje dotyczące sektora gazowego nie uwzględniają specyfiki funkcjonowania sektora biogazu oraz aspektów związanych z jego transportem.
„W związku z powyższym konieczne jest stworzenie ram dla jego wykorzystania w inny sposób niż tylko do produkcji ciepła i energii elektrycznej w miejscu wytworzenia poprzez umożliwienie transportu biogazu od jego wytwórcy do instalacji oczyszczania biogazu do biometanu lub do pojedynczego odbiorcy przemysłowego gazociągiem bezpośrednim biogazu” – tłumaczy resort klimatu.
Dofinansowanie na biometan
Oprócz wsparcia na poziomie operacyjnym, jakie producentom biometanu ma zapewnić system aukcyjny, szykowane jest także wsparcie inwestycji związanych z wytwarzaniem biometanu w formie dofinansowania CAPEX-u.
Nad programem dofinansowania dla biometanu pracuje Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Więcej na ten temat w artykule: Dofinansowanie do wykorzystania biometanu. Trwają konsultacje programu.
Piotr Pająk
piotr.pajak@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o
Prace legislacyjne nad biometanem trwają… I tak już jest 14 lat… tylko biometanu ani 1 m3 jeszcze nie wyprodukowano w Polsce… w tym obszarze rosyjska agentura silnie jest umocowana od lat…